slukke en redhat fra en webside
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 01-08-06 11:27

Hej Ng

Jeg har lavet en lille filserver til nogle venner. Denne står på deres eget
lille LAN, uden at have noget med internettet at gøre.

Nu spørger de så om jeg kan lave en hjemmeside på den hvor der er en sluk
knap, således at de kan slukke serveren rigtigt når det tordner, eller de
tager på ferie.

Jeg har forsøgt at lære dem at logge på med putty og lukke, men ak nej, det
sidder ikke fast.

nogen der kan hjælpe ?

Er godt klar over det ikke er særlig sikkert, men eftersom det kun er de to
der bruger det, går det nok.

Jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-06 11:38

On Tue, 01 Aug 2006 12:26:46 +0200, Jacob d'Andrade wrote:

> Jeg har forsøgt at lære dem at logge på med putty og lukke, men ak nej,
> det sidder ikke fast.
>
> nogen der kan hjælpe ?
Perl og CGI. Scriptet kører med samme rettigheder som ejeren, hvis du
undlader at ligge det i cgi-bin
Herudover skal følgende tilføjes i apache2.conf
AddHandler cgi-script .cgi

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-06 11:42

Den Tue, 1 Aug 2006 12:26:46 +0200 skrev Jacob d'Andrade:
> [...]
> tager på ferie.
>
> Jeg har forsøgt at lære dem at logge på med putty og lukke, men ak nej, det

Har maskinen ACPI? Så er det måske nemmere at sætte den op til at lave
en shutdown når man trykker på power-knappen?

Bare et forslag.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Johansen

Dato : 01-08-06 12:18

Jacob d'Andrade skrev:
> nogen der kan hjælpe ?

Installer sudo og PHP på serveren. Giv PHP (det er altså brugeren
"www-data") rettigheder til at udfører "shutdown -h now" på computeren
som root.

Kig i "/etc/sudoers" for at give rettigheder til sudo. Find syntaks på
Google evt.

Lav derefter en PHP-fil:
<?
if ($_GET['valg'] == "shutdown"){
system("sudo shutdown -h now");
}
?>
<input type="button" value="Slut computer" onclick="if (confirm('Vil du
virkelig slukke
computeren?')){location.href='minfil.php?valg=shutdown';}" />

Scriptet er ikke testet.

Håber du kan bruge det til noget :)

Kasper Johansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-08-06 12:31

"Jacob d'Andrade" <jacobremove@thezub.dk> writes:

> Nu spørger de så om jeg kan lave en hjemmeside på den hvor der er en sluk
> knap, således at de kan slukke serveren rigtigt når det tordner, eller de
> tager på ferie.

Du skal bare køre en http-server på kræet, som tillader dig at afvikle
cgi-scripts, og så lave et CGI-script som gør det du gerne vil.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 01-08-06 12:38

Sikke hurtig, så mange forslag. Jeg har da lidt at gå igang med ... takker
mange gange

Mvh Jacob

Fra : JD

Dato : 01-08-06 14:02

> Sikke hurtig, så mange forslag. Jeg har da lidt at gå igang med ... takker
> mange gange

En løsning kunne også være, at hoste en (skjult) webside på f.eks. din
server, hvor man kan sætte serveren off. Så er det bare at have et lille
shell script i crontab på slukke-serveren, hvor den via f.eks. Curl ser på
websiden og hvis den står til off, skal den køre en shutdown kommando.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-08-06 13:10

Jacob d'Andrade wrote:
> [...]
>
> nogen der kan hjælpe ?
>
> Er godt klar over det ikke er særlig sikkert, men eftersom det kun er de to

Er de ttilstrækkeligt at slukke for maskinen, hvis man vil sikre den
imod lynnedslag? Selvfølgelig vil det i nogen grad sikre imod
strømudfald og spikes, men kan det sikre maskinen imod de 20.000 volt,
der passerer, hvis lynet slår ned i ejendommen?

Hin dage i 1997 var jeg vidne til en netcafé, hvor stort set samtlige
computere brændte af pga. et lynnedslag. Det så ikke ud til at have
gjort nogen forskel om de var tændte, eller ej.

Mvh. Michael.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-06 13:20

Den Tue, 01 Aug 2006 14:10:14 +0200 skrev Michael Zedeler:

> [...]
> strømudfald og spikes, men kan det sikre maskinen imod de 20.000 volt,
> der passerer, hvis lynet slår ned i ejendommen?

Det ændrer ikke problemstillingen. Systemet skal stadig lukkes korrekt
ned selvom man vælger at tage powerkablet.

> Hin dage i 1997 var jeg vidne til en netcafé, hvor stort set samtlige
> computere brændte af pga. et lynnedslag. Det så ikke ud til at have
> gjort nogen forskel om de var tændte, eller ej.

Til gengæld har jeg erfaring for at det gør en forskel om de er
korrekt jordforbundne eller ej. Selvfølgelig kun til en vis grænse,
hvis lynet slår ned tæt nok på, er der intet der overlever. Men da
vi havde et kraftigt tordenvejr, kunne vi på arbejdet skifte netkort
i samtlige de maskiner der ikke var jordforbundne.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-06 13:22

> [...]
> tager på ferie.
>
> Jeg har forsøgt at lære dem at logge på med putty og lukke, men ak nej, det

Et forslag mere. Jeg mener putty kan sættes op til at logge ind og køre
en kommando (eller også er det et af de andre programmer i putty-pakken),
så hvis du sætter det rigtigt op, behøver de blot have et ikon de
skal dobbeltclicke på. Og med pulic key authentication slipper de
endda for at indtaste passwordet.

Mvh
Kent

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 01-08-06 15:09

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> så hvis du sætter det rigtigt op, behøver de blot have et ikon de
> skal dobbeltclicke på. Og med pulic key authentication slipper de

Det var faktisk endnu nemmere... Takker

Jeg undlød at skrive, at selvfølgelig tager man strømledningen ud af
stikkontakten når det tordner. De har deres tre computere på samme kontakt
så det er ret nemt. Grunden var såmænd bare at så blev kassen lukket rigtigt
ned istedet for at man bare cutter strømmen.

Jacob

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 01-08-06 15:13

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

Ja det kan den da... og det spiller bare ... det gør jeg da istedet

Jacob

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-08-06 15:49

On Tue, 1 Aug 2006 16:08:48 +0200, Jacob wrote:

> Grunden var såmænd bare at så blev kassen lukket rigtigt ned istedet
> for at man bare cutter strømmen.

Du kan evt. sætte ACPI op så et tryk på knappen fanges af acpid som et
signal til at køre halt... (hvis maskinen ikke er så gammel at den
ikke kan det). Så behøver man ikke at bruge en browser for at lukke
ned.

Mvh.

--
"Subdued flamboyance" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-08-06 17:10

On Tue, 2006-08-01 at 15:01 +0200, JD wrote:

> [...]
> websiden og hvis den står til off, skal den køre en shutdown kommando..

http://groups.google.com/group/dk.edb.system.unix/msg/7c8b8da83de43730
hvor crontab rettes til

* * * * * /usr/bin/tail -100 /var/log/httpd/access.log |
/bin/grep -q 'start ssh' && sudo /usr/bin/halt

og sudo rettes til:

startssh ALL= NOPASSWD: /usr/bin/halt