Danske tegn ved smb mount?
Fra : Kasper Lund

Dato : 07-09-06 09:16

Hej ng.

På arbejdet bruger jeg en linux maskine i et windows miljø, jeg mounter
derfor vores fælles windows shares via /etc/fstab - det gør jeg med
noget ala:

//server/share /mount/point smbfs
credentials=/etc/smbpass,rw,user 0 0

det virker også fint, men jeg kan
ikke se de danske tegn ordentligt. det har jeg hele tiden bare levet med,
da jeg ikke troede der var så meget at gøre ved det.

Jeg sad så en dag for sjov og legede med den indbyggede mount funktion i
gnome, og den mounter uden problemer også med danske specialtegn.

Jeg kan dog ikke se hvor den har sit mountpoint når jeg bruger gnome og
vil derfor fortsat bruge /etc/fstab.

Men nu da jeg har set at det kan lade sig gøre med de danske tegn, vil
jeg selvfølgelig have det til at virke, men hvordan?

Jeg har prøvet med:

//itpdk-srv2/tools /media/tools smbfs
credentials=/etc/smbpass,rw,user,iocharset=iso8859-15,codepage=cp850 0 0

og

//itpdk-srv2/tools /media/tools smbfs
credentials=/etc/smbpass,rw,user,iocharset=utf8,codepage=cp850 0 0

men kan ikke få det til at virke.

Nogen der kan hjælpe?

/Kasper

Fra : Rene Joergensen

Dato : 07-09-06 09:26

Kasper Lund <kasper@nospam.com> wrote:

> Jeg sad så en dag for sjov og legede med den indbyggede mount funktion i
> gnome, og den mounter uden problemer også med danske specialtegn.

Hvad siger mount når gnome har mountet den?

--
-René

Fra : Kasper Lund

Dato : 07-09-06 12:26

On Thu, 07 Sep 2006 08:25:57 +0000, Rene Joergensen wrote:

> Hvad siger mount når gnome har mountet den?

ingenting....

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 12-09-06 20:19

Jeg skulle bruge cifs for at få det til at virke. Desuden må der i
credentials filen (som indeholder brugernavn og kodeord) ikke være
"whitespaces".