bash "compiler" direktiv
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 31-07-06 14:47

Til brug i bash scripts, finder der noget lignende som $IFDEF, #if defined
osv., til at (om)definere div. afsnit mv., bl. a. til testformål

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-06 14:58

"Lars P. Magnussen" <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> writes:

>Til brug i bash scripts, finder der noget lignende som $IFDEF, #if defined
>osv., til at (om)definere div. afsnit mv., bl. a. til testformål

Jeg bruger generelt ikke bash, men følgende virker f.eks. fint i sh:

| #!/bin/sh
|
| # Udkommenter disse linjer, hvis der IKKE skal hhv. debugges
| # og/eller køres testforløb
| DEBUG="JA"
| DRYRUN="JA"
|

| if [ -n "$DRYRUN" ]
| then
| RM="echo rm"
| else
| RM=rm
| fi
|
| if [ -n "$DEBUG" ]
| then
| echo Nu sletter vi vores midlertidige fil
> [...]

Det kan evt. kombineres med at gøre scriptet meget portabelt, fordi
man på den måde også kan tage hensyn til, at man måske skal kalde
cc og gmake på Solaris, hvorimod samme på Linux er hhv. gcc og make.
Eller noget i den dur.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 31-07-06 15:13

> Jeg bruger generelt ikke bash

Hvad så, perl ?

Ok, det var også noget i den retning jeg var kommet frem til

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-06 15:20

>Hvad så, perl ?

Sædvanligvis den gode gamle Bourne Shell (sh).

Jeg arbejder til daglig på tværs af Solaris, HP-UX, AIX, Linux og
Tru64. Laveste fællesnævner er sædvanligvis en god plan at sigte
efter.

På Linux er /bin/sh normalt også bash, som dog opfører sig lidt
anderledes, når den kaldes som sh (primært omkring opstarten).
Men på de de fleste andre systemer er der tale om en temmelig
begrænset fætter.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-07-06 21:24

> Ok, det var også noget i den retning jeg var kommet frem til

[ er et alias for test, og dén er der en manualside for.

Du kan lave temmeligt komplicerede udtryk på den måde. Bemærk også at
sh (og derfor bash) kan lave nogen meget raffinerede variabel
ekspansioner.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-07-06 22:55

On Mon, 31 Jul 2006 22:24:00 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [ er et alias for test, og dén er der en manualside for.

Skal scriptet være portabelt, kan det ikke anbefales at benytte [ som
alias for test. Ikke alle shells understøtter [

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-06 23:04

Den Mon, 31 Jul 2006 23:55:21 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Skal scriptet være portabelt, kan det ikke anbefales at benytte [ som
> alias for test. Ikke alle shells understøtter [

Jeg har set mindst et system hvor [ var et symlink til test. Så hvis
ellers test kan håndtere at linien slutter med ], understøtter
alle systemer [.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-07-06 23:10

On Mon, 31 Jul 2006 22:03:45 +0000, Kent Friis wrote:

> Jeg har set mindst et system hvor [ var et symlink til test. Så hvis
> ellers test kan håndtere at linien slutter med ], understøtter alle
> systemer [.
[ er altid et symlink til test, men det betyder jo ikke, at den anvendte
shell kender til det? Hvis jeg tænker lidt efter, mener jeg ikke [ er
understøttet i standard shell på AIX og Irix.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 31-07-06 23:22

Den Tue, 01 Aug 2006 00:09:39 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> [ er altid et symlink til test, men det betyder jo ikke, at den anvendte
> shell kender til det?

En shell skal ikke kende til symlinks, det klarer kernen inde bag ved.
Shell'en vil blot kalde exec("/usr/bin/[",...), og så får den
/usr/bin/test i stedet for.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-08-06 06:31

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> [...]
>shell kender til det? Hvis jeg tænker lidt efter, mener jeg ikke [ er
>understøttet i standard shell på AIX og Irix.

Det virker helt fint på AIX.

IRIX er heldigvis død og borte

Mvh.
   Klaus.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-06 06:38

On Tue, 01 Aug 2006 05:30:44 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> Det virker helt fint på AIX.

He, he, budskabet er ellers normalt, at intet er det samme i AIX

> IRIX er heldigvis død og borte

ja, gudske tak og lov for det.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Per Riber

Dato : 01-08-06 20:14

Michael Rasmussen skrev:

> He, he, budskabet er ellers normalt, at intet er det samme i AIX

Jeg har testet scriptet under z/OS UNIX, hvor det også virker upåklageligt.

mvh Per

Fra : Niels Baggesen

Dato : 31-07-06 23:08

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Skal scriptet være portabelt, kan det ikke anbefales at benytte [ som
> alias for test. Ikke alle shells understøtter [

Kan du nævne en (sh-kompatibel) shell der ikke gør? Vi snakker
selvfølgelig ikke csh syntax ...

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-08-06 07:15

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Skal scriptet være portabelt, kan det ikke anbefales at benytte [ som
> alias for test. Ikke alle shells understøtter [

Nejda, men så er det da en ekstern kommando.

--
Thorbjørn Ravn Andersen