Linux, php, mysql
Fra : Thomas

Dato : 30-07-06 10:42

Jeg vil gerne sætte en server op herhjemme til at teste
hjemmesideprogrammering.

Den skal indeholde et linuxsystem, mysql og php. Der findes en pakke der
installerer det hele på en gang ?
Bare for dovenskabens skyld.

Fra : Thomas

Dato : 30-07-06 10:45

> Den skal indeholde et linuxsystem, mysql og php. Der findes en pakke der

Findes der
skulle der stå.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 30-07-06 10:56

Thomas skrev:

> Findes der
> skulle der stå.

Tror sgu det nemmeste lige i din situation er - debian/ubuntu
Og derefter bruge apt-get eller vælge server hvor man kan vælge dette
under installationen( Mener jeg )

Per

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 30-07-06 11:11

On Sun, 30 Jul 2006 11:44:39 +0200, Thomas wrote:

> Findes der
> skulle der stå.

Der findes vist noget der hedder LAMP, en pandant til WAMP som står for
windows, apache, mysql, PHP/Perl/python. Men jeg ser egentlig ikke et
reelt behov for en sådan pakke på en linuxsystem med et effektivt
pakkesystem som for eks. de debian baserede (debian, ubuntu familien, og
en mase andre: http://distrowatch.com/dwres.php?resource=independence) der
bruger apt-get, man kan enda også installere apt-rpm på de rpm baserede
systemer

Med et pakkesystem ala apt-get skriver du "apt-get install pakkenavn" hvor
pakkenavn f.eks. kunne være "apache2 php5 mysql5".

Systemet vil selv foreslå evt. ekstra pakker der skal installeres og
hvilke pakker der er anbefalede i forbindelse med disse pakker.

udover det er der avancerede søge funktioner og meget mere i et moderne
pakkesystem som næsten er med i alle distributioner.

Det var bare mit syn på den sag.

Mvh.

Kasper

Fra : ST

Dato : 30-07-06 12:45

"Thomas" <no@spam.net> wrote in message
> [...]
> hjemmesideprogrammering.
>
> Den skal indeholde et linuxsystem, mysql og php. Der findes en pakke der

Ja, det gør næsten enhver Linux distribution hvor du vælger at installere
alt.
Men at installere alt kan også være omfattende.
Måske du skal vælge at installere som "server".
Nu skriver du ikke noget om brug for desktop, så det kommer meget an på om
du også skal kunne arbejde på den, eller det skal ske fra anden maskine.
En Linux server med Apache, Perl, PHP, MySQL og andet behøver ikke fylder
ret meget.
Tag en Ubuntu CD og sæt i maskinen og så vil jeg tro du kan få det du
ønsker.
Mvh
Torben

Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-07-06 06:03

Thomas skrev:
> [...]
> hjemmesideprogrammering.
>
> Den skal indeholde et linuxsystem, mysql og php. Der findes en pakke der

Hej Thomas.

Som Per Jørgensen også siger, så tror jeg, at Debian eller Ubuntu er
nemmest for dig.

Installer hele serverinstallationen af Ubuntu, eller en minimal
Debian-installation på computeren.

Kør derefter følgende kommando, når du er logget på:

sudo apt-get install apache2 php5 mysql-server-5.0 libapache2-mod-php5
php5-mysql phpmyadmin

Det burde gerne installere Apache 2, PHP 5, MySQL server 5 og phpMyAdmin.

Hvis du vil lede efter flere extensions til PHP, så kan du indtaste
følgende i prompten:

sudo apt-cache search php5-

Derefter f.eks.:
sudo apt-get install php5-gd

Se desuden også www.debianguiden.dk, hvis du følger rådet med Debian.

Kasper Johansen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 31-07-06 09:30

Eller evt. også <http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_sarge>

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 31-07-06 22:19

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> wrote:

> Som Per Jørgensen også siger, så tror jeg, at Debian eller Ubuntu er
> nemmest for dig.
>
> Installer hele serverinstallationen af Ubuntu, eller en minimal
> Debian-installation på computeren.

Ifølge Ubuntus hjemmeside, så kan man vælge det som en standard
konfiguration under installationen. Det må være det allernemmeste.

http://www.ubuntu.com/server

Se afsnittet "Automatic LAMP".

--
Thorkil Olesen,