Fedora5: ingen SSH adgang udefra (forsat)
Fra : Kim Emax

Dato : 11-09-06 19:50

Indledningsvis, lad mig beklage den underlige fremgangsmåde her, men
det er ikke muligt at reply på en posting, der er over 30 dage gammel
på googlegroups... Ferie og andre opgaver der har fået højere
prioritet har gjort at jeg først får vendt tilbage nu...

Fra:       Claus Rasmussen - se profilen
Dato:      Torsdag 20 Jul. 2006 02:31
E-mail:       Claus Rasmussen <news-d...@veda.dk>
Grupper:       dk.edb.system.unix

Claus Rasmussen wrote:

> Prøv lige 'netstat -ap | grep ssh' som root. Du skulle få noget i retning af

> tcp 0 0 *:ssh *:* LISTEN 2535/sshd

> Den første stjerne (*) er vigtig. Den viser, at ssh lytter på alle
> interfaces.

tcp 0 0 192.168.0.135:44945 192.168.0.1:ssh
ESTABLISHED 2516/ssh
tcp 0 0 *:ssh *:*
LISTEN 2651/sshd

> Prøv derefter 'nmap -p22 <ip-adresse>' fra en anden maskine. Med dit problem
> får du sikker ikke følgende resultat:

> PORT STATE SERVICE
> 22/tcp open ssh

[root@test010 root]# nmap -p22 192.168.0.135

Starting nmap V. 2.54BETA31 ( www.insecure.org/nmap/ )
Interesting ports on (192.168.0.135):
Port State Service
22/tcp filtered ssh

Nmap run completed -- 1 IP address (1 host up) scanned in 3 seconds
[root@test010 root]# ssh emax@192.168.0.135

> Lytter ssh på alle interfaces, men du ikke kan scanne porten udefra, er det
> et firewall/addresseringsproblem. Kig i /var/log/messages og prøv evt. med
> tcpdump/ethereal.

Der står intet i /var/log/messages og firewallen er både forsøgt
flushed og stoppet på den pågældende server. Men så tænkte jeg om
det kunne være et lokalt routing problem, da ping virkede fint...
stoppede firewallen på min DHCPd server, der også agerer router og
så kom jeg igennem. Nu skal jeg så bare finde ud af, hvorfor jeg ikke
har adgang lokalt. Siger dette nogen noget?

[root@test010 root]# iptables -L
Chain INPUT (policy DROP)
target prot opt source destination
ACCEPT all -- anywhere anywhere
DROP all -- 203.134.243.24 anywhere
DROP all -- c213-100-44-21.swipnet.se anywhere
DROP all -- 61.157.96.34 anywhere
DROP all -- 202.205.179.81 anywhere
ACCEPT all -- anywhere anywhere state
RELATED,ESTABLISHED
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere multiport
dports ftp-data,ftp,ssh,http,4000
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:ssh
ACCEPT udp -- anywhere anywhere udp
spt:bootpc dpt:bootps
ACCEPT udp -- anywhere anywhere udp
spt:bootps dpt:bootpc
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp
dpt:http
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp
dpt:webcache
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp
dpts:netbios-ns:netbios-ssn
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp
dpts:6891:6901
ACCEPT udp -- anywhere anywhere udp
dpts:6891:6901
ACCEPT icmp -- anywhere anywhere

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
ACCEPT all -- 192.168.0.0/24 anywhere

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
ACCEPT all -- anywhere anywhere

Setuppet er at eth0 modtager net udefra, mens eth1 fordeler det
inhouse...

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 09-10-06 10:35

Hej

Er der ingen, der har et input til nedenstående?

(er dette korrekt quoting, når man blot følger op på en ikke
besvaret posting eller skulle det også være i bunden? I så fald
sorry, har ikke før lavet en follow-up på denne måde, det her virker
ok i dette tilfælde syns jeg.)

--
Take care
Kim Emax

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-06 16:01

Den 9 Oct 2006 02:34:40 -0700 skrev Kim Emax:

> [...]
> besvaret posting eller skulle det også være i bunden? I så fald
> sorry, har ikke før lavet en follow-up på denne måde, det her virker

At svare før spørgsmålet er kun korrekt i et tilfælde: At man er
medvirkende i programmet "Jeopardy".

Derudover er det spild af båndbredde at quote hele indlægget, en
tre-fire linier burde være nok til at se hvilket spørgsmål det
drejer sig om. Er spørgsmålet interessant, og man ikke fik det med
første gang, kræver det (i de fleste newsreadere) kun et par click
/ tastetryk at få det oprindelige indlæg frem.

Mvh
Kent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-10-06 18:25

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]

Og kategorien er "-isme"...

> At svare før spørgsmålet er kun korrekt i et tilfælde: At man er
> medvirkende i programmet "Jeopardy".

Jeg har det, jeg har det: "Hvad er netpuritanisme?"

> [...]
> første gang, kræver det (i de fleste newsreadere) kun et par click
> / tastetryk at få det oprindelige indlæg frem.

Ikke enig.

Normalt vil jeg give dig ret, men undtagelsen er netop når det er
hensigtsmæssigt at citere større mængder af tidligere tekst (fx. fordi
den kan være expired). Så kan man vedlægge den som "bilag".

Fra : Kim Emax

Dato : 10-10-06 13:26

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
> hensigtsmæssigt at citere større mængder af tidligere tekst (fx. fordi
> den kan være expired). Så kan man vedlægge den som "bilag".

også min tanke, da jeg netop spurgte til kommentaret til hele
indlægget. Overvejede længe om jeg skulle skrive for oven eller for
neden. Men da jeg netop ville læse ovenfra og ned, så virkede det
mest naturligt at gøre som jeg gjorde...

Nu håber jeg bare nogen har et input til det oprindelige indlæg, det
var det interessante (og det forsvinder fra google om 2 dage, så det
var en anden grund til at hele det indlægget kom med i postingen

--
Take care
Kim Emax