DHCP server
Fra : andy

Dato : 24-08-06 22:28

Hej jeg har en dhcp serverkørende på mit nætværk.
Det fungere ok men jeg vil gerne have at den låser nogle af mine
maskiner med den samme ip hver gang. Har hørt at det burde jeg kunne
gøre ved at låse den på med netkortes Mac adresse. Hvordan gøres dette.
og skifter denne Mac adresse aldrig?
Nogle af mine pc køre både win & linux har dette betydning.

Af dhcp køre jeg med net-misc/dhcp

--
http://www.brandorff.net/news.php

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-06 01:04

On Thu, 24 Aug 2006 23:28:25 +0200, andy wrote:

> [...]
> hver gang. Har hørt at det burde jeg kunne gøre ved at låse den på med
> netkortes Mac adresse. Hvordan gøres dette. og skifter denne Mac adresse
ddns-update-style ad-hoc;

subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
range 192.168.0.100 192.168.0.250;
option subnet-mask 255.255.255.0;

# default gateway
option routers 192.168.0.1;

option domain-name "intranet";
option domain-name-servers 192.168.0.1;

default-lease-time 36000;
max-lease-time 86400;

host eric {
hardware ethernet 00:00:B4:C7:1E:E6;
fixed-address 192.168.0.4;
}
}

Læs mere her:
http://cvs.linuxbog.dk/admin/bog/linux-netvaerk-server.html#dhcp

> Nogle af mine pc køre både win & linux har dette betydning.

Det kan jeg ikke forestille mig.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 25-08-06 07:37

Michael Rasmussen wrote:

> ddns-update-style ad-hoc;
>
> subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
> [...]

Ovennævnte kræver nok at maskinen eric er defineret i DNS.
Og husk endelig at benytte faste adresser udenfor de dit DHCP-scope.
Tjek Michaels range-linie. Det er vigtigt.

> Læs mere her:
> http://cvs.linuxbog.dk/admin/bog/linux-netvaerk-server.html#dhcp

> Det kan jeg ikke forestille mig.

Man *kan* godt fidle med MAC-adresser, men hvis man ved hvordan. Hvis
man ved hvordan har man næppe brug for det :)

/k

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-08-06 08:24

Kristian Vilmann wrote:
> Ovennævnte kræver nok at maskinen eric er defineret i DNS.
> Og husk endelig at benytte faste adresser udenfor de dit DHCP-scope.
> Tjek Michaels range-linie. Det er vigtigt.

Det gør det da ikke? det er kun fixed-address der skal være i
DNS/hosts, og da det er er en ip-addresse i dette tilfælde betyder
det intet.

Umidbart synes jeg personligt at det er mere rart at definere i
DNS/hostsfil og benytte noget i denne stil:
host paptop {
hardware ethernet 00:A0:D1:C1:15:B5;
fixed-address paptop;
}

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 26-08-06 22:39

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> det intet.
>
> Umidbart synes jeg personligt at det er mere rart at definere i
> DNS/hostsfil og benytte noget i denne stil:

Selvfølgelig. Det var sådan jeg burde have skrevet.

/k

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-06 15:19

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

>Det kan jeg ikke forestille mig.

Det kan jeg

Er det mere end eet netkort (kablet / trådløst / firewire) i maskinen
vil XP i reglen samle disse i en Netværksbro.

Og så optræder maskinen (eller rettere DHCP-klienten) pludselig med en
virtuel MAC-adresse i stedet for netkortets fysiske MAC.

Så man skal altså ikke forvente at en given maskine præsentere samme
mac-adresse under linux og windows.

<mlr>