Tastatur og lcd-display på asus-router - m~
Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-08-06 16:24

Hejsa.

Jeg har fået en tovlig ide

Jeg har længe leget med tanken om at lave min egen kort-computer (ikke
navigation - kun med kort) til bilen, som så samtidig også skulle lave
andre småjobs, så som logning af kørebog, benzin-regnskab og andre sjove
ting. Når jeg sp komme hjem skal den selv logge sig på mit interne netværk
og aflevere data.

Nu fik jeg så den ide, at måske kunne det lade sig gøre at sætte et
usb-tastatur til en asus wl500gP router sammen med et usb lcd-display (har
jeg set andetsteds),en usb-harddisk (ingen problem) og en usb-gps (burde
heller ikke være noget problem)

- hvis jeg ønsker at få vist hvor jeg lører på et kort, vil jeg i første
omgang bare tage min bærbare med, og lade den koble op til routeren via
wlan.

Jeg kunne godt tænke mig at jeg samtid kunne få shell-adgang via
tastaturet/lcd-displayet, men hvordan gør man det?
- optimalt set så skal den automatisk logge på en "info-bruger" ved boot,
og helst også gøre det automatisk hvis der ikke er en bruger logget ind.

Alternativet kunne være virtuelle tty'er hvor tty1 er infobrugeren og
intet andet, og så en "pause-skærms"-funktion som skifter tilbage til tty1
hvis den aktuelle bruger ikke laver noget i et stykke tid.

Hvem har pointers til hvordan det kan gøres?

På forhånd tak

--
MVH
Henning Wangerin / oz1lln

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-06 16:50

Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:

>Jeg har fået en tovlig ide

Måske ikke helt tovlig, der er i hvert fald mange der tænker lignende
tanker...

> [...]
>jeg set andetsteds),en usb-harddisk (ingen problem) og en usb-gps (burde

Tja, jeg ved ikke hvor meget computerkraft der gemmer sig i sådan en
WL500G.

Jeg ville nok vælge en Via Nano-ITX baseret løsning suppleret med en 2½"
disk. Den slags kan laves utroligt kompakt. Og så kan den køre standard
windows / linux software...

http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/

<mlr>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-06 17:11

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> writes:

> Tja, jeg ved ikke hvor meget computerkraft der gemmer sig i sådan en
> WL500G.

Den kan dekode MP3'ere uden at blinke (men har ingen FPU), og den
kører en embedded Linux.

Kig på http://wl500g.info - det er der hackerfolket holder til.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-08-06 21:16

On Thu, 31 Aug 2006 17:49:53 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Måske ikke helt tovlig, der er i hvert fald mange der tænker lignende
> tanker...

Det lyder godt. Så er jeg da ikke blevet helt tosset

> Tja, jeg ved ikke hvor meget computerkraft der gemmer sig i sådan en
> WL500G.

Mere end nok til de ting jeg umiddelbart har planer om at bruge den til

> Jeg ville nok vælge en Via Nano-ITX baseret løsning suppleret med en 2½"

....... med den spiser kun 12W. Det er en af grundene til at jeg vil bruge
dem.

> disk. Den slags kan laves utroligt kompakt. Og så kan den køre standard
> windows / linux software...

Det ved jeg. Har selv et par 533Mhz kørende, men de bruger stadig det
dobbelte i strøm, hvilket jeg gerne vil undgå hvis det er muligt.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-06 21:40

>...... med den spiser kun 12W. Det er en af grundene til at jeg vil bruge
>dem.

Betyder det så meget: Den skal vel alligevel gå i dvale når bilen er
slukket ?

Asus mangle jo både disk- og grafikcontroller. Disken kan sæ'følig løses
med en USB-disk, men usb-display tror jeg kan blive vanskeligt at finde,
og så er det nok ikke helt billigt...

>Det ved jeg. Har selv et par 533Mhz kørende, men de bruger stadig det
>dobbelte i strøm, hvilket jeg gerne vil undgå hvis det er muligt.

Er det mini-ITX eller nano-ITX kort du har kørende. Der er vist stor
forskel, selv om jeg ikke kan finde elektriske specifikationer på Via's
site...

<mlr>

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-08-06 22:17

On Thu, 31 Aug 2006 22:40:07 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Betyder det så meget: Den skal vel alligevel gå i dvale når bilen er
> slukket ?

Mja. Både og.

> Asus mangle jo både disk- og grafikcontroller. Disken kan sæ'følig løses
> med en USB-disk,

Det var planen.

> men usb-display tror jeg kan blive vanskeligt at finde,
> og så er det nok ikke helt billigt...

Hvis vi snakker vga - ja det bliver nok et problem.

Jeg regner med et lcd-display 4x20 eller noget i den retning. Måske et
matrix på sigt, men ikke noget med høj opløsning. Hvis jeg har brug for en
stor skærm vil jeg nok bruge min bærbare, en wlan-mobil-telefon eller
lignende.

> Er det mini-ITX eller nano-ITX kort du har kørende.

Indtil videre kun mini, men jeg har overvejet at købe en nano at lege med
som tynd klient til min ltsp-server

> Der er vist stor
> forskel, selv om jeg ikke kan finde elektriske specifikationer på Via's
> site...

Nano'en kan nu også fås med en rimeligt hurtigt cpu, men det er
selvfølgelig ikke en 3GHz Pentium