/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Søges: Linux-baseret firewall der understø~
Fra : Troels


Dato : 13-08-06 15:35

Hejsa,

Fåes det der står i Subject?

En linux-dist. der understøtter wireless network, og hvor man kan sætte
noget simpel, evt. WEP-kryptering op?

// Troels

--
Min mail-adresse ER gyldig :)



 
 
Peter Mogensen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 13-08-06 15:44

Troels wrote:
> Hejsa,
>
> Fåes det der står i Subject?
>
> En linux-dist. der understøtter wireless network, og hvor man kan sætte
> noget simpel, evt. WEP-kryptering op?

En hvilken som helst Linux-installation med et trådløst netkort, der er
understøttet vil kunne bruges.

Iøvrigt "firewall" er blevet sådan et dejligt intetsigende altfavnende
ord. Det ville hjælpe hvis du istedet beskrev hvilket problem du ønskede
at løse.

Peter

Troels (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Troels


Dato : 13-08-06 15:47

> En hvilken som helst Linux-installation med et trådløst netkort, der er
> understøttet vil kunne bruges.
>
> Iøvrigt "firewall" er blevet sådan et dejligt intetsigende altfavnende
> ord. Det ville hjælpe hvis du istedet beskrev hvilket problem du ønskede
> at løse.

Det jeg søger er noget lignende m0n0wall, smoothwall, og andre produkter i
dén kategori.

Noget der har et webinterface, og som er til at installere for os der HAR
set linux før, men ikke tør lade alt ske i en konsol. :)

// Troels



Troels (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Troels


Dato : 13-08-06 15:48

> Det jeg søger er noget lignende m0n0wall, smoothwall, og andre produkter i
> dén kategori.

Altså, noget der har integreret understøttelse for Wireless networking, dvs.
man i webinterfacet kan sætte WEP-kryptering o.l. op.

// Troels



Peter Mogensen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 13-08-06 16:00

Troels wrote:
>> Det jeg søger er noget lignende m0n0wall, smoothwall, og andre produkter i
>> dén kategori.
>
> Altså, noget der har integreret understøttelse for Wireless networking, dvs.
> man i webinterfacet kan sætte WEP-kryptering o.l. op.

Den slags er normalt ikke noget "firewall" applikationer bekymrer sig
om. De plejer at regne med at interfaces er sat op i forvejen. Så jeg
tvivler på du finder sådan et.

Peter

Michael Rasmussen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 13-08-06 17:23

On Sun, 13 Aug 2006 16:48:03 +0200, Troels wrote:

>
> Altså, noget der har integreret understøttelse for Wireless networking, dvs.
> man i webinterfacet kan sætte WEP-kryptering o.l. op.
Til det formål ville jeg købe et AP, som blev tilsluttet firewall'en.
De fleste AP'er kommer med et webbaseret interface.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Troels (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Troels


Dato : 13-08-06 15:39

> En linux-dist. der understøtter wireless network, og hvor man kan sætte
> noget simpel, evt. WEP-kryptering op?

Dertil skal det jo selvfølgelig agere router, med det netkort der nu engang
bliver smidt i maskinen.

Det bliver et PCI-kort.

// Troels



Kent Friis (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 13-08-06 17:03

Den Sun, 13 Aug 2006 16:34:47 +0200 skrev Troels:
> Hejsa,
>
> Fåes det der står i Subject?
>
> En linux-dist. der understøtter wireless network, og hvor man kan sætte
> noget simpel, evt. WEP-kryptering op?

WEP? Så kan du lige så godt lade helt være, det tager omkring et
minut at knække.

http://sid.rstack.org/videos/aircrack/whax-aircrack-wep.html

WPA er absolut minimum på et trådløst netværk, hvis man vil holde folk
ude.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Troels (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Troels


Dato : 13-08-06 17:14

> WPA er absolut minimum på et trådløst netværk, hvis man vil holde folk
> ude.

Det er til et projekt, og så vidt jeg husker spurgte jeg ikke om, hvorvidt
WEP er sikkert.

WEP 64-bit tager normalt ca. 5 minutter at knække iøvrigt.

Men så lad det understøtte WPA, spørgsmålet er stadig det samme.

// Troels



Kent Friis (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 13-08-06 17:25

Den Sun, 13 Aug 2006 18:13:48 +0200 skrev Troels:
>> WPA er absolut minimum på et trådløst netværk, hvis man vil holde folk
>> ude.
>
> Det er til et projekt, og så vidt jeg husker spurgte jeg ikke om, hvorvidt
> WEP er sikkert.

Derfor må man vel godt advare om risikoen?

Jeg advarer også folk om at isen er usikker, når de er på vej ud på
den, selvom de ikke har spurgt.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Peter Mogensen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 13-08-06 17:26

Troels wrote:
>> WPA er absolut minimum på et trådløst netværk, hvis man vil holde folk
>> ude.
>
> Det er til et projekt, og så vidt jeg husker spurgte jeg ikke om, hvorvidt
> WEP er sikkert.
>
> WEP 64-bit tager normalt ca. 5 minutter at knække iøvrigt.
>
> Men så lad det understøtte WPA, spørgsmålet er stadig det samme.

Og svaret er stadig det samme. Det er ikke normalt at man konfiguerer
WEP/WPA i samme applikation, som opsætter pakke-filtrering og anden
"firewall" lignende funktionalitet.

Peter

Troels (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Troels


Dato : 13-08-06 17:38

> Og svaret er stadig det samme. Det er ikke normalt at man konfiguerer
> WEP/WPA i samme applikation, som opsætter pakke-filtrering og anden
> "firewall" lignende funktionalitet.

Gør en standard router med indbygget AP ikke det?

Jeg tager nok fejl, men så sig det dog, uden at rakke ned på mig ;)

// Troels



Peter Mogensen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 13-08-06 19:08

Troels wrote:
>> Og svaret er stadig det samme. Det er ikke normalt at man konfiguerer
>> WEP/WPA i samme applikation, som opsætter pakke-filtrering og anden
>> "firewall" lignende funktionalitet.
>
> Gør en standard router med indbygget AP ikke det?

Jo. Sådan en selvstændig hardware-tingest har som regel et dedikeret
web-interface til at konfigurere alt for netop dette ene stykke hardware.
Men det lød ikke som om det var sådan noget du ledte efter. De produkter
du nævnte er så vidt jeg ved software-produkter.

> Jeg tager nok fejl, men så sig det dog, uden at rakke ned på mig ;)

Har jeg rakket ned på dig?

Peter

Troels (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Troels


Dato : 13-08-06 19:26

> Jo. Sådan en selvstændig hardware-tingest har som regel et dedikeret
> web-interface til at konfigurere alt for netop dette ene stykke hardware.
> Men det lød ikke som om det var sådan noget du ledte efter. De produkter
> du nævnte er så vidt jeg ved software-produkter.

Well, en router med AP har vel også cpu, ram og noget flash-ram den læser et
OS fra. Dette OS styrer netop det samme som det skulle gøre på en PC, der
bliver en dedikeret pc-hardware/software-firewall.

> Har jeg rakket ned på dig?

Nix, har jeg aldrig sagt. Sagde bare at jeg helst var fri, hvis det var.

// Troels



Peter Mogensen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 13-08-06 20:22

Troels wrote:
>> Jo. Sådan en selvstændig hardware-tingest har som regel et dedikeret
>> web-interface til at konfigurere alt for netop dette ene stykke hardware.
>> Men det lød ikke som om det var sådan noget du ledte efter. De produkter
>> du nævnte er så vidt jeg ved software-produkter.
>
> Well, en router med AP har vel også cpu, ram og noget flash-ram den læser et
> OS fra. Dette OS styrer netop det samme som det skulle gøre på en PC, der
> bliver en dedikeret pc-hardware/software-firewall.

Ja. Men sådan en router har også noget andet, nemlig et firma, der
sælger den, der har lavet en dedikeret konfigurations-web-applikation
til den. Sådan en kan man selvfølgelig også selv lave. Alt (næsten) kan
programmeres :)

.... undtagen kaffe. Det kan kun laves i elisp.

Peter

Troels (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Troels


Dato : 13-08-06 20:57

> ... undtagen kaffe. Det kan kun laves i elisp.

Okay, at forklare? ;)

// Troels



Peter Mogensen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 13-08-06 21:09

Troels wrote:
>> ... undtagen kaffe. Det kan kun laves i elisp.
>
> Okay, at forklare? ;)

http://www.ietf.org/rfc/rfc2324.txt

http://www.chez.com/emarsden/downloads/coffee.el

Peter

Nicolai Lang (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 13-08-06 17:32

On 13 Aug 2006 16:02:55 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>WPA er absolut minimum på et trådløst netværk, hvis man vil holde folk
>ude.

Desværre har vi et par enheder der ikke understøtter andet end WEP
(Palm Pilot Tungsten C). Men jeg trøster mig med at her på landet skal
man sidde udenfor, for at være på vort net.



Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Anders Hansen (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Anders Hansen


Dato : 15-08-06 13:26

Jeg mener da at M0n0wall eller PF-sense understøtter hostAP. Dvs at du
bruger et netkort som AP.

http://doc.m0n0.ch/handbook/hardware-wireless.html

Mvh

Anders Hansen

"Troels" <usenet@plougmann-olsen.dk> skrev i en meddelelse
news:kLGDg.2499$fF7.2032@news.get2net.dk...
> Hejsa,
>
> Fåes det der står i Subject?
>
> En linux-dist. der understøtter wireless network, og hvor man kan sætte
> noget simpel, evt. WEP-kryptering op?
>
> // Troels
>
> --
> Min mail-adresse ER gyldig :)
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408928
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste