/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
diagnostic af ATA100 kabler på Linux
Fra : Peter Mogensen


Dato : 26-08-06 22:17

Hej,

Findes der et Linuxværktøj, der kan teste om der er problemer med
IDE-kablingen ?

Jeg overvejer at putte nogle ATA100 diske i nogle lidt ældre skuffer.
Jeg har ikke kunne se nogen symptomer på at der skulle være problemer,
men der er trodsalt nogle stik og en lille stump 40-lednings kabel
imellem, så jeg ville ikke blive overrasket over hvis det ikke virkede.

Peter

 
 
Thorbjørn Ravn Ander~ (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-08-06 00:34

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> men der er trodsalt nogle stik og en lille stump 40-lednings kabel

Hvis du vil have fart på, skal du bruge et 80-ledningskabel...

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Peter Mogensen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 27-08-06 07:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:
>
>> men der er trodsalt nogle stik og en lille stump 40-lednings kabel
>
> Hvis du vil have fart på, skal du bruge et 80-ledningskabel...

Ja. Det er jeg klar over.
Og det har jeg også.

Men spørgsmålet gik på, hvis disken sidder i en harddisk-skuffe fra før
ATA100 blev opfundet.

Jeg har prøvet disken både i skuffen og udenfor og den ser ud til at
opføre sig ens med samme performance. Spørgsmålet var om der fandtes et
test-værktøj, der kunne verificere at jeg ikke senere fik uvendtede
problemer.

Peter

Lasse Jensen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 27-08-06 08:16

Peter Mogensen wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:
>>
>>> men der er trodsalt nogle stik og en lille stump 40-lednings kabel
>>
>> Hvis du vil have fart på, skal du bruge et 80-ledningskabel...
>
> Ja. Det er jeg klar over.
> Og det har jeg også.
>
> Men spørgsmålet gik på, hvis disken sidder i en harddisk-skuffe fra før
> ATA100 blev opfundet.
>
> Jeg har prøvet disken både i skuffen og udenfor og den ser ud til at
> opføre sig ens med samme performance. Spørgsmålet var om der fandtes et
> test-værktøj, der kunne verificere at jeg ikke senere fik uvendtede
> problemer.

Det tror jeg ikke. Du kan jo prøve at lave nogle store filer, rykke dem frem
og tilbage og lave MD5 sums undervejs og sammlenligne. Eller bare være
paranoid og sætte diskene i UDMA33 mode.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Thorbjørn Ravn Ander~ (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-08-06 12:26

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Men spørgsmålet gik på, hvis disken sidder i en harddisk-skuffe fra før
> ATA100 blev opfundet.

Hvis disken går i ultramode (check med hdparm) så skulle det da gerne
virke uanset vad.

> test-værktøj, der kunne verificere at jeg ikke senere fik uvendtede
> problemer.

Et af de der timeshifting programmer til en tvtuner? De kan stresse
disken en del.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Michael Rasmussen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-08-06 10:03

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Findes der et Linuxværktøj, der kan teste om der er problemer med
>IDE-kablingen ?

Mon ikke en

hdparm -I /dev/hdc

kan fortælle hvilken modus disken kører i. Hvis det er PIO eller UDMA33,
ved du at der er problemer med skuffen...




<mlr>

--

Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Peter Mogensen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 27-08-06 10:40

Michael Rasmussen wrote:
> hdparm -I /dev/hdc
>
> kan fortælle hvilken modus disken kører i.

jo det kan den da.

> Hvis det er PIO eller UDMA33,
> ved du at der er problemer med skuffen...

Nej, for DMA er som udgangspunkt slået fra uanset om jeg kører med
skuffe eller ej.
Slår jeg den til oplever jeg som sagt samme opførsel med eller uden
skuffe. ... indtil videre ihvertfald.

Peter

Michael Rasmussen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-08-06 11:06

On Sun, 27 Aug 2006 11:40:24 +0200, Peter Mogensen wrote:

>
> Nej, for DMA er som udgangspunkt slået fra uanset om jeg kører med
> skuffe eller ej.
> Slår jeg den til oplever jeg som sagt samme opførsel med eller uden
> skuffe. ... indtil videre ihvertfald.
Understøtter MB og HD SMART?
http://smartmontools.sourceforge.net/
http://www.linuxjournal.com/article/6983

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Peter Mogensen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 27-08-06 11:57

Michael Rasmussen wrote:
> On Sun, 27 Aug 2006 11:40:24 +0200, Peter Mogensen wrote:
>
>> Nej, for DMA er som udgangspunkt slået fra uanset om jeg kører med
>> skuffe eller ej.
>> Slår jeg den til oplever jeg som sagt samme opførsel med eller uden
>> skuffe. ... indtil videre ihvertfald.
> Understøtter MB og HD SMART?

HD gør ihvertfald. Kan man få information fra MB via SMART også?

Jeg har brugt det og læst man-siden og ikke lige fundet noget, der
fortæller mig om kvaliteten af forbindelsen mellem MB og HD

Peter

Michael Rasmussen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-08-06 12:15

On Sun, 27 Aug 2006 12:57:17 +0200, Peter Mogensen wrote:

>
> HD gør ihvertfald. Kan man få information fra MB via SMART også?
>
Hvis ikke MB understøtter SMART, har du jo ikke adgang til informationen
- du skal jo have fat i det gennem IDE-interfacet.

> Jeg har brugt det og læst man-siden og ikke lige fundet noget, der
> fortæller mig om kvaliteten af forbindelsen mellem MB og HD
Kvaliteten af forbindelsen vil kunne aflæses fra tallet for læse/skrive
fejl. SMART har selv defineret en grænse for, hvornår denne rate er for
høj, og hvis du kører smartd, vil du blive adviseret gennem mail, hvis
raten har nået kritisk niveau = udskift disk/diskhastighed skal sættes
ned. Det er beskrevet i artiklen fra Linux Journal, jeg sendte link til.
Se endvidere man for smartd.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Peter Mogensen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 27-08-06 12:51

Michael Rasmussen wrote:
> On Sun, 27 Aug 2006 12:57:17 +0200, Peter Mogensen wrote:
>
>> HD gør ihvertfald. Kan man få information fra MB via SMART også?
>>
> Hvis ikke MB understøtter SMART, har du jo ikke adgang til informationen
> - du skal jo have fat i det gennem IDE-interfacet.

Godt... Så har jeg SMART i det hele. Jeg har ihvertfald brugt det flittigt.

Peter

Michael Rasmussen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-08-06 13:27

On Sun, 27 Aug 2006 13:51:16 +0200, Peter Mogensen wrote:

>
> Godt... Så har jeg SMART i det hele. Jeg har ihvertfald brugt det
> flittigt.
>
Så er det blot at installere smartd, og så ellers komme igang med
arbejdet

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Michael Rasmussen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-08-06 11:15

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Nej, for DMA er som udgangspunkt slået fra uanset om jeg kører med
>skuffe eller ej.
>Slår jeg den til oplever jeg som sagt samme opførsel med eller uden
>skuffe. ... indtil videre ihvertfald.

Lyder som et hardware problem: bruger du 40-leder kabler ?

Men det kan sæ'følig også være linux der har problemer med din
IDE-controller.

Foreslår en test af disksystemet / controller med værktøjer fra
diskproducenten. Den slags kommer gerne som dos-baseret diskette/bootcd.
Find dem på www.ultimatebootcd.com eller diskproducenten site.

Hvis disksystemet testes ok, kan du så koncentrere dig om linux
opsætningen.



<mlr>

--

Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Peter Mogensen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 27-08-06 12:05

Michael Rasmussen wrote:
> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:
>
>> Nej, for DMA er som udgangspunkt slået fra uanset om jeg kører med
>> skuffe eller ej.
>> Slår jeg den til oplever jeg som sagt samme opførsel med eller uden
>> skuffe. ... indtil videre ihvertfald.
>
> Lyder som et hardware problem: bruger du 40-leder kabler ?

Ehh... nej.
Jeg er som skrevet ganske udemærket klar over at man skal bruge 80-leder
kabler. Det gør jeg som skrevet også.
Men _skuffen_ er af ældre dato.

Som skrevet ville jeg jo så forvente at der kom problemer, men når jeg
tester, kan jeg (som skrevet) ikke se nogen.

Derfor var spørgsmålet:

Findes der et diagnostic værktøj, der kan verificere at det kan klare
ATA100?

> Men det kan sæ'følig også være linux der har problemer med din
> IDE-controller.

Muligvis... Eller måske fordi jeg indtil videre kun har bootet på en
Knoppix-CD for at teste systemet.
Det har bare ikke noget med spørgsmålet at gøre. Mit problem er ikke
disken, linux eller IDE-kontrolleren. Mit problem er at jeg gerne vil
vide hvor "fræk" jeg kan være med en gammel skuffe på et ATA100 system.
.... så jeg tænkte at der måske var et diagnostic værktøj.

> Foreslår en test af disksystemet / controller med værktøjer fra
> diskproducenten. Den slags kommer gerne som dos-baseret diskette/bootcd.
> Find dem på www.ultimatebootcd.com eller diskproducenten site.


tak... jeg vil kigge på ultimatebootcd.

Peter

Michael Rasmussen (27-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 27-08-06 12:16

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Findes der et diagnostic værktøj, der kan verificere at det kan klare
>ATA100?

Det er nok kun een vej - Smid en ATA100 disk i skuffen: Vil den kun køre
ATA33 understøtter skuffen ikke de nyere standarder. Men kører den
ATA100 er alt ok.

Det bedste værktøj til det check er nok IBM/Hitachi's Feature Tool.

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm




<mlr>

--

Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

gil (27-08-2006)
Kommentar
Fra : gil


Dato : 27-08-06 13:03

Peter Mogensen skrev:

>
> Jeg overvejer at putte nogle ATA100 diske i nogle lidt ældre skuffer.
> Jeg har ikke kunne se nogen symptomer på at der skulle være problemer,
> men der er trodsalt nogle stik og en lille stump 40-lednings kabel
> imellem, så jeg ville ikke blive overrasket over hvis det ikke virkede.
>

Måske dette kan hjælpe:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html

--
gil

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste