Linux el WinXP ?
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 22:38

Jeg har nogle ældre 500mzh PC-er med 128MB RAM som ikke kan slæbe WinXP.
Det går ulideligt langsomt på netværket. Ville høre om der var mere fart
over Linux eller en anden OS variant ?

Pc-en skal kun bruges til netværk, webserver, ftpserver, internet o.l.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-06 22:42

Jonathan Andersen <-> writes:

> Jeg har nogle ældre 500mzh PC-er med 128MB RAM som ikke kan slæbe WinXP.
> Det går ulideligt langsomt på netværket. Ville høre om der var mere fart
> over Linux eller en anden OS variant ?

Prøv at hente Damn Small Linux ISO'en og boot på den. Se så om det
går tjeppere.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-08-06 23:15

On Tue, 22 Aug 2006 21:37:54 +0000, Jonathan Andersen wrote:

> Pc-en skal kun bruges til netværk, webserver, ftpserver, internet o.l.
Det lyder som en ren server, så enhver linux-distro uden X (Grafisk
tilstand) burde være bedre end XP

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars O.

Dato : 23-08-06 02:16

> [...]

> over Linux eller en anden OS variant ?
>
> Pc-en skal kun bruges til netværk, webserver, ftpserver, internet o.l.

Jeg ville prøve at putte en Vector Linux på. Den kører forrygende på
selv små maskiner. Brug evt. XFCE i stedet for KDE eller Gnome.

/Lars

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-08-06 06:12

Jonathan Andersen wrote:
> [...]
> over Linux eller en anden OS variant ?
>
> Pc-en skal kun bruges til netværk, webserver, ftpserver, internet o.l.

Ja. uden X-window eller med en (efter nutidens forhold) skrabet X-window
og uden de tunge applikationer (Firefox, OOo...) så kører den fint.

Jeg har kørt mail/web-server for 130 brugere på en Pentium 133MHz.(med
Redhat 5.2)

Peter

Fra : (Søren Diderikse

Dato : 23-08-06 11:35

Jonathan Andersen <-> writes:

> [...]
> over Linux eller en anden OS variant ?
>
> Pc-en skal kun bruges til netværk, webserver, ftpserver, internet o.l.

Jeg er ikke helt med? Skal de brugers som servere, eller skal du sidde og
arbejde (med GUI) ved dem?

Hvis de skal bruges som f.eks webserver, ftpserver, nameserver, firewall
eller lignende, så er Linux/Unix varianter uovertruffne.

Hvis du skal arbejde ved dem, afhænger det af hvilke applikationer du har
tænkt dig at køre. Hvis du har et meget specifikt miljø, som du ved
burde kunne køre ok på en 500MHz CPU (Pentium 3?) Så ville jeg vælge
en passende "lille" linux-variant.

Der findes små windows managere, så som Blackbox,fvwm, osv.

--
Søren Dideriksen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 23-08-06 17:30

Jonathan Andersen wrote:
> [...]
> over Linux eller en anden OS variant ?
>
> Pc-en skal kun bruges til netværk, webserver, ftpserver, internet o.l.

Hæld mere RAM i, også kan du sagtens bruge maskinen med en grafisk
brugerflade - du skal nok holde dig fra KDE og Gnome, men Icewm, flux
eller black kører fint på en 500 MHz maskine.

Min egen 500 MHz maskine fungere som webserver, mailserver, filserver og
SQL server. Derudover bruger jeg IceWM med Firefox, thunderbird, Gaim,
Azureus, PAN, Gimp og MatLab. Derudver har jeg fra tid til anden en
VMWare maskine med XP kørende - og det kører alt sammen fint ved siden
af hinanden - kun et spørgsmål om nok RAM. Og mit grafikkort er også 2.
hand - TNT-2 uden blæser. Dejlig støjfri maskine som står tændt 24-7 -
og hvor strømforbruget er meget overskueligt.

Okay - min er en dual-processor maskine, men 500 MHz er rigeligt til
mange opgaver.

Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 00:17

Tak for alle input.

Linux PC-erne skal alene anvendes som sikre netværksmaskiner på LAN og WAN.
De skal forsynes med softwarefirewall (hvis det er nødvendigt på Linux ?),
samt TCP/IP packet sniffer, webbrowser (gerne Firefox), og køre forskellige
servere (mail, ftp, web, p2p, proxy, DNS).

De skal tilgås via LAN og VPN remotecontrol så derfor skal netperformance
være væsentligt bedre end XP som er helt ubrugelig langsom til formålet, og
som har problemer med at have mange TCP connections samtidig (P2P) og er
reelt umulig at sætte sikkert op :-/

Jeg går ud fra at der skal være GUI på ? da jeg skal kunne se hvad der
sker på dem remote og skal kunne browse fra dem.

Da den skal køre P2P vil jeg lige høre om JAVA (Azureus) udgør et
sikkerhedsproblem i Linux på samme måde som i windows ?

Jeg er fuldkommen grøn hvad Linux angår, så smid lige nogle links til det
som anbefales at installere

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-08-06 09:22

Jonathan Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeg går ud fra at der skal være GUI på ? da jeg skal kunne se hvad der
> sker på dem remote og skal kunne browse fra dem.

Jeg kan ikke forestille mignoget af ovenstående, der kræver
GUI-applikationer for at man "kan se hvad der sker".
....well. Bortset fra Firefox, men hvad skal du dog bruge den til på en
maskine, der kun tilgås "remote" og iøvrigt kun kører de andre programmer?

Alt kan administreres via SSH i en shell.

> Da den skal køre P2P vil jeg lige høre om JAVA (Azureus) udgør et
> sikkerhedsproblem i Linux på samme måde som i windows ?

Beskriv problemet?
Alt software hvor du ikke kan stole på forfatterne udgør et
sikkerhedsproblem uanset system.

> Jeg er fuldkommen grøn hvad Linux angår, så smid lige nogle links til det
> som anbefales at installere

"softwarefirewall" (dumt buzz-word):
Linux-kernen har inbygget "iptables". Prøv shorewall til at administrere
den med.

pakke-shiffer: Ethereal
mail: Exim, qmail eller postfix
www: apache
ftp: proftpd
dns: bind
p2p: ? Det du nu finder på
proxy: hvad vil du proxy?

Peter

Fra : (Søren Diderikse

Dato : 24-08-06 11:52

Jonathan Andersen <-> writes:

> [...]
> samt TCP/IP packet sniffer, webbrowser (gerne Firefox), og køre forskellige
> servere (mail, ftp, web, p2p, proxy, DNS).

* Firewall: iptables. (man iptables, eller kig efter passende software til at
konfigurere iptables med)

* Sniffer. TCP dump (terminal), eller Ethereal (gui).
Skal du bruge snifferen som intrusion detection, kan du evt kigge på snort.
http://www.ethereal.com/
http://www.snort.org/

* webbrowser ... hvorfor? Du er bedre stillet uden GUI. Brug evt. links,
eller lynx, som kan læse html i en terminal.

* webserver: apache.
http://www.apache.org/

* DNS: bind.
http://www.bind9.net/

* ftp: vstfpd, eller proftpd
http://vsftpd.beasts.org/
http://www.proftpd.org/

* mail: postfix
http://www.postfix.org/

> Jeg går ud fra at der skal være GUI på ? da jeg skal kunne se hvad der
> sker på dem remote og skal kunne browse fra dem.

Du snakker meget om sikkerhed samtidigt med du vil browse? Det forstår jeg
ikke. Drop browser og GUI. Hvis du _skal_ browse, kan du jo bare starte en
browser fra den klient du sidder ved.

> Da den skal køre P2P vil jeg lige høre om JAVA (Azureus) udgør et
> sikkerhedsproblem i Linux på samme måde som i windows ?

Skal du køre over ethernet eller? Hvis ja, pppoe, pppoeconf, ellers ppp.

> Jeg er fuldkommen grøn hvad Linux angår, så smid lige nogle links til det
> som anbefales at installere

HÃ¥ber der er paasende med referancer.

--
Søren Dideriksen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-08-06 00:34

Jonathan Andersen <-> writes:

> Jeg går ud fra at der skal være GUI på ? da jeg skal kunne se hvad
> der sker på dem remote og skal kunne browse fra dem.

Normalt foretrækker man at holde fjernadministration i en tekstkonsol,
ganske enkelt fordi det fungerer så godt (selv over modem). Hvad er
det du skal browse? Web? Det kan du vel bare gøre på den pc du sidder
ved istedet. Ellers findes der også nogle brugbare tekstbrowsere.

> Da den skal køre P2P vil jeg lige høre om JAVA (Azureus) udgør et
> sikkerhedsproblem i Linux på samme måde som i windows ?

Overvej rtorrent i en screen konsolsession, det sparer (mange)
ressourcer og er dejligt tekstbaseret

<http://libtorrent.rakshasa.no/> <http://www.gnu.org/software/screen/>

Ved første øjekast virker de begge komplekse, men det er kun
nødvendigt at kende nogle få taster for bruge dem.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu Dapper & Debian Sarge