amd-k7 kan ikke se hele HD
Fra : Claus

Dato : 31-07-06 21:01

Hej.

Jeg har en ældre amd-k7 server kørende med et debian system.
Oprtindeligt har den ikke kunne se store diske men efter bios-opdatering
kan den se 136 gb hvilket er max i bios.

Men jeg synes jeg har hørt noget om at man kan få linux til at se resten
af HD som er på 160 gb alligevel.

Er der en der har et tip til det ?

Venlig hilsen Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-06 21:14

Den Mon, 31 Jul 2006 22:01:11 +0200 skrev Claus:
> Hej.
>
> Jeg har en ældre amd-k7 server kørende med et debian system.
> Oprtindeligt har den ikke kunne se store diske men efter bios-opdatering
> kan den se 136 gb hvilket er max i bios.

Er du helt sikker på at BIOS ikke kan se mere? Jeg undrer mig bare over
tallet, det lyder præcis som XP's grænse når man ikke har været inde i
regedit og enable support for store diske. Så check lige en ekstra
gang hvad der står på BIOS opstartsskærmen.

> Men jeg synes jeg har hørt noget om at man kan få linux til at se resten
> af HD som er på 160 gb alligevel.
>
> Er der en der har et tip til det ?

Lad /boot partitionen ligge under BIOS-grænsen, og sørg for at både
GRUB (eller LILO) og kernen ligger derpå. Når Linux kører, spørger
den selv disken, og har dermed ikke problemet.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-07-06 23:05

On Mon, 31 Jul 2006 20:13:38 +0000, Kent Friis wrote:

> Lad /boot partitionen ligge under BIOS-grænsen, og sørg for at både
> GRUB (eller LILO) og kernen ligger derpå. Når Linux kører, spørger den
> selv disken, og har dermed ikke problemet.

Jeg ved ikke med hensyn til LILO, men GRUB er bedøvende ligeglad med,
hvilke oplysninger den får fra BIOS, så er GRUB installeret, burde
problemet være løst.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-06 23:18

Den Tue, 01 Aug 2006 00:04:56 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Jeg ved ikke med hensyn til LILO, men GRUB er bedøvende ligeglad med,
> hvilke oplysninger den får fra BIOS, så er GRUB installeret, burde
> problemet være løst.

Er du helt sikker på det? Mener du virkelig at GRUB indeholder en
ATA-driver (og/eller driver til SCSI-controlleren og SATA controller) i
de 512 bytes minus partitions-tabellen der er til rådighed før der skal
til at læses fra /boot?

For at kunne boote fra SCSI / SATA, ville det så kræve at GRUB har en
driver til samtlige SCSI og SATA-controllere der kan bootes fra - det er
dog kun nødvendigt at driveren til den controller man nu engang har er
med i de 512 bytes.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-07-06 23:50

On Mon, 31 Jul 2006 22:17:48 +0000, Kent Friis wrote:

> [...]
> driver til samtlige SCSI og SATA-controllere der kan bootes fra - det er
> dog kun nødvendigt at driveren til den controller man nu engang har er

Jeg mente selvfølgelig efter stage2. Altså som du skrev: Placer /boot i
en primær partition under de først 1024, og så er det OS, der
bestemmer, hvorvidt den vil kendes ved disken eller ej.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-06 00:59

Den Tue, 01 Aug 2006 00:49:56 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Jeg mente selvfølgelig efter stage2. Altså som du skrev: Placer /boot i
> en primær partition under de først 1024, og så er det OS, der
> bestemmer, hvorvidt den vil kendes ved disken eller ej.

Om det er en primær eller logisk partition er ligegyldigt, medmindre
man bruger windows MBR og/eller boot-loader.

Mvh
Kent