/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Open source support
Fra : Claus Rasmussen


Dato : 05-09-06 19:18


Her er en lille successhistorie:

Det er sent mandag, og jeg har bøvlet længe med noget javascript. Det virker
fint i firefox, men konqueror opfører sig underligt: Har man en CSS
erklæring i stil med

div {
border-color: red;
}

div[attr] {
border-color: blue;
}

og i javascript tilføjer/fjerner attributten 'attr' til en div, vil
konqueror gerne skifte til blå men ikke tilbage til rød igen.

Til sidst (kl. 00:09) bestemmer jeg mig for, at det er en bug i konqueror og
laver en fejlrapport: http://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=133570 .

I dag kommer jeg så hjem fra arbejde og finder, at buggen er blevet fixet
kl. 12:11 ! Frem med en KDE pakke, køre fejlrettelsen på, kompilere og
installere, og nu kl. 20:10 virker det !!

Der er ikke en gang gået et døgn. Open source support når den er
allerbedst

-Claus


 
 
Peter Mogensen (05-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 05-09-06 22:04

Claus Rasmussen wrote:
> Her er en lille successhistorie:
....
> Der er ikke en gang gået et døgn. Open source support når den er
> allerbedst

Det er smukt.

Så vil jeg til gengæld fortælle lidt om en oplevelse med "closed source"
support:

Jeg sidder og arbejder med et projekt, der skal håndtere S/MIME emails.
Der er nogle krav til disse emails, der gør at den primære del af dem
SKAL være i plaintext MIME.
Det er heller ikke noget problem for RFC 2633 3.1 siger tydeligt at
enhver del af en email kan være selvstændigt krypteret.

Nu var et andet krav imidlertid at det skulle være kompatibelt med en
bestemt email-klient fra en dominerende leverandør.

Desværre forholdt det sig sådan at netop dette program kun forstod
S/MIME hvis hele emailen var krypteret, hvilket var i klar modstrid med
RFC 2633.

Nu har vores firma heldigvis sådan en "select-aftale" med benævnte
leverandør og jeg skriver selvfølgelig til dem med konkrete eksempler på
emails, der virker og emails, der fejler og den konkrete pasus fra RFC
2633.
Tilbage får man så en flink henvisning til en såkaldt "knowledge
database", hvor der er fine eksempler på S/MIME emails, der virker med
et aktuelle mail-program. ... hvilket ikke er særlig overraskende, for
de er netop emails, hvor HELE mailen er krypteret.

Nå, men efter at have forklaret diverse supportere problemet telefonisk
og efter megen overtalelese blevet formidlet videre til 2nd. level
tekniske support og efter 2 måneder, og 12 emails frem og tilbage får vi
endelig den forløsende besked:

Problemet er nu blevet optaget I deres bug-database og vi vil ikke blive
faktureret for vores ulejlighed.

.... tak! Nu er vi også kun 2 måneder nærmere vores deadline med de samme
krav til produktet inkl. kompatibilitet og kryptering af MIME-parts.


Peter

Michael Rasmussen (05-09-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 05-09-06 22:11

On Tue, 05 Sep 2006 23:03:54 +0200, Peter Mogensen wrote:

>
> Problemet er nu blevet optaget I deres bug-database og vi vil ikke blive
> faktureret for vores ulejlighed.
Og at problemet er blevet optaget i deres bug-database, af andre kaldet
syltekrukke, er ingen garanti for, at fejlen ret faktisk bliver udbedret.
Her kommer jo så det springende punkt: Havde det været OSS, kunne man
selv foretage ændringen, enten personligt eller via stråmand.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Thorbjørn Ravn Ander~ (05-09-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-09-06 22:12

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> ... tak! Nu er vi også kun 2 måneder nærmere vores deadline med de samme
> krav til produktet inkl. kompatibilitet og kryptering af MIME-parts.

Det lyder som om det er tiden at fortælle chefen at der måske bliver
lidt problemer med at nå at få tingene færdige til tiden.

Kan I ikke rebrande en Thunderbird i stedet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Peter Mogensen (05-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 05-09-06 22:20

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:
>
>> ... tak! Nu er vi også kun 2 måneder nærmere vores deadline med de samme
>> krav til produktet inkl. kompatibilitet og kryptering af MIME-parts.
>
> Det lyder som om det er tiden at fortælle chefen at der måske bliver
> lidt problemer med at nå at få tingene færdige til tiden.
>
> Kan I ikke rebrande en Thunderbird i stedet?

Nu skal det måske siges at dette var en historie, der efterhånden er 5
år gammel og ikke mere aktuel.

Problemet var dog at når man er underleverandør, så kræver det lidt mere
end bare at fortælle chefen at hvad der ønskes er ikke realistisk.

Peter


Thorbjørn Ravn Ander~ (05-09-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-09-06 22:51

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Nu skal det måske siges at dette var en historie, der efterhånden er 5
> år gammel og ikke mere aktuel.

En lille vigtig detalje - jeg troede den var dagsaktuel.

> Problemet var dog at når man er underleverandør, så kræver det lidt mere
> end bare at fortælle chefen at hvad der ønskes er ikke realistisk.

Åhja, men det er jo så chefens opgave at beslutte hvordan man SÅ
kommer i mål. De plejer at være glade for at vide det lidt før
deadline.

Hvordan løste I iøvrigt det omtalte problem?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Peter Mogensen (05-09-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 05-09-06 23:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:
>> Problemet var dog at når man er underleverandør, så kræver det lidt mere
>> end bare at fortælle chefen at hvad der ønskes er ikke realistisk.
>
> Åhja, men det er jo så chefens opgave at beslutte hvordan man SÅ
> kommer i mål. De plejer at være glade for at vide det lidt før
> deadline.
>
> Hvordan løste I iøvrigt det omtalte problem?

Når nu den leverandør af det aktuelle email program havde indrømmet at
der var en fejl i deres program, så var det jo lidt lettere at
overbevise kunden om at at det simpelthen ikke kunne lade sig gøre og at
det ikke var vores skyld. .. så det endte AFAIK i et kompromis.

Peter

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste