Filrettigheder - unix forståelsesproblem ?
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 02-08-06 15:35

Jeg ønsker at en gruppe skal kunne oprette, ændre, skrive, læse, samt ændre
rettigheder på filer i en folder.

Gruppenavn: fx. public brugere medlemmer af denne gruppe
Directory oprettes fx. 02775
En bruger opretter en fil, og ændrer fx til 0775 brugernavn:public

Andre i gruppen kan nu læse, ændre, kopiere, flytte, samt ændre i filen.
Men hvorfor kan andre end ejeren af filen ikke rette i filrettigheder ?

Er det en egenskab ved Linux / Unix, eller er der noget jeg ikke har fået
fat i ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-08-06 16:39

Den Wed, 2 Aug 2006 16:34:38 +0200 skrev Lars P. Magnussen:
> [...]
>
> Andre i gruppen kan nu læse, ændre, kopiere, flytte, samt ændre i filen.
> Men hvorfor kan andre end ejeren af filen ikke rette i filrettigheder ?

Fordi så kunne de give sig selv flere rettigheder end de har i forvejen.
Det gør så ikke så meget forskel i dit tilfælde hvor de har alle
rettigheder, men i alle andre tilfælde ville det gøre det.

> Er det en egenskab ved Linux / Unix, eller er der noget jeg ikke har fået
> fat i ?

Det er en sikkerhedsmæssig ting.

Mvh
Kent

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 02-08-06 19:47

> Fordi så kunne de give sig selv flere rettigheder end de har i forvejen.
> Det gør så ikke så meget forskel i dit tilfælde hvor de har alle
> rettigheder, men i alle andre tilfælde ville det gøre det.

Jeg havde regnet med, at det måske hang sammen med execute rettigheden for
gruppen, men sådan er det altså ikke
Folderen er defineret som samba share, og medlemmer af den gruppe, som kan
operere der kan alt, bortset fra fx. at ændre Read Only status set fra
Windows. Det virker lidt forvirrende, bl.a fordi filerne sagtens kan
slettes, med mindre den, som har oprettet filen har sat RO.

> Det er en sikkerhedsmæssig ting.

Ja, det må jo ligge dybere nede i systemet.
Prøvede lige at oprette en fil i $HOME som Linux bruger, og derefter fjerne
alle rettigheder på filen. Det kan man godt, også så filen ikke engang kan
læses, men den kan stadig slettes (af ejeren), selvom alle ejerrettigheder
er fjernet.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-08-06 21:42

Den Wed, 2 Aug 2006 20:46:44 +0200 skrev Lars P. Magnussen:

> Jeg havde regnet med, at det måske hang sammen med execute rettigheden for
> gruppen, men sådan er det altså ikke

Nej.

Execute-rettigheder på mappen angiver at man har lov til at "tilgå"
filen - åbne den, eller bare *se* hvem der er ejer, rettigheder osv
(ls -l kræver read+execute-rettigheder, ls kræver kun read).

Execute på filen gør at filen kan køres som et script/program.

> [...]
> Windows. Det virker lidt forvirrende, bl.a fordi filerne sagtens kan
> slettes, med mindre den, som har oprettet filen har sat RO.

En read-only fil burde godt kunne slettes. Men det er selvf. muligt
at windows checker read-only før den overhovedet forsøger.

> [...]
> læses, men den kan stadig slettes (af ejeren), selvom alle ejerrettigheder

Sletning har intet med fil-rettighederne at gøre. Har man write
permission på mappen, må man også slette en fil fra mappen. Hvis
mappen har mode 1??? er det dog kun ejeren af filen der må slette
den - men det kommer stadig an på om han har skriveret til mappen.

Mvh
Kent