[Ubuntu, Xorg] Skærmstrømbesparelse virker
Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-08-06 21:56

Jeg har følgende indstillinger i min xorg.conf:

Section "ServerFlags"
Option "StandbyTime" "5"
Option "SuspendTime" "10"
Option "OffTime" "15"
EndSection

Men det er som om det kun virker én gang, efter en genstart.

Maskinen kan altså stå ubrugt hen til skærmen går i standby-,
suspend- og til sidst off-mode. Men når jeg så kommer tilbage,
skærmen tænder og jeg forlader maskinen igen, så går skærmen
aldrig i standby mere. Den bliver ved med at stå tændt.

Hvad kan det skyldes?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-08-06 23:15

On 2006-08-18, Lars Stokholm <this@is.invalid> wrote:
> Section "ServerFlags"
> Option "StandbyTime" "5"
> Option "SuspendTime" "10"
> Option "OffTime" "15"
> EndSection

Man sætter faktisk alle tre med én slider i Power Management.
Det er jeg rimeligt "imponeret" over. Er der nogen der ved
hvordan det hænger sammen?

Hvis sliderværdien er n, er det så noget med(?):

StandbyTime = n
SuspendTime = n
OffTime = 2n

Er det dokumenteret noget sted? Jeg håber det er mig der bare
ikke har kigget godt nok efter. Det virker lidt vanvittigt at
jeg skal gætte/time mig til det.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 19-08-06 09:15

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> skærmen tænder og jeg forlader maskinen igen, så går skærmen
> aldrig i standby mere. Den bliver ved med at stå tændt.

Hej

Har du installeret xscreensaver?
- Hvis du har så vil den override de instillinger du har der med sine
egne og gøre det som reel ikke vil virke.

Prøv at tilføje;
Option "dpms"
under Section "Monitor"

Hvad siger din xorg log?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-08-06 09:28

On 2006-08-19, Jesper Staun Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> wrote:
> Har du installeret xscreensaver?

Nix.

> - Hvis du har så vil den override de instillinger du har der med sine
> egne og gøre det som reel ikke vil virke.

Jeg har en mistanke om at det var fordi jeg havde sat 'gnome-power-
preferences'-slideren "Put display to sleep..." til "Never" og
troet at jeg kunne styre det hele fra xorg.conf. Men nu kan jeg
ligeså godt bruge den slider, nu hvor jeg har fundet ud af at den
styrer både StandbyTime, SuspendTime og OffTime.

> Prøv at tilføje;
> Option "dpms"
> under Section "Monitor"

Det står der allerede.

> Hvad siger din xorg log?

Den siger meget. :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-08-06 09:36

On Sat, 19 Aug 2006 08:28:17 +0000, Lars Stokholm wrote:

> Det står der allerede.

Hvis du har programmet xset installeret - findes sikkert i en pakke
xorg-utils, kan du løbende styre dpms samt opsætning.

To control Energy Star (DPMS) features:
-dpms Energy Star features off
+dpms Energy Star features on
dpms [standby [suspend [off]]]
force standby
force suspend
force off
force on
(also implicitly enables DPMS features)
a timeout value of zero disables the mode

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen