min hund bed en mand idag
Fra : Ralph

Dato : 24-06-06 22:56

Jeg ved godt at min 6 år gamle Tootsie (blanding lab/cocker) er lidt
agressiv, derfor holder jeg hende i kort snor, også idag hvor hun stod
sammen med "lillesøster" i snor, kort snor under en meter nede ved
købmanden, en mand gik lidt for tæt på og blev bidt i benet, han var selvf.
sur, og bad om mit tlf.nr. det fik han, men hvad kan han opnå, han kan melde
os for vold og kræve hunden aflivet, men kan han ikke selv tænke at man IKKE
skal gå indenfor snorens længde af en tydeligt agressiv hund?

Hvor står jeg rent juridisk?

Mandens argument KUNNE være at "lillesøster" opfører sig pænt, bider ikke
nogen som helst, og "opdrager" Tootsie, hvorfor vi ALTID sørger for at
lillesøster står yderst i hundekrogen, dette er så OGSÅ MIT argument, en sød
hund yderst, en agressiv hund inderst, HVORFOR så dog gå indenfor den
inderste hunds radius??

--
Tak
Ralph

Fra : Peter

Dato : 25-06-06 00:16

men kan han ikke selv tænke at man IKKE
> skal gå indenfor snorens længde af en tydeligt agressiv hund?
>
> Hvor står jeg rent juridisk?

Det er DIN skyld og KUN din skyld. Har du ikke mere styr på din hund, vil
jeg forslå at du får den aflivet, før det er et barn den bider.

Peter

Fra : Kim Sorensen

Dato : 25-06-06 00:22

> [...]
> sød hund yderst, en agressiv hund inderst, HVORFOR så dog gå indenfor den

Hej Ralph,

En hund skal ikke bide nogensom helst, og som du skriver det er hunden
agressiv.
En hund der er 'tydelig agressiv' som du skriver skal aflives, måske en
voksen burde have 'læst' hunden, men hvad så med et barn?
Rent juridisk har du et problem for din hund må ikke bide nogen, og rent
moralsk skulle du have aflivet hunden for længe siden da den begyndte og
blive agressiv.

Det bliver du sikkert rimelig sur over at jeg skriver, men der er ingen
undskyldninger for at have en agressiv hund der bider folk.

Uanset hvilke argumenter du eller andre måtte have for at holde en agressiv
hund i live, og så ligefrem binde den af foran en købmand, så er det
hamrende uansvarligt.

/Kim

Fra : Anette

Dato : 25-06-06 02:33

Kim Sorensen wrote:

> men der er
> ingen undskyldninger for at have en agressiv hund der bider folk.

Enig. Der er ingen undskyldning - sikkert heller ikke juridisk for at
bringe en aggressiv hund ud blandt andre mennesker, og slet ikke efterlade
hunden alene i en krog.
En aggressiv hund er ofte enten en meget syg hund, hvorfor den bør aflives
eller også en meget bange hund, hvilket er ufatteligt synd for hunden.

Så uanset hvad, Ralph - du har et problem, du pine død er nødt til at gøre
noget radikalt ved.
Både for din hunds skyld og for de mennesker og dyr der lever omkring dig.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 25-06-06 05:05

Kim Sorensen wrote:
> Uanset hvilke argumenter du eller andre måtte have for at holde en
> agressiv hund i live, og så ligefrem binde den af foran en købmand,
> så er det hamrende uansvarligt.

Helt enig, hvorfor skal den slags altid laves om til
at det er modparten der selv er ude om det.

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 25-06-06 21:18

> Helt enig, hvorfor skal den slags altid laves om til
> at det er modparten der selv er ude om det.

Muligvis fordi det oftest er ... hvis folk blot kunne holde deres pølser og
møgunger ved sig selv!

/K

Fra : Martin Vollert

Dato : 26-06-06 15:00

Hornbech - Nuuk skrev:

> Muligvis fordi det oftest er ... hvis folk blot kunne holde deres pølser og
> møgunger ved sig selv!
>
> /K

Nemlig
hørt hørt..

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : pwh

Dato : 26-06-06 17:19

> Muligvis fordi det oftest er ... hvis folk blot kunne holde deres
> pølser og møgunger ved sig selv!
>
> /K

Det kan vi da hurtigt blive enige om, men derfra til at syntes
at det er ok at hunden bider er der et stykke vej.

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-06-06 19:38

> Det kan vi da hurtigt blive enige om, men derfra til at syntes
> at det er ok at hunden bider er der et stykke vej.

Hov, hov, det har jeg ikke sagt! Jeg har blot argumenteret for at det kan
være en overreaktion at aflive hunden. (Ja, det kan for så vidt også være en
overreaktion at aflive manden.)

/Kim

Fra : pwh

Dato : 26-06-06 19:51

> Hov, hov, det har jeg ikke sagt! Jeg har blot argumenteret for at det
> kan være en overreaktion at aflive hunden. (Ja, det kan for så vidt
> også være en overreaktion at aflive manden.)
>
> /Kim

Det har jeg heller ikke sagt at du har sagt
Det var en generel betragtning fra min side, om episoden ligefrem
skal værer årsag til an aflivning er nok også at skyde over målet.
Det jeg gav medhold i var at det var ansvarsløst at binde en agrassiv
hund udenfor en butik.
At jeg så ikke selv ville kunne fungerer med en hund der bider pgr
en så lille provokation er så en anden sag, jeg ville nok have fået
løst det problem for længe siden enten ved træning eller have fået
den aflivet for længe siden hvis det ikke kunne lade sig gører at træne væk.
Men er der nogen der kan leve med at have en agrassiv hund så for min
skyld ingen alarm, bare de er deres ansvar bevidst, det var Ralph ikke.

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 25-06-06 09:55

"Kim Sorensen" <kimerflink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Rent juridisk har du et problem for din hund må ikke bide nogen, og rent
> moralsk skulle du have aflivet hunden for længe siden da den begyndte og

Der skulle være taget fat i hunden, så man havde undgået at hunden endte med
at være agressiv, aflivning er den nemme løsning, og ikke lige min kop te.

> [...]
>
> Uanset hvilke argumenter du eller andre måtte have for at holde en
> agressiv hund i live, og så ligefrem binde den af foran en købmand, så er

Ja har man en hund med disse problemer, så skal man ikke binde den et
offentligt sted uden opsyn, så der kan jeg kun være enig i, at ejeren har
handlet hamrende uansvarligt.

Kim

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 25-06-06 21:19

> ... så der kan jeg kun være enig i, at ejeren har handlet hamrende
> uansvarligt.

Du mener vel ejeren af de pølser, der har fået et klem?!?

/K

Fra : Kim H.

Dato : 25-06-06 22:22

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Du mener vel ejeren af de pølser, der har fået et klem?!?

Næe, jeg mener sgu' det er tåbeligt at efterlade en hund, man ved bider,
uden opsyn foran en butik.
Men jeg giver dig da gerne ret i, at nogen mennesker, selv er skyld i at de
bliver bidt fordi de ikke holder fingrene for sig selv.

Kim

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-06-06 09:17

> Næe, jeg mener sgu' det er tåbeligt at efterlade en hund, man ved bider,
> uden opsyn foran en butik.

Alle hunde bider - det er bare et spørgsmål om hvorfor og hvornår.

> Men jeg giver dig da gerne ret i, at nogen mennesker, selv er skyld i at
> de bliver bidt fordi de ikke holder fingrene for sig selv.

Godt.

/K

Fra : Kito

Dato : 25-06-06 06:51

> [...]
> sød hund yderst, en agressiv hund inderst, HVORFOR så dog gå indenfor den

Jeg havde en 3 årig schæfer der bed et avisbud. den blev ikke ældre.
Se dog i øjnene at det er dit problem, hvis din hund bider og få den aflivet
inden den skambider et barn i ansigtet.

Poul

Fra : Kim H.

Dato : 25-06-06 09:27

> Jeg havde en 3 årig schæfer der bed et avisbud. den blev ikke ældre.
> Se dog i øjnene at det er dit problem, hvis din hund bider og få den
> aflivet inden den skambider et barn i ansigtet.

Jeg håber da at nogen så hvad der skete, så ikke din hunden måtte lade livet
"bare" for at bide en avisdreng.

Det er jo fuldstændig hysterisk at kræve hunden aflivet, fordi den bider en
enkel gang, der kan være mange faktorer der spiller ind. De fleste gange en
hund bider, er det ejerens skyld, fordi ejeren har skaffet sig et dyr
han/hun ikke har det fjerneste forstand på at holde. Skal en hund aflives
fordi den har bidt, så bør ejeren også dømmes til ikke at må ha' hund mere.
Det er ganske simpelt for tyndt bare at aflive hunden fordi man som ejer
ikke magtede den (bruger den tid på hunden som der kræves), og troede den
kunne opdrage sig selv, mens man selv havde travlt med andre ting.

Kim

Fra : Kito

Dato : 25-06-06 10:56

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som ejer ikke magtede den (bruger den tid på hunden som der kræves), og
> troede den kunne opdrage sig selv, mens man selv havde travlt med andre

Nu kender du jo ikke den her hund baggrundhistorie, og jeg gider heller ikke
bruge tid på at forklare dig den.>

fortsat god dag
Poul

Fra : Kim H.

Dato : 25-06-06 13:38

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu kender du jo ikke den her hund baggrundhistorie, og jeg gider heller
> ikke bruge tid på at forklare dig den.>

Fint nok, men så er det da et ualmindeligt dårligt eksempel at komme med.

Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-06-06 08:25

Kim Sorensen wrote:
> Uanset hvilke argumenter du eller andre måtte have for at holde en agressiv
> hund i live, og så ligefrem binde den af foran en købmand, så er det
> hamrende uansvarligt.
>
> /Kim

Der er mange gode grunde til ikke at efterlade hund ei krogen uden for
forretninger. Hunden kan gøre noget galt, som det skete her, mennesker
er egentlig ikke bedre.

Jeg har selv en hund som dybet set var farlig. Nu er problemerne ved at
være løst, og det uden aflivning. Det har ksotet en masse arbejde. En
af indsatserne var og er aldirig under nogen omstændigheder at lade
hunden være uden opsyn hvor andre mennesker eller dyr uden min
deltagelse kan komme inden for hans rækkevidde.

Der kan ske så meget når hunden står uden for en forretning, at jeg
sådan set ikke engang ville lade en helt normal hund stå der.

Hvis min hund havde bidt et andet menneske, så ville jeg vide hvad der
skulle gøres, selvom beslutningen ville være svær.

Inden for cockerne findes der en arvelig sygdom der udløser helt
ubændige raserianfald. Det er vel ikke det der er problemet her? Hvis
det er tilfældet, så findes der ingen behandling.

Hilsen Kim

Fra : C.H

Dato : 25-06-06 09:54

> [...]
> sød hund yderst, en agressiv hund inderst, HVORFOR så dog gå indenfor den

Der er ingen tvivl om, at ansvaret ligger hos dig og hos dig alene. Jeg
tænker dog ikke så fatalistisk som mange andre her har gjort, men tænker, at
du burde kontakte en adfærdsbehandler så hurtigt som overhovedet muligt.
Både for hundens og for din skyld. (Det undrer mig egentig, at du ikke har
gjort det før, når du har været opmærksom på aggressionsprobler).
Hvis du gør dette så hurtigt som overhovedet muligt, så har du måske den
fordel, at du i politiets øjne tager dette alvorligt, og gør en indsats for
at forandre situationen. Dette kan måske redde din hund og give den et godt
liv.

Mener du ikke, du har ressourcer til dette, er der kun en vej for en
ansvarlig hundeejer - at lade den aflive.

Og så et p.t. At efterlade en hund i en hundekrog er noget skidt. Selvom den
ikke er aggressivt anlagt, har den ingen måder at forsvare sig på, når den
føler sig truet (klemt inde), andet end at bide. Desuden er det jo
efterhånden et kendt fænomen at hunde bliver stjålet.... Så lad vapsen blive
hjemme, når der skal handles ind

CH

Fra : Holm

Dato : 25-06-06 17:25

Ang hund der bed.

Ja bare få dyret aflivet..det er jo klart det letteste.
Sikke mange der sidder og er rørende enige om at det er hunden der er noget
galt med.
Det kan også godt være det er sådan, men ærlig talt...hvis det er holdningen
overfor der hunde som reagerer på en given situation hvor den sikkert har
følt sig truet eller på anden måde "trykket", så kan jeg sørme godt forstå
at Danmark er oppe på de høje tal når det gælder aflivninger.

Hvis man ved at man har et seriøst problem med at hunden bider, så må den
blive hjemme under indkøb og andet, eller også må man udstyre den med
mundkurv og samtidig prøve at løse problemet via en adfærdsbehandler, vel og
mærket hvis man VIL beholde hunden.

Man skal ALDRIG kontakte hunde man ikke kender, og man skal ikke møve sig
ind på en hund der står bundet.
Hvis man ellers ved bare en smule om hunde, så er man også klar over at en
hund der er fastbundet til et meget lille sted, er langt farligere end en
løs hund, som regel. (der er altid undtagelser)
Det er alle forældres pligt at fortælle deres poder at man ALDRIG går hen
til fremmede hunde.

At blive bidt er en af farene ved at holde hund,..den er ikke en død
genstand vi bare kan gøre hvad som helst mod og forvente at den holder sine
tænder for sig selv. Vi kan (uden aflivning) behandle hunden som lort,
hive den i halsbåndet, lade den sidde alene i 8-10 timer om dagen og slå den
hvis vi er sådan,...og stadig forvente at den aldrig bider for så afliver vi
bare "monsteret" ikke?

Alle hunde er potentielt farlige og bør behandles med respekt.
Det er utrolig kedeligt og uheldigt hvis hunde bider, men man er altså også
lige nødt til at se på omstændighederne.
Jeg kender ikke den pågældende hund, eller situationen og derfor er det
svært, for ikke at sige umuligt at se hvad der er hændt..men jeg bliver
bedrøvet når man bare skriger "afliv bæstet" for hvem kan dømme hvem der er
mest "bæst"?

Hilsen Holm

Fra : pwh

Dato : 25-06-06 18:46

Holm wrote:
> At blive bidt er en af farene ved at holde hund,..den er ikke en død
> genstand vi bare kan gøre hvad som helst mod og forvente at den
> holder sine tænder for sig selv.

Andre mennesker må da kunne forvente at kunne færdes i fred for
vores hunde så længe de ikke generer dem eller ejerne.
Hvad man selv accepterer ved at holde hund er jo ens eget problem,
men blev jeg bidt af en hund bare fordi jeg gik lidt for tæt forbi den
ville jeg da blive noget muggen.

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 25-06-06 19:50

> [...]
> Hvad man selv accepterer ved at holde hund er jo ens eget problem,
> men blev jeg bidt af en hund bare fordi jeg gik lidt for tæt forbi den

Selvf. bliver man muggen, men jeg har da stadig et stykke vej op til, at jeg
vil sidde og skrige på at få hunden aflivet, i dette tilfælde er det jo i
første omgang ejeren den er gal med, han ved hunden bider, og alligevel
vælger han at ta' hunden med, og binde den uden opsyn foran en butik.

Kim

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 25-06-06 21:31

> Andre mennesker må da kunne forvente at kunne færdes i fred for
> vores hunde så længe de ikke generer dem eller ejerne.

Når en hund står bundet i 50 cm line eller lignende, er det at genere den,
hvis du træder ind i dens lille afgrænsede rum!

Så hvis du mener at hele verden er din legeplads, så nej, så kan du nok ikke
forvente at gå i fred - ej heller kan du i øvrigt forvente at komme nær
kalvene i min eng, da der har deres far i baghånden, og ej heller kan du
forvente uhindret at dele luftrum med rundsaven i min lade.

Hvor mange af alle jer, der anbefaler aflivning, ville i øvrigt upåtalt lade
fremmede mennesker gramse på jer?!?

/K

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 25-06-06 21:54

> Hvor mange af alle jer, der anbefaler aflivning, ville i øvrigt upåtalt
> lade fremmede mennesker gramse på jer?!?

I indlægget lød det jo ikke somom manden havde klappet hunde, men blot var
gået lidt tæt forbi

Bolette

Fra : Ralph

Dato : 25-06-06 22:23

"Bolette Nielsen" <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> skrev i en
meddelelse news:449ef7e7$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> I indlægget lød det jo ikke somom manden havde klappet hunde, men blot var
> gået lidt tæt forbi

Tjaaa, det er et godt spørgsmål, han sagde ikke direkte at han havde
klappet, men han påpegede at Rissa var en sød hund, hvorfra skulle han vide
det hvis han ikke havde klappet den. Ordret lød det: "ja, den der (læs
Rissa) er der ikke noget i vejen med, men den anden, den bed bare"
Til orientering havde Rissa den længste snor.

--
Ralph

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-06-06 07:03

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> [...]
> Rissa) er der ikke noget i vejen med, men den anden, den bed bare"
> Til orientering havde Rissa den længste snor.

Det er sådan set underordnet. Du har en aggressiv hund, det er DIT
problem og ingen andres.

Vores hund står også bundet udenfor købmanden og tit og ofte står der
folk og børn og snakker med hende. Min erfaring er at børn ikke har
lært de mest elementære regler, når man har med hunde at gøre. F.eks.
at man ikke går hen til en bundet hund.

Hvis ikke du går til dyrlægen I DAG, så er det dit ansvar at sørge for
at mennesker ikke på nogen måde uforvarent kan komme i kontakt med
hunden. Det vil sige: Hegn om hele haven, incl. dobbelthegn ved
indhørsler og steder hvor folk kan stikke hånden ind til hunde. Aldrig
efterlades alene udenfor en butik. Aldrig slippes løs og altid holdes
i kort snor helt ind til dig og ikke tages med steder hen, hvor folk
går tæt op af jer.

Hvordan kan man overhovedet overveje at efterlade en aggresiv hund
foran en købmand, det fatter jeg ikke?

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-06-06 10:05

> [...]
> går tæt op af jer.
>
> Hvordan kan man overhovedet overveje at efterlade en aggresiv hund

Alle hunde, bliver på et eller andet tidspunkt agressive. Det er kun et
spørgsmål, hvornår man overtræder dens tærskel. Så når han er så tæt på, at
han kan læse navnet på den ene hund.... Så er han " FOR " tæt på.

M.V.H....Benny..

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-06-06 13:05

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> writes:

> Alle hunde, bliver på et eller andet tidspunkt agressive. Det er kun et
> spørgsmål, hvornår man overtræder dens tærskel. Så når han er så tæt på, at
> han kan læse navnet på den ene hund.... Så er han " FOR " tæt på.

Korrekt. Men når ejeren nu VED at hans hund har en meget, meget lav
tærskel, så bør den ikke stå udenfor en butik. Sådan er det bare.

/Trine

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-06-06 13:54

>Sådan er det bare.

Godt argument - så er jeg overbevist!

/K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-06-06 17:03

> Korrekt. Men når ejeren nu VED at hans hund har en meget, meget lav
> tærskel, så bør den ikke stå udenfor en butik. Sådan er det bare.
>
> /Trine

Når nu folk ved, at en hund kan have en meget lav tærskel, så kan de da
holde snitterne for sig selv. Kan du huske ham, der brokkede sig over en
hund der bed...
Bare fordi en mand stak hele armen gennem det 2 meter høje hegn der omgav
hunden.... Som du kan se, folk kan gøre hvad de vil, de folk der vil bides,
skal nok finde en måde at blive det på

M.V.H.....Benny..

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-06-06 10:13

> Det er sådan set underordnet. Du har en aggressiv hund, det er DIT
> problem og ingen andres.

Det er juridisk set underordnet. Manden er en idiot, og det er dit ansvar.

> Hvordan kan man overhovedet overveje at efterlade en aggresiv hund
> foran en købmand, det fatter jeg ikke?

Forskellen på det Ralph gjorde, og det du gør, er minimal. I sætter et
potentielt aggressiv rovdyr i et kort snor et sted, hvor der kommer mange
mennesker.

/K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-06-06 10:02

> [...]
>
> "Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse
>
> I indlægget lød det jo ikke somom manden havde klappet hunde, men blot var

Han må da ganske afgjort, være gået meget tæt forbi, for den agressive stod
jo inderst, og i kort snor.... Så for at komme så tæt på, at den kunne
bide.... må han jo have været så tæt på, at han kunne træde på den
fredelige.... Så det kan umuligt have været, bare almindeligt tæt på.... Det
må have været " Meget " tæt på.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 26-06-06 17:24

> Når en hund står bundet i 50 cm line eller lignende, er det at genere
> den, hvis du træder ind i dens lille afgrænsede rum!

På offentlige områder må man da have lov til det.

> [...]
> at komme nær kalvene i min eng, da der har deres far i baghånden, og
> ej heller kan du forvente uhindret at dele luftrum med rundsaven i

Det kan vel heller ikke regnes for offentlige områder.

> Hvor mange af alle jer, der anbefaler aflivning, ville i øvrigt
> upåtalt lade fremmede mennesker gramse på jer?!?

Faktisk et udemærket eksempel.
Hvis et fremmed menneske rørte ved mig ville jeg da bede
vedkommende om at fjerne nallerne, jeg ville da ikke slå.
Gjorde jeg det ville jeg prompte ryge i spjældet for vold,
tilsvarende kan hunden jo knurrer eller gø, den behøver ikke bide.

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-06-06 23:09

> På offentlige områder må man da have lov til det.

> Det kan vel heller ikke regnes for offentlige områder.

Så en hund skal bare 'trille rundt og spille død' - sådan en hund ønsker jeg
mig nu ikke.

> [...]
> Gjorde jeg det ville jeg prompte ryge i spjældet for vold,
> tilsvarende kan hunden jo knurrer eller gø, den behøver ikke bide.

OK, du var der, og hørte, at den forulempede hund ikke advarede den
forulempende mand efter hundens bedste evne.
/K

Fra : pwh

Dato : 27-06-06 19:40

> Så en hund skal bare 'trille rundt og spille død' - sådan en hund
> ønsker jeg mig nu ikke.

Jeg ønsker mig til gengæld heller ikke en hund der bider med
mindre jeg eller den bliver direkte angrebet.

> OK, du var der, og hørte, at den forulempede hund ikke advarede den
> forulempende mand efter hundens bedste evne.
> /K

Jeg og flere andre læste indlægget fra Ralph som at manden bare var
kommet lidt for tæt på hunden.
Har han stået og overgramset den og overhørt dens advarsler har han da
også selv bedt om at få et haps i hånden.

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 25-06-06 21:23

Godt indlæg!
/K

Fra : Moses

Dato : 03-07-06 12:31

> [...]
> den føler sig truet (klemt inde), andet end at bide. Desuden er det jo
> efterhånden et kendt fænomen at hunde bliver stjålet.... Så lad vapsen

Et af de fornuftigste indslag i denne debat.

Har i nogensinde tænkt på, eller snakket med butiksindehaveren om,
placeringen af hundekrogen.
Den sidder typisk i umiddelbar nærhed af døren og næsten altid lige der hvor
alle skal forbi.

Hunden er låst fast, Far/Mor er væk og den skal have meget gode nerver for
ikke at føle sig trykket af alle de mennesker der kommer forbi, oftes iført
mange larmende farvestrålende plasticposer.
Og når så nogen af dem føler trang til også at hilse på den søde hund, kan
det være svært for hunden at overskue alt det der sker.
Pladsen uden for mange supermarkeder er ofte også tilholdssted for folk som
har fået et par bajere (eller 10) og som tit også har deres egen vovse med
(tit løsgående).
Kan vi være sikre på hvordan vores hund opfører sig overfor et
skidefuldt,omklamrende fjols, som vi med vores eget kropssprog tydeligt har
vist, på vej hen mod hundekrogen, at den slags går vi i en stor bue udenom.
Vi mener alle vi kender vores hund og stoler på den, men kan vi være sikre
under disse forhold?

Hvis folk bare ville bruge den fornødne tid på at motionere/lufte hund, og
ikke slå det sammen med dagens andre gøremål, ville det kun være til hundens
bedste.
Hvorfor skal vi absolut have hunden med når vi køber ind? Det kan da ikke
være for hundens skyld, men nok nærmere for vores egen dårlige samvittigheds
skyld, fordi den er for meget alene hjemme.

Det er jo ikke første gang vi hører om hunde der bider foran butikken.
Det er heller ikke første gang vi hører om hunde der sidder i overophedede
biler, mens ejeren lige er inde og købe ind.

Så jeg er meget enig med CH.
"Lad vapsen blive hjemme, når der skal handles ind"

mvh.
Moses

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 25-06-06 17:48

Kedelig situation du er havnet i, kan godt forstå du synes det er træls, og
jeg føler virkelig med dig, men jeg må desværre være enig med de andre, den
hund bør aflives.
Nu hvor du ved den er agrssiv, hvorfor har den så ikke en mundkurv på så du
ligesom fortælle at man ikke skal for tæt på den hund, og at hun er
agressiv?

mange hilsner fra
Bolette

Fra : Ralph

Dato : 25-06-06 20:44

> Jeg ved godt at min 6 år gamle Tootsie (blanding lab/cocker) er lidt

Svar til alle:

Tootsies historie:

Vi fik Tootsie da hun var knap et år gammel, der havde hun været solgt to
gange til samme gamle mand, som fik et par blodpropper, afleverede hunden,
kunne ikke undvære den fik den, døde, hunden tilbage i hundegården sammen
med mor og storebror, usikker underhund, børnene var vilde med hende (12-10
og 8 år dengang) så vi tog hende med hjem, hun har altid været meget
beskyttende. Men alt i alt en god kærlig hund, der gør meget når der kommer
fremmede, men har aldrig bidt før nu.

Vores historie:

Vi har haft 2 Cairn før Tootsie og for 2 år siden fik vi en
Riesenschnauzertæve (Rissa) de tre andre hunde har altid været meget
kærlige/glade/til tider overstrømmende i deres møde med familiemedlemmer,
andre hunde og især børn, så jeg mener nok vi er i stand til at opdrage
normale hunde som vi har haft fra små.

Det kan godt være at Tootsies første leveår har skadet hendes sociale
adfærd, men når vi er til stede så opfører hun sig næsten altid pænt, dog
skal der holdes HÅRDT i snoren når der gås tur og vi passerer fremmede mænd
på smalle passager, de andre tre har næsten altid gået uden snor.

Een skriver at der kan være arvelige egenskaber hos Cocker der gør at de
tænder af uden varsel, husk at Tootsie er ½ Cocker.

Jeg sendte den yngste på lejrskole idag, og ventede derfor (for ikke at
ødelægge hans ophold) at vente med at fortælle min kone om mine tanker vedr.
aflivning. Hun tænkte sig om i 3 sekunder og sagde så "så må vi jo lade være
med at binde hende uden opsyn hvor der er andre mennesker"

Så simpelt kan det løses, og det er punkt eet i vores plan. Jeg vil selvf.
kontakte "hundehviskere" i vores netværk (kender to) og lade dem råde os.

Tak for input, nye råd modtages gerne med kyshånd.

--
Ralph

Fra : fam. Ager

Dato : 26-06-06 06:01

> [...]
> kontakte "hundehviskere" i vores netværk (kender to) og lade dem råde os.
>
> Tak for input, nye råd modtages gerne med kyshånd.

præcis!.. god plan! og held og lykke!

jeg er heller ikke i tvivl om at hendes fortid giver hende usikkerhed og
angst for visse ting, og de ting skal i have bearbejdet med hende.

mvh.marie

Fra : Leyna

Dato : 26-06-06 09:08

On Sun, 25 Jun 2006 21:44:00 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Tootsies historie:
<snip>

Nu har jeg fulgt lidt med fra sidelinien, for jeg er ikke ekspert
hverken på hundeopdragelse/adfærd eller rent juridisk, men jeg har dog
lidt erfaring med "genbrugshunde", specielt underkuede og utrygge
hunde. Jeg har så aldrig oplevet at nogle af mine hunde bed eller
udviste aggressiv adfærd, men har til gengæld oplevet hunde der krøb
hen ad gulvet, besørgede indendørs og angsttisseri/angstknurreri.

Den hund jeg har nu (en af dem, for jeg har to) var en
krybe-han-ad-gulvet hund, og han havde det med at slippe en ordentlig
tår når han blev usikker. Nu har jeg haft ham i 3 år (næsten), og han
er bestemt ikke nogen angstpræget hund mere. Jeg har heller ikke med
de forrige hunde været ude for at de ikke rettede sig i løbet af 1 års
tid eller 2. Ikke med skarp afretning eller anden form for hård
opdragelse, men jeg har bare elsket disse hunde, og for mit
vedkommende har det været nok. Jeg har aldrig set mig selv som havende
noget specielt talent med hunde, men set udefre, så har jeg det vist
alligevel.

Da jeg overtog Hans (11 mdr. gammel) kunne han end ikke kommandoen
"SIT". Han havde ikke lært noget som helst andet end at man hele tiden
blev skældt ud og råbt ad, og så tissede han hvor han stod og gik - og
så blev der råbt ad ham igen. *SUK* Vores anden hund (som vi har haft
fra hvalp) er dominerende så det basker, men han havde så lært de mest
basale ting, og han er sådan en utrolig glad, men osse meget voldsom
hund. Ham kunne man råbe ad lige så tosset man ville (hvilket jeg nu
ikke bruger, for det hjælper altså ikke alligevel), men Hans kunne man
ikke komme med en eneste kommando til uden at han overtissede det
hele, indtil jeg helt tilfældigt opdagede at han reagerede på det man
sagde, hvis man bare hviskede. (Hehe... nu blev jeg vist lige til en
"hundehvisker".) Det første år gik med at hviske, eller i hvert fald
tale meget lavt til Hans, og i dag er han en helt anden hund end den
vi overtog. Han kan stadig godt slippe en lille tår, men der går godt
nok år og dag imellem.

En ide til at gøre din hund mere tryg ville være at finde en god ven
af familien (som hunden ikke kender), og spørge om vedkommende vil
være "frivillgt offer". Altså en der får at vide at hunden udviser
aggressiv adfær, og at vedkommende _kan_ risikere at blive bidt. Så
kunne I prøve at træne hunden sammen med en fremmed uden opsyn. Jeg
ved ikke om det virker. Jeg er som sagt ikke ekspert, men det var blot
en ide jeg fik. Lige som man til træning har figuranter, så kan man
vel osse træne det i trygge omgivelser.

En løsning, som vil virke nu og her er at gøre sig klart at man har en
aggressiv hund, som slet ikke kan med nogle fremmede overhovedet, og
tage sine forholdsregler derfra. Ergo kan man aldrig tage den med hen
nogle steder hvor der færdes andre mennesker eller dyr, og man kan
aldrig lade den være uden opsyn. Det vil selvfølgelig løse problemet
her og nu, men det vil osse sætte en masse begrænsninger på både jeres
og hundens bevægelsesfrihed, så personligt ville jeg nok lægge alle
kræfter i for at løse hundens problem, i stedet for at lade stå til,
og så indrette sig efter det.

Det vil tage lang tid og det vil kræve stor opmærksomhed. Derudover
vil det kræve at hele familien opfører sig konsekvent (ens) overfor
hunden, men det er min erfaring at det er hvert et sekund værd i
sidste ende. Jeg håber at du kan bruge mine ringe erfaringer til
noget. Jeg mener nemlig at alle muligheder bør afprøves før man
begynder at snakke aflivning... hvis hunden da ellers fysisk er sund
og rask... men det har I vel fået undersøgt, ikk'?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 26-06-06 09:18

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen
--------

godt indlæg leyna!
og jeg kan kun give dig ret...

mvh. marie

Fra : Jesper HVL

Dato : 26-06-06 14:44

Hey

> [...]
> kontakte "hundehviskere" i vores netværk (kender to) og lade dem råde os.

Åh nej - ikke igen. Jeg håber de ""'er er brugt fordi du i virkeligheden
vil snakke med en hundepsykolog / hundeadfærdsekspert. Snak med en
ekspert der kan give _DIG_ de værktøjer _DU_ skal bruge for at I og
hunden får det godt.

> Tak for input, nye råd modtages gerne med kyshånd.

Jeg vil nu mene at du burde give den en eller anden form for hundkurv på
når I er ude, specielt hvis du _ved_ den bider folk den møder. Jeg er
sikker på at de fås i diskrete mode-rigtige farver

Står faktisk selv med et problem med min Beagle. Den "hapsede" en i
fingeren til en familiemiddag for nylig. Skriver "hapsede" fordi det var
under lidt speciellt omstændigheder:

Personen og hunde mødtes for første gang. Det var tydeligt at min hund
var lidt nervøs overfor personen, selv på afstand. Specielt når han kom
tæt på. (Vi har af og til mødt personer han er utryg ved allerede fra
starten.) Den gøede af ham. Efter et stykke tid virker hunde lidt roligere.

Nå - men den velmendende person og hustru mente så at hunde bare skulle
lære ham at kende, se ham som "overhund". Så han sætter sig ved hunden
og kæler lidt med den. Det går så umiddelbart ok, indtil hunden igen
begynder at gø og vil hoppe op af ham. Han siger "nej" og holder den
nede. Hunder bliver lidt mere ivrig, da den selvfølgelig ikke vil holdes
nede, og personen holder den nede med større kraft.

Her kan jeg godt se at det er ved at gå galt, så jeg går frem med et
"Nej" og vil have fat i hunden så jeg kan skille dem ad.

Inden jeg når det, begynder hunden at snerre op vride sig under grebet,
den får derved fat i personens ene finger. Lad os kalde det "biddet" -
hvorved der komme en rift i den ene fingers neglebånd.

På det tidspunkt får jeg fat i hunden og hiver den væk, tager fat i den
og forklare med ret klar stemme hvad jeg mener om situationen.

Selvfølgelig bløder det lidt fra fingeren. Efter en tur i vasken og et
lille plaster er der ellers ikke noget at se.

Nå... hunden røg ud i bilen, og jeg stod i 4 minutter og funderede over
hvad der gik galt.

1. tanke: Hunden har bidt = den bliver skudt.
2. tanke: Hvad var det præcis der skete? Nå ja...
3. tanke: En person hunde var usikker på fik "kommandoen" over den og
anvender fysisk overmagt overfor den.
4. tanke: Det skulle jeg aldrig have tilladt, mine fejl = jeg bliver skudt.
5. tanke: Min fejl, men hunde burde stadigvæk IKKE have bidt = ingen af
os bliver skudt, vi skal til hundepsykolog.
6. tanke: Fremover skal jeg uden omsvøb bestemme hvordan og hvornår folk
skal i kontakt med min hund. I'm the leader! Og så skal vi til psykolog.

(7. tanke: Lad os kalde ham haps-dog fremover

Puha - meget ubehageligt.

Mvh
Jesper

Fra : Helle Jensen

Dato : 26-06-06 15:57

"Jesper HVL" <jhvl@_nospam_mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal i kontakt med min hund. I'm the leader! Og så skal vi til psykolog.
> (7. tanke: Lad os kalde ham haps-dog fremover

Var lige ved at ryge op af stolen, da jeg læste pkt. 1, men faldt ned da jeg
læste videre Og kan sagtens følge din tankerække. Jeg er enig i dine
overvejelser untagen pkt. 5. Hunden har kun to måder at "forsvare" sig på 1.
Forsvinde 2. Bide fra sig. Din hund ville, hvis den havde kunnet, have valgt
mulighed 1, men da den mulighed blev den frarøvet, var den nødt til at vælge
mulighed 2. Så i mine øjne har kun personen, der holdt din hund nede, gjort
noget forkert, og hunden kan på ingen måde bebrejdes.

Helle

Fra : Søren LH

Dato : 26-06-06 17:47

> [...]
> skal i kontakt med min hund. I'm the leader! Og så skal vi til psykolog.
>
> (7. tanke: Lad os kalde ham haps-dog fremover

Hunden er pure frifundet og skal ikke skydes. Hvis en person går ind og
bruger magt overfor en fremmed hund, er han selv ude om hvis der bliver
ballade. Og en rift på fingeren er ikke at blive bidt efter min ordbog, og
slet ikke hvis man selv er ude om det.

Mvh
Søren