Debian X11: No screens found
Fra : Preben

Dato : 15-08-06 14:09

Hej

Puha... Jeg har en computer med et Ati Radeon X700 SE grafikkort (PCI-E
- så vidt jeg ved).

Når jeg "starter" X får jeg flg. fejl:
-----
(II) Primary Device is: PCI 03:00:0
(II) ATI: Candidate "Device" section "ATI Technologies, Inc. Radeon
X700 SE (RV410)".
(WW) ATI: PCI Mach64 in slot 3:0:0 could not be detected!
(WW) ATI: PCI Mach64 in slot 3:0:1 could not be detected!
(EE) No devices detected.

Fatal server error:
no screens found
-----

(se evt. http://interrupt.dk/xorg.log)

Min xorg.conf er her
http://interrupt.dk/xorg.conf

og er lavet med "dpkg-reconfigure xorg-server" og synes umiddelbart det
ser korrekt ud.

En "lspci" på systemet findes her:
http://interrupt.dk/lspci.txt

Mvh / Preben

Fra : Preben

Dato : 15-08-06 14:10

Spørgsmålet er selvfølgelig hvad der er galt og hvordan jeg får det
rettet!!!

Fra : Per Riber

Dato : 15-08-06 17:17

Preben skrev:

> Spørgsmålet er selvfølgelig hvad der er galt og hvordan jeg får det
> rettet!!!

Erstat f.eks. driver "ati" med "radeon" i din xorg.conf.

mvh Per

Fra : Preben

Dato : 15-08-06 21:10

> Erstat f.eks. driver "ati" med "radeon" i din xorg.conf.

Okay.. Så er det gjort, men nu er skærmen bare sort - kulsort!

Har verificeret refresh-rates med manualen på skærmen, så det burde være
iorden.

Nogen gode forslag?

Mvh / Preben

Fra : Kent Friis

Dato : 15-08-06 21:26

Den Tue, 15 Aug 2006 22:10:04 +0200 skrev Preben:

> Okay.. Så er det gjort, men nu er skærmen bare sort - kulsort!

Som at skærmen slukker?

> Har verificeret refresh-rates med manualen på skærmen, så det burde være
> iorden.

Prøv at fjerne refresh-rates, modelines osv - alt hvad der fortæller
hvad skærmen kan - fra xorg.conf, så vil den i stedet spørge skærmen.
(Det man kaldte en "plug'n'play-skærm" i win95-tiden, dengang
Windows kunne finde ud af det (XP kan ikke)).

Mvh
Kent

Fra : Preben

Dato : 16-08-06 15:36

> Som at skærmen slukker?

Den er sort, men der er signal.
Lyser grønt når der er signal, men gult når den går i sleep (og mangler
signal)

Bruger iøvrigt DVI, hvis det kan have noget at sige.

Havde problemer med Matrox G550 tidligere på samme skærme, men der var
det nok lige at skifte med Ctrl+Alt+F1 og tilbage til grafisk igen, og
så var den der.

Så vidt jeg ved var det grafikkortet der forårsagede dette!

Mvh / Preben

Fra : Per Riber

Dato : 16-08-06 00:43

Preben skrev:
> Okay.. Så er det gjort, men nu er skærmen bare sort - kulsort!

Jamen, så var det jo et mindre godt råd, jeg gav dig der.

Stopper du din display manager (gdm eller kdm), før du genstarter X?

Kommandoerne er hos mig (bruger gnome som desktop):

/etc/init.d/gdm stop
/etc/init.d/gdm start

Har du tjekket /var/log/Xorg.0.log for nye fejlmeddelelser?

> Har verificeret refresh-rates med manualen på skærmen, så det burde være
> iorden.

Enig med Kent om at disse bør fjernes.

> Nogen gode forslag?

Hvilken Debian bruger du - testing/etch eller unstable/sid?

Til sidstnævnte kan du installere ATI's proprietære driver fglrx ved
hjælp af apt-get, hvis du har flg. linje med i /etc/apt/sources.list:

deb http://mirrors.dotsrc.org/debian/ unstable main non-free contrib

Til testing skal du mig bekendt hente driveren direkte hos ATI:
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27

Her er eksempler på mine xorg.conf til begge drivere, som du måske kan
hente inspiration fra.

http://pub.priber.dk/Download/Linux/xorg.conf-fglrx.txt (Ubuntu Dapper)
http://pub.priber.dk/Download/Linux/xorg.conf-radeon.txt (Debian
unstable)

Dybt g'nat, Per.

Fra : Preben

Dato : 16-08-06 15:34

> Jamen, så var det jo et mindre godt råd, jeg gav dig der.
>
> Stopper du din display manager (gdm eller kdm), før du genstarter X?

før jeg genstarter X?

> Kommandoerne er hos mig (bruger gnome som desktop):
>
> /etc/init.d/gdm stop
> /etc/init.d/gdm start

Er det ikke lig med at genstart X? Det er det i hvert fald på gentoo!

> Har du tjekket /var/log/Xorg.0.log for nye fejlmeddelelser?

Den er uploadet:
http://interrupt.dk/xorg.log

> Enig med Kent om at disse bør fjernes.

Er fjernet nu!

> Hvilken Debian bruger du - testing/etch eller unstable/sid?

testing/etch

> [...]
>
> deb http://mirrors.dotsrc.org/debian/ unstable main non-free contrib
>
> Til testing skal du mig bekendt hente driveren direkte hos ATI:

Skal lige have det her op at køre, og så skal den også få lov til at
køre med ati's egne drivere.
Skal dog lige finde ud af hvordan jeg får det op at køre med xorg 7!!!
De er jo til xorg 6.8?

Mvh / Preben

Fra : Per Riber

Dato : 16-08-06 17:52

Preben skrev:

> Er det ikke lig med at genstart X? Det er det i hvert fald på gentoo!

Du har helt ret - jeg skar det (for meget) ud i pap

> Den er uploadet:
> http://interrupt.dk/xorg.log

Den siger mig desværre ikke noget.

> Skal lige have det her op at køre, og så skal den også få lov til at
> køre med ati's egne drivere.
> Skal dog lige finde ud af hvordan jeg får det op at køre med xorg 7!!!
> De er jo til xorg 6.8?

Ja, det meddeler FAQ'en vist stadig, men hvis du kigger under 'New
installer instructions' på
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27
så er driveren parat til xorg 7.1.

Jeg kæmpede ganske meget med mit X300 og testing (xorg 6.x) for et par
måneder siden og fik det aldrig til at virke ordentligt. Disse problemer
var en af årsagerne til, at jeg skiftede til unstable, men jeg vil
faktisk gerne tilbage til testing igen. Ikke fordi unstable er specielt
ustabil, men for en sikkerheds skyld Vil du ikke vende tilbage, når
du forhåbentlig snart finder en god løsning..?

Et par af mine nødløsninger fra dengang var boot-parametrene nofb
og/eller vga=771. Du kan jo prøve, om de ændrer noget hos dig.

Iflg. mine erfaringer har problemet intet med DVI at gøre.

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 16-08-06 18:04

Den Wed, 16 Aug 2006 16:33:34 +0200 skrev Preben:

> Den er uploadet:
> http://interrupt.dk/xorg.log

Ser umiddelbart ok ud. Det eneste der undrer mig er den sidste linie:
(**) RADEON(0): Ok, leaving now...

Har du sat den til at køre med -configure eler -probeonly?

> Er fjernet nu!

Og DDC detecter to skærme, den første (DVI) sætter den til 1280x1024,
60hz og den anden (VGA) til 640x480, 60hz.

Hvad er resultatet efter at du har fjernet den?

Mvh
Kent

Fra : Preben

Dato : 16-08-06 18:39

> Ser umiddelbart ok ud. Det eneste der undrer mig er den sidste linie:
> (**) RADEON(0): Ok, leaving now...
>
> Har du sat den til at køre med -configure eler -probeonly?

Ehh, der er jeg ikke med!
-configure
-probeonly
er parametre til???

> Og DDC detecter to skærme, den første (DVI) sætter den til 1280x1024,
> 60hz og den anden (VGA) til 640x480, 60hz.
>
> Hvad er resultatet efter at du har fjernet den?

Stadig sort skærm!

Fra : Kent Friis

Dato : 16-08-06 18:42

Den Wed, 16 Aug 2006 19:39:24 +0200 skrev Preben:

> Ehh, der er jeg ikke med!
> -configure
> -probeonly
> er parametre til???

> Stadig sort skærm!

Slukket / powersave? Eller som i xsetroot -solid black?

Mvh
Kent

Fra : Preben

Dato : 16-08-06 19:47

Kent Friis wrote:
> [...]

hvor skal disse parametre sættes!
Har ikke rodet særlig meget med X tidligere, så her er jeg lidt tabt...

Bruger som sagt bare "gdm" til test med
/etc/init.d/gdm start/stop/restart

> Slukket / powersave? Eller som i xsetroot -solid black?

Den er tændt, og den er IKKE i powersave/slukket.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-08-06 20:05

Den Wed, 16 Aug 2006 20:46:40 +0200 skrev Preben:

> hvor skal disse parametre sættes!
> Har ikke rodet særlig meget med X tidligere, så her er jeg lidt tabt...

Normalt bruger man dem på kommandolinien:

X -probeonly
XFree86 -probeonly
Xorg -probeonly

Hvis du ikke kender til dem, tror jeg ikke det er det der er galt. Jeg
tænkte det var muligt du havde forsøgt at få den til at autodetecte
skærmen uden helt at forstå hvordan funktionen skal bruges, og derved
fået den til altid kun at detecte skærmen.

Iøvrigt burde de heller ikke give en blank skærm, men ryge tilbage
til kommandolinien - efter at have blinket en masse gange med skærmen
hvis man propper dem ind i gdm's konfig-fil.

Er det begge skærme der viser sort skærm?

> Den er tændt, og den er IKKE i powersave/slukket.

Ok. Går den normalt i powersave hvis du vælger en opløsning den ikke
kan li? Det gør de fleste skærme nemlig, så hvis vi kan gå ud fra at
din også gør, kan vi konstatere det ikke er skærm-opløsningen den
er gal med.

Mvh
Kent

Fra : Preben

Dato : 16-08-06 20:18

Kent Friis wrote:

> [...]
> kan li? Det gør de fleste skærme nemlig, så hvis vi kan gå ud fra at
> din også gør, kan vi konstatere det ikke er skærm-opløsningen den

Normalt går min skærm i powersave (med blinkende orange diode - mener
jeg bestemt).

Er dog blevet lidt i tvivl med tilstanden af skærmen...
Normalt når den tegner sort skærm er baggrundsbelysningen tændt, men her
er den slukket.

Når skærmen går i powersave eller slukket (er der forskel?) (aner ikke
hvad SuSE gør automatisk (den har virket derpå)), så slukker skærmen og
dioden blinker orange, men her forbliver dioden tændt (grøn) og
baggrundslyset.

DET VIRKER MED ANALOG - Jeg har lige testet - hvis jeg sætter det
analoge kabel på og fjerner det digitale - så starter den i 640x480.

Indsætter jeg sync-linierne, så får jeg de 1280x1024 og har et fint
gnome-desktop...
meeen hvorfor virker det ikke med DVI?

Mvh / Preben

Fra : Preben

Dato : 16-08-06 20:33

> [...]
> analoge kabel på og fjerner det digitale - så starter den i 640x480.
>
> Indsætter jeg sync-linierne, så får jeg de 1280x1024 og har et fint

Kan det have noget at gøre med maksimal pixel clock?

http://www.foxlinux.org/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=294&forum=3

Her står at den maksimalt kan tage 30-63 kHz i Horisontal sync, men
dette giver ikke mening - X melder en masse fejl "out of sync" når jeg
prøver dette.

Mvh / Preben

Fra : Preben Holm

Dato : 17-08-06 19:58

> Normalt går min skærm i powersave (med blinkende orange diode - mener
> jeg bestemt).

Den blinker grønt (og det står også i manualen), når den er gået i
powersave.

Så den er altså ikke i powersave, men stadigvæk er baggrundsbelysningen
slukket, hvilket jeg synes er meget mærkeligt.

> [...]
> analoge kabel på og fjerner det digitale - så starter den i 640x480.
>
> Indsætter jeg sync-linierne, så får jeg de 1280x1024 og har et fint

Synes rent faktisk det er MEGET mærkeligt!

Mvh / Preben

Fra : Kent Friis

Dato : 17-08-06 20:02

Den Wed, 16 Aug 2006 21:17:45 +0200 skrev Preben:

> DET VIRKER MED ANALOG - Jeg har lige testet - hvis jeg sætter det
> analoge kabel på og fjerner det digitale - så starter den i 640x480.

Så tror jeg vi har fundet problemet. Ifølge log'en tror X at du har
to skærme tilsluttet. Hvis du har to skærme, kan du prøve at
tilslutte begge og se om ikke billedet ganske rigtigt er der hele
tiden - på VGA udgangen...

> Indsætter jeg sync-linierne, så får jeg de 1280x1024 og har et fint
> gnome-desktop...

Prøv at lege med Option "MonitorLayout" i Section "Device". Jeg vil tro
den skal være noget i retning af:

Option "MonitorLayout" "TMDS, NONE"

eller omvendt

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 19-08-06 20:37

Kent Friis skrev:

> Prøv at lege med Option "MonitorLayout" i Section "Device". Jeg vil tro
> den skal være noget i retning af:
>
> Option "MonitorLayout" "TMDS, NONE"

Gad vidst om Preben fandt en løsning eller et bedre sted at spørge?

FYI: ATI frigav opdaterede drivere i går. De kan downloades fra URL'en

Fra : Preben

Dato : 19-08-06 21:39

> Gad vidst om Preben fandt en løsning eller et bedre sted at spørge?

Hehe... det skal jeg ikke kunne sige endnu... Er lige blevet morbror og
har derfor ikke nået at teste det endnu. Meeen tror jeg skal prøve det
søndag aften

> FYI: ATI frigav opdaterede drivere i går. De kan downloades fra URL'en
> https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27

Okay... det lyder positivt... Så er det jo bare at få det installeret -
mon der kommer nye fglrx pakker inden længe så i debian testing?

Fra : Per Riber

Dato : 19-08-06 22:10

Preben skrev:

> Hehe... det skal jeg ikke kunne sige endnu... Er lige blevet morbror og
> har derfor ikke nået at teste det endnu. Meeen tror jeg skal prøve det
> søndag aften

Stort tillykke med det..! Forståeligt, at du har andet at tænke på

mvh Per

Fra : Preben

Dato : 21-08-06 16:37

Per Riber wrote:

> Stort tillykke med det..! Forståeligt, at du har andet at tænke på

Tak!!!
Det lader til at virke nu..

Så mange gange tak for hjælpen til Jer alle!

Mvh / Preben

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-08-06 19:15

Preben skrev:
> [...]
>
> Min xorg.conf er her
> http://interrupt.dk/xorg.conf
>
> og er lavet med "dpkg-reconfigure xorg-server" og synes umiddelbart det

Dette har muligvis ingen relevans for din opsætning, men for en tre uger
siden opgraderede jeg en computer fra Debian Sarge til Debian Etch, hvor
min X holdt op med at fungere. Ved søgning på internettet fandt jeg ud
af, at dette problem ofte opstod i relation til overgangen fra xfree86
til xorg 7.?.? på Debian, hvor nogle instillinger tilsyneladende var
umulige at opgradere. Jeg legede med denne opsætning i et par dage,
hvorefter jeg opgav og fjernede alt X-relateret fra distributionen. Du
skal specielt sørge for, at der intet er i /usr/X11R6/bin directory'et.
Da alt var fjernet, var det muligt at lave en frisk X installation vha.
kommandoen:
apt-get install xorg

Og nu fungerer det hele...

Yderligere oplysninger kan findes hos:
<http://wiki.debian.org/Xorg69To7>

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Preben

Dato : 16-08-06 19:48

> [...]
> skal specielt sørge for, at der intet er i /usr/X11R6/bin directory'et.
> Da alt var fjernet, var det muligt at lave en frisk X installation vha.

Den er helt nyinstalleret, så tror ikke ligefrem det er det!

Mvh / Preben Holm