slrn og danske specialtegn
Fra : Ole Michaelsen

Dato : 02-08-06 16:38

Hej

Nogen var saa flink at opgradere slrn paa det her system, jeg bruger
og det har medfoert at linjerne i artikler i slrn nu trunkeres naar
der kommer danske specialtegn! Dvs hvis en linje starter med ordet 'dernæst',
ser jeg kun bogstaverne 'dern' - linjen er ikke laengere.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal beskrive problemet nok til at kunne
soege efter loesninger, i slrn-faq'en er der ikke noget, der lige springer
i oejnene.

% slrn --version
Slrn 0.9.8.1pl1 [2005-02-17]
* Note: This version is a developer preview.
S-Lang Library Version: 1.4.9
Compiled at: Jun 13 2006 00:01:26
Operating System: Linux

COMPILE TIME OPTIONS:
Backends: +nntp +slrnpull +spool
External programs / libs: -canlock -inews +ssl -uudeview
Features: +charset_mapping +decoding +emphasized_text +end_of_thread
+fake_refs +gen_msgid -grouplens +mime -msgid_cache +piping +rnlock
+slang +spoilers -strict_from
DEFAULTS:
Default server object: nntp
Default posting mechanism: nntp
Default character set: isolatin
SUPPORTED CHARACTER SETS:
isolatin ibm850 ibm852 ibm857 ibm737 NeXT koi8

Haaber nogen har en ide.

Vh

--
Ole Michaelsen, Copenhagen, Denmark
http://www.olemichaelsen.dk/

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-08-06 17:03

Ole Michaelsen <omic+usenet5@fys.ku.dk> skrev 2006-08-02:
> [...]
>
> Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal beskrive problemet nok til at kunne
> soege efter loesninger, i slrn-faq'en er der ikke noget, der lige springer

Hvilket tegnset bruger maskinen? Er det en maskine du sidder lokalt ved eller
en du ssher til? Hvis du ssher til maskinen skal fejlen nok findes i at din
lokale maskine og serveren benytter forskellige tegnsæt.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-08-06 17:04

On Wed, 02 Aug 2006 15:38:24 +0000, Ole Michaelsen wrote:

> [...]
> kommer danske specialtegn! Dvs hvis en linje starter med ordet 'dernæst',
> ser jeg kun bogstaverne 'dern' - linjen er ikke laengere.

Hvilket tegnsæt benytter du?
Hvis det er UTF-8, har du et problem. Se nedenfor.

Hilsen/Regards
Michael Rasmussen