Named problemer
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 11-09-06 11:20

Hej Ng

Jeg geninstallerede min Redhat box for nogle uger siden til CentOS 4.3.

Jeg har hidtil fint kørt named med et par lokale domæner, med dhcp til, så
den selv registrere dns navne og reverse dns...

Men for et par dage siden begynte min logwatch at spytte dette ud:

Sep 11 12:12:54 servernavn named[2459]: dumping master file: tmp-XXXXMgcayP:
open: permission denied
Sep 11 12:12:54 servernavn named[2459]: zone 1.168.192.in-addr.arpa/IN: dump
failed: permission denied

Denne fejl kommer flere gange hvor filnavnet blot ændre sig... Jeg har
ikke ændret noget på nogle temp foldere siden re-install... ej heller efter
jeg var færdig med at konfigurere dns... det har som sagt kørt fint i et par
uger uden problemer...

Nogen der har en ide til hvad dette kan være?

Mvh Jacob

Fra : (Søren Diderikse

Dato : 11-09-06 12:01

"Jacob d'Andrade" <jacob@removethezub.dk> writes:

> [...]
> uger uden problemer...
>
> Nogen der har en ide til hvad dette kan være?

named kører som bruger named. Hvis named ikke har rettigheder til filerne,
og/eller katalogerne kan den ikke få lov at skrive. Check hvem der har
ejerskab af /var/named/zone

--
Søren Dideriksen

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 11-09-06 13:02

""Søren Diderikse" "n"" <sdide@ag.aaa.dk> skrev i en meddelelse

> named kører som bruger named. Hvis named ikke har rettigheder til filerne,
> og/eller katalogerne kan den ikke få lov at skrive. Check hvem der har
> ejerskab af /var/named/zone

hmm... mappen /var/named/zone eksisterede slet ikke, der var dog en data og
en slaves, begge hvor named har ejerrettighederne. Jeg har oprettet mappen
zone og givet named ejerskabet... Må se om det hjælper...

Tak.

Jacob

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 12-09-06 07:26

> [...]

> named kører som bruger named. Hvis named ikke har rettigheder til filerne,
> og/eller katalogerne kan den ikke få lov at skrive. Check hvem der har

Hmm.... Jeg får stadig de dumme fejl i min logwatch... Nogle der har andre
gode ideer ?

DNS'en virker dog stadig som den skal, jeg får både forward og reverse dns
adresser registreret, så det undre mig da lidt...

Mvh Jacob