Koralhalsbånd
Fra : webpoint

Dato : 28-06-06 14:55

Vil en venlig sjæl fortælle mig hvad et Koralhalsbånd er ?

Er vi i retning af et pighalsbånd.

Så det nævnt i posten om hundeviskeren, og er bare nysgerrig.

Kim

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 28-06-06 18:20

"webpoint" <webpoint@gmx.net> skrev i en meddelelse
Vil en venlig sjæl fortælle mig hvad et Koralhalsbånd er ?

Er vi i retning af et pighalsbånd.

Så det nævnt i posten om hundeviskeren, og er bare nysgerrig.

Kim

ja, det er i retning af et pighalsbånd - prøv at søge på ordet og se hvad
der kommer frem - det er nok mere detaljeret

hilsen Pia

Fra : Kim Christensen

Dato : 28-06-06 21:52

webpoint wrote:
> Vil en venlig sjæl fortælle mig hvad et Koralhalsbånd er ?
>
> Er vi i retning af et pighalsbånd.
>
> Så det nævnt i posten om hundeviskeren, og er bare nysgerrig.
>
> Kim

Det er en slags pighalsbånd. Ifølge google støder jeg kun på det i
jagthundesammenhæng, hvor den slags metoder stadig er i højsædet.

Halsbåndet vist i nedenstående link, har jeg taget fra en jæger der
brugte det på en 8 mdrs unghund. Han har formodentlig bare lavet et
nyt. Politet var traditionen tro ligeglade.

http://musikmuseum.dk/img/halssav.jpg

Hilsen Kim

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 29-06-06 11:40

Kim Christensen wrote:

> Det er en slags pighalsbånd. Ifølge google støder jeg kun på det i
> jagthundesammenhæng, hvor den slags metoder stadig er i højsædet.

Nej, den slags metoder er bestemt ikke i højsædet blandt jægere.

> Halsbåndet vist i nedenstående link, har jeg taget fra en jæger der
> brugte det på en 8 mdrs unghund. Han har formodentlig bare lavet et
> nyt. Politet var traditionen tro ligeglade.

Dyreplageri af værste skuffe... Du gav ham vel forhåbentlig lige et par
håndmadder med på vejen, ik'?
Hvis jeg var dig, ville jeg sq ikke nøjes med politiet, for det er meget
begrænset, hvilke beføjelser de har, til at gøre noget i forbindelse med
fremvisningen at sådan et torturinstrument.
Måske en kontakt til DKK havde været sagen? De plejer at være gode til at
fare op i tide og utide, og dér ville dyreplageren vel få kamp til stregen?

--
Jacob Christiansen
Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 30-06-06 10:31

> [...]
> Måske en kontakt til DKK havde været sagen? De plejer at være gode til at
> fare op i tide og utide, og dér ville dyreplageren vel få kamp til

Hvad med Ekstra Bladet - er der ikke agurketid?
/K

Fra : 0h-paradis

Dato : 28-06-06 22:37

webpoint skrev:
> Vil en venlig sjæl fortælle mig hvad et Koralhalsbånd er ?
>
> Er vi i retning af et pighalsbånd.
>
> Så det nævnt i posten om hundeviskeren, og er bare nysgerrig.
>
> Kim

Et Koralhalsbånd er en "kæde rende" halsbånd også fejlagtig kaldes en
kvælerhalsbånd.
det er en kæde med små led, eller aflange led hvor der i begge ender er
en større ring, hvor man stopper kæden igen (Bukker den)

fra
Jørgen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-06-06 10:29

0h-paradis <0h@paradis.dk> writes:

> [...]
> det er en kæde med små led, eller aflange led hvor der i begge ender
> er en større ring, hvor man stopper kæden igen (Bukker den)

Hvilket vil sige, at jeg bruger et ulovligt middel til min hund og at
alle dyrehandlere sælger dem.

Jeg tror ikke du har helt ret. Kims lyder lidt mere sandsynligt.

http://musikmuseum.dk/img/halssav.jpg
http://www.avifauna.dk/images/tilbudsfotos/hund/halsbaand/33002186.jpg

/Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : 0h-paradis

Dato : 29-06-06 11:14

Trine Kornum Christiansen skrev:

> [...]
> alle dyrehandlere sælger dem.
>
> Jeg tror ikke du har helt ret. Kims lyder lidt mere sandsynligt.

overstående link som er den mest tydelig
samt dette viser et kæderende halsbånd, tilsyneladende også kaldes
koralhalsbånd, og den er ikke ulovligt, hvilket et pig halsbånd desværre
heller ikke er
http://www.dyrepension.com/udstyr.htm

fra
Jørgen

Fra : fam. Ager

Dato : 29-06-06 12:40

"0h-paradis" <0h@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> samt dette viser et kæderende halsbånd, tilsyneladende også kaldes
> koralhalsbånd, og den er ikke ulovligt, hvilket et pig halsbånd desværre
> [...]
såvidt jeg ved, så er det ulovligt at bruge, men tilladt at sælge...
og som mine tidligere kollegaer i en dyreforretning siger, så længe der er
kunder der køber, så sælger de dem.
jeg ved det ikke med 100% sikkerhed, men dobbelmoralsk er det ihvertfald
hvis det er rigtigt.
mvh. marie

Fra : Leyna

Dato : 29-06-06 14:32

On Thu, 29 Jun 2006 12:13:53 +0200, 0h-paradis <0h@paradis.dk> wrote:

>overstående link som er den mest tydelig
>samt dette viser et kæderende halsbånd, tilsyneladende også kaldes
>koralhalsbånd, og den er ikke ulovligt, hvilket et pig halsbånd desværre
>heller ikke er

Nu har jeg aldrig hørt kvælerhalsbånd omtalt som koralhalsbånd, men
det er da muligt du har ret. Men hvad var det så Kim henviser til?
Altså denne her :
http://musikmuseum.dk/img/halssav.jpg

Et kvælerhalsbånd eller pighalsbånd mener jeg overhovedet ikke at man
har brug for. Kan man ikke styre hunden uden, så egner man sig ikke
til at ha' hund!

Iøvrigt har jeg selv (som barn) luftet hund i sådan et kvælerhalsbånd.
Jeg blev "fyret" som hundelufter, da ejerne fandt ud at jeg satte
låsen igennem begge ringe. Jeg ville sørme ikke høre hunden gispe
efter vejret, hvis hun trak lidt. Hun var iøvrigt så godmodig. Hvis
ikke det passede damen at gå længere, så satte hun sig bare ned og hev
hovedet ud af halsbåndet. *G* Det var en NewF, som jeg vist har nævnt
før.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : 0h-paradis

Dato : 29-06-06 16:18

Leyna skrev:

> Nu har jeg aldrig hørt kvælerhalsbånd omtalt som koralhalsbånd, men
> det er da muligt du har ret. Men hvad var det så Kim henviser til?
> Altså denne her :
> http://musikmuseum.dk/img/halssav.jpg

Aner ikke hvad der er for en djævelskab, det kunne godt se ud som en
hundehalsbånd, godt rusten.
har man ikke set negerslaver have en slags halsbånd på, kan den stamme
derfra.
Og hvad laver den inde på hjemmeside for musik museum og navnet hals sav

fra
Jørgen

Fra : pwh

Dato : 29-06-06 15:37

Leyna wrote:
> Et kvælerhalsbånd eller pighalsbånd mener jeg overhovedet ikke at man
> har brug for. Kan man ikke styre hunden uden, så egner man sig ikke
> til at ha' hund!

Kloge ord
Men hvor er der dog også mange mennesker der ikke evner
at styrer deres hunde.
Idag så jeg noget af det mest tåbelige længe, jeg er i Espelunden
med mine 2 hunde + en gæstehund, alle 3 er uden snor på.
Der ser jeg en gut lege bold med en ung Lab mens den rendte i
en Flexline, det så simpelthen så komisks ud.
Gad vide hvad han har tænkt om mig der kunne gå med 3 hunde
uden snor når han ikke kunne styrer sin ene

/Jens (som sjældent bruger hverken halsbånd eller snor)

Fra : Leyna

Dato : 29-06-06 17:47

On Thu, 29 Jun 2006 16:37:18 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Der ser jeg en gut lege bold med en ung Lab mens den rendte i
>en Flexline, det så simpelthen så komisks ud.

Meget muligt at det så komisk ud, men der kan være mange grunde til at
den er i snor. F.eks. en rendegal tæve. Sådan en ville jeg heller ikke
turde slippe... heller ikke bare for at lege.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 29-06-06 18:02

> Meget muligt at det så komisk ud, men der kan være mange grunde til at
> den er i snor. F.eks. en rendegal tæve. Sådan en ville jeg heller ikke
> turde slippe... heller ikke bare for at lege.

Det er self rigtigt nok, selvom jeg så nu ikke andre hunde end den i Lunden.
Men du ville vel ikke ligefrem gå og kaste en bold som hunden skulle rende efter
når den var i snor, det var det jeg syntes var komisk, ikke det at den havde snor på.
Det var derfor jeg dragede den konklusion at den hund nok sjældent var løs,
når den ligfrem skulle have snor på når der blev leget med bold

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-06-06 19:36

On Thu, 29 Jun 2006 19:02:05 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Men du ville vel ikke ligefrem gå og kaste en bold som hunden skulle rende efter
>når den var i snor,

Nej, hvis jeg ikke turde lade hunden løbe, så ville jeg lege bold med
den i en indhegnet have, men vi er jo allesammen forskellige.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 29-06-06 19:38

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Det ville jeg også gøre ............ der er bare det ved det, at jeg ingen
have har .......................... manden gjorde det rigtige - den med
løse hunde gør forkert

Pia

Fra : pwh

Dato : 29-06-06 19:48

> Det ville jeg også gøre ............ der er bare det ved det, at jeg
> ingen have har .......................... manden gjorde det rigtige
> - den med løse hunde gør forkert
>
> Pia

Det ville jeg meget gerne have uddybet,
det er da unaturligt & ubehageligt for en hund at værer bundet til et menneske.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-06-06 21:31

On Thu, 29 Jun 2006 20:38:14 +0200, "Pia Palmblad Wright"
<fallohide@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

>have har .......................... manden gjorde det rigtige - den med

Så kunne man finde et egnet indhegnet sted (offentligt), hvor man
kunne lege bold med hunden. Det er nok ikke så sjovt for den kun at
kunne løbe linen ud.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 29-06-06 21:32

> Så kunne man finde et egnet indhegnet sted (offentligt), hvor man
> kunne lege bold med hunden. Det er nok ikke så sjovt for den kun at
> kunne løbe linen ud.

Jeg tror heller ikke det var så sjovt for ejeren, det rykkede rimeligt
godt i ham hvergang at de 3-4 meter i Flexlinen var brugt op
Nok heller ikke den mest geniale måde at lære sin hund at gå pænt i snor
hvis jeg nu skal værer rigtigt kritisk

/Jens

Fra : pwh

Dato : 29-06-06 19:45

> Nej, hvis jeg ikke turde lade hunden løbe, så ville jeg lege bold med
> den i en indhegnet have, men vi er jo allesammen forskellige.

Det var jo også min pointe,
manden havde tilsyneladene ikke styr på sin hund.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-06-06 21:33

On Thu, 29 Jun 2006 20:45:22 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det var jo også min pointe,
>manden havde tilsyneladene ikke styr på sin hund.

Jeg vil da heller ikke vædde på, at jeg har så meget styr på mine at
de kan gå løs nede på engen f.eks. De er så glade for andre mennesker
og andre dyr at de slet ikke ville være til at styre. Det går bedre
herude. Her kommer sjældent nogen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 29-06-06 21:37

> [...]
> de kan gå løs nede på engen f.eks. De er så glade for andre mennesker
> og andre dyr at de slet ikke ville være til at styre. Det går bedre

Tror du ikke også at det ligger lidt i at de ikke møder så mange fremmede
mennesker og hunde, jeg fornemmer da at mine efterhånden er blevet
lidt mætte med alle dem de møder.
Felix som jeg passer pt skal da også helst over og hilse på alle hunde
vi møder, men han er jo også enehund derhjemme.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-06-06 23:16

On Thu, 29 Jun 2006 22:36:39 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Felix som jeg passer pt skal da også helst over og hilse på alle hunde
>vi møder, men han er jo også enehund derhjemme.

Nej, Vaks er meget glad for alle... osse vores høns, som han passer
rigtig godt på. Hans derimod er ret ligeglad med andre mennesker og
dyr, og er det "byttedyr" (som vores høns) så knækker han nakken på
dem hvis han kan komme til det for Vaks.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 30-06-06 15:17

> Det var jo også min pointe,
> manden havde tilsyneladene ikke styr på sin hund.
>
> /Jens

søde Jens, du får det altid til at lyde som om alle andre gør forkert og du
rigtigt ................ og hvad angår at finde et indhegnet område at
lade hunde løbe løs er ikke lige noget man finder .............. men er da
lydhør overfor forslag !

hunde skal holdes i snor og så er den ikke længere .......

Pia

Fra : pwh

Dato : 30-06-06 17:03

> søde Jens, du får det altid til at lyde som om alle andre gør forkert
> og du rigtigt

Tænk gør jeg virklig søde Pia, jeg sagde jo ikke at manden gjorde
noget forkert, jeg udtalte blot at han virkede komisk.

> hunde skal holdes i snor og så er den ikke længere .......
>
> Pia

Den slags argumenter kan jeg ikke give igen på,
bare besynderligt at lovgivningen ikke er deler din mening.

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-06-06 16:23

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> alle dyrehandlere sælger dem.
>
> Jeg tror ikke du har helt ret. Kims lyder lidt mere sandsynligt.

Der er lidt forvirring om begreberne pighalsbånd og koralhalsbånd.
I en gammel jagtbog har jeg set en beskrivelse af et pighalsbånd, og
der er der tale om et læderhalsbånd med indadvendte pigge.
Umiddelbart ser det således ud til at hunden bare går med et helt
almindeligt læderhalsbånd med pyntenitter.
Et koralhalsbånd burde så være dem af metal, som kan hægtes fra
hinanden, ligheden med koraller taler for det.
Det halsbånd jeg viste billedet af er et hjemmelavet skræmmeeksempel.
jeg har det sådan med at samle lidt på gamle hundehalsbånd. Jeg har
også nogen der er pænere...

Hilsen Kim