Fjern root fra en fil?
Fra : tpct

Dato : 23-07-06 12:04

Hvordan fjerner man root fra en fil så alle kan bruge den,
Hvidste det tidligt, men har sku glemt det....

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-07-06 12:29

tpct <tx@c.d-slet-k> skrev 2006-07-23:
> Hvordan fjerner man root fra en fil så alle kan bruge den,
> Hvidste det tidligt, men har sku glemt det....

Hvis vi ser bort fra ACLs, så har filer under unix en _ejer_ og tilhører en
_gruppe_. Der er så 3 sæt rettigheder:

_ejerens_ rettigheder
_gruppens_ rettigheder
og alle andres rettigheder.

chmod (Change file access permissions) vil ændre rettighederne
chgrp (Change group) skifter gruppe tilhørsforhold
chown (Change owner) skifter ejer tilhørsforhold

Det er klart at en tilfældig ikke bare kan bruge chown og berige sig en
tilfældig fil som en anden ejer.

Permissions er r (read), w (write) og x (execute).

chmod a+r fil giver alle tilladelse til at læse fil
chmod a-r fjerner alles tilladelse til at læse filen.

Overvej hvem der skal eje filen osv. Som root kan du køre

chown brugernavn fil på den fil du godt vil have en anden til at eje.

Thomas

Fra : tpct

Dato : 23-07-06 13:53

> chown brugernavn fil på den fil du godt vil have en anden til at eje.
>
> Thomas

Tak det var lige den der jeg manglede..

Fra : tpct

Dato : 23-07-06 14:04

> chown brugernavn fil på den fil du godt vil have en anden til at eje.
>
> Thomas

Dette har jeg gjort på en mappe med billeder i, og så ændre den det kun
på mappen.
Er det ikke muligt at få den til, at den samtidigt ændre det samme på
alle under mapper og filer i den mappe man ændre det på?

Fra : Anders Ossowicki

Dato : 23-07-06 14:21

tpct wrote:
> [...]
> Er det ikke muligt at få den til, at den samtidigt ændre det samme på
> alle under mapper og filer i den mappe man ændre det på?
chown -R (tip: skriv man chown i en terminal)
--
//anders

Fra : tpct

Dato : 23-07-06 14:53

Anders Ossowicki skrev:

> chown -R

Coolt det virkede...

Og lige en ting til, kan det passe at det ikke er muligt at lave en
genvej på skrive bordet til min mappe? den her: /home/min mappe/

Sådan har jeg gjordt og så bare lavet en genvej til filer, og self også
nogle under mapper...

/home/min mappe/filer/musik/
/home/min mappe/filer/billeder/
osv

Eller plejer man at gøre sådan her?

/home/min mappe/musik/
/home/min mappe/billeder/
osv

For så ville det være rart med en genvej til min mappe på Desktop..

Fra : Per Riber

Dato : 23-07-06 16:12

tpct skrev:

> Og lige en ting til, kan det passe at det ikke er muligt at lave en
> genvej på skrive bordet til min mappe? den her: /home/min mappe/

Nej, det kan ikke passe

> Sådan har jeg gjordt og så bare lavet en genvej til filer, og self også
> nogle under mapper...
>
> /home/min mappe/filer/musik/
> /home/min mappe/filer/billeder/
> osv

Blanke i navne kan drille. Fremstil et link til "/home/min mappe" eller
omdøb directoryet til /home/min-mappe.

Eks. (tilpas selv navne, jeg står i /home/per)

per@pc4u$ mkdir "min mappe"
per@pc4u$ ln -s "/home/per/min mappe" "Desktop/Min mappe"

mvh Per

Fra : tpct

Dato : 23-07-06 16:24

> [...]
> omdøb directoryet til /home/min-mappe.
>
> Eks. (tilpas selv navne, jeg står i /home/per)

Nej nej "min mappe" var bare et eksempel, min mappe heder bare x, sådan:
/home/x/

og ellers skriver man bare et * i det blanke huller og så virker det i
terminalen....

OK jeg havde kun prøvet med ln det var den der -s jeg manglede...

Men opdagede lige at jeg bare kunne trække den ud på skrive bordet, fra:
Steder>Hjemmemappe

Fra : Per Riber

Dato : 23-07-06 16:40

tpct skrev:

> og ellers skriver man bare et * i det blanke huller og så virker det i
> terminalen....

Jep, men metoden med apostroffer er den sikreste.

> OK jeg havde kun prøvet med ln det var den der -s jeg manglede...

Se i man ln om, hvprfor -s skal med. Altid en god ide, hvis du skal
bruge en kommando, du ikke kender i forvejen.

> Men opdagede lige at jeg bare kunne trække den ud på skrive bordet, fra:
> Steder>Hjemmemappe

Fint nok

mvh Per

Fra : tpct

Dato : 23-07-06 16:52

> Jep, men metoden med apostroffer er den sikreste.

> mvh Per

Og hvad gør den, mere sikker,
eller lad mig sige det på en anden måde, hvad kan være usikkert ved at
bruge * ?

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-06 17:11

Den Sun, 23 Jul 2006 17:52:12 +0200 skrev tpct:

> Og hvad gør den, mere sikker,
> eller lad mig sige det på en anden måde, hvad kan være usikkert ved at
> bruge * ?

"*" betyder "hvadsomhelst"

$ ls -a
..
lille fil
lille men meget vigtig må ikke slettes fil
$ rm lile*fil
$ ls -a
..
$ <OH SHIT>

Mvh
Kent

Fra : Per Riber

Dato : 23-07-06 17:30

Kent Friis skrev:
> Den Sun, 23 Jul 2006 17:52:12 +0200 skrev tpct:
..
> $ <OH SHIT>

Nemly )

mvh Per

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-07-06 14:22

tpct wrote:

> [...]
> Er det ikke muligt at få den til, at den samtidigt ændre det samme på
> alle under mapper og filer i den mappe man ændre det på?

Jo da, prøv at læse man siden til chown...

Hint: chown -R nyejer /sti/til/mappe (eller er det /sti/til/mappe/* ?)

Thomas

Fra : Per Riber

Dato : 23-07-06 15:02

Thomas Rasmussen skrev:

> Hint: chown -R nyejer /sti/til/mappe (eller er det /sti/til/mappe/* ?)

Første kommando ændrer mappe + indhold. Nr. to påvirker kun indholdet
(dvs. filer og subdirectories under mappe)..

mvh Per