Hvilket Linux skal jeg vælge?
Fra : tpct

Dato : 13-07-06 23:35

Jeg er ny i Linux så vilke et er smartes at starte med, evt. link til nogle
på dansk.

Og nej ikke Ubuntu, det har jeg prøvet, og det var noget være lort!

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-07-06 22:42

tpct wrote:
> Jeg er ny i Linux så vilke et er smartes at starte med, evt. link til nogle
> på dansk.
>
> Og nej ikke Ubuntu, det har jeg prøvet, og det var noget være lort!

Har du en grund til at det skulle være noget værre lort?

Peter

Fra : tpct

Dato : 14-07-06 22:44

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Har du en grund til at det skulle være noget værre lort?
>
> Peter

Ja den opretter selv en root konto med password, og hvordan skal jeg
nogensinde få fat i det password, når den selv har lavet det?

Og jeg kan intet foretage mig uden en root!

Fra : tpct

Dato : 14-07-06 22:51

> Og jeg kan intet foretage mig uden en root!

Jo jeg kan self. åbne firefox, skifte bagrund, men så er det vist også
det.....

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-07-06 22:52

tpct wrote:
> Ja den opretter selv en root konto med password, og hvordan skal jeg
> nogensinde få fat i det password, når den selv har lavet det?

Nej. Ubuntu opretter faktisk slet ikke noget password til root som
standard. Du kan kun blive root ved at "sudo su -" indtil du selv har
sat et password.

> Og jeg kan intet foretage mig uden en root!

Man kan faktisk en del på Ubuntu uden at vide, der er noget, der hedder
"root". Men som regel hjælper det at sætte sig ind i hvad der faktisk er
problemet inden man erklæret det for noget lort.

Peter

Fra : tpct

Dato : 14-07-06 22:56

> Nej. Ubuntu opretter faktisk slet ikke noget password til root som
> standard. Du kan kun blive root ved at "sudo su -" indtil du selv har
> sat et password.

Og så kan man kun logge ind som root i Terminalen eller hvad?

Hvorfor er det ikke muligt at logge ind på normal hvis med root?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-07-06 23:00

tpct wrote:

> Og så kan man kun logge ind som root i Terminalen eller hvad?

Ja. - eller andre steder hvor du kan køre "sudo" programmet.

> Hvorfor er det ikke muligt at logge ind på normal hvis med root?

Fordi de ikke har sat et password til root-kontoen. Hvis du er utilfreds
med det, så kør "sudo su -" og sæt et password til root:

$ sudo su -
# passwd

Peter

Fra : tpct

Dato : 12-07-06 23:26

> passwd

Tak for den der, den virked.

Men når jeg nu vil logge ind som root, der hvor jeg normalt logger ind,
siger den "Systemadministrator kan ikke logge ind fra den her skærm."

Jamen hvor skal jeg så logge ind?

For jeg vil gerne ind i det normale desktop og ikke i en terminal,
da jeg skal rette en fejl i min profil der gør at den ikke virker....

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 00:14

"tpct" <txt@cYYY.dk (slet YYY)> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> For jeg vil gerne ind i det normale desktop og ikke i en terminal,
> da jeg skal rette en fejl i min profil der gør at den ikke virker....

Nå så gik folk sku i seng......

Fuck det, jeg gider ikke de her svage linux systemer mere,
man kan lige så godt springen ordentlig ud i det fra starten,
så jeg henter sku Gentoo og så er det sådan......

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-07-06 09:23

tpct wrote:
> Fuck det, jeg gider ikke de her svage linux systemer mere,
> man kan lige så godt springen ordentlig ud i det fra starten,
> så jeg henter sku Gentoo og så er det sådan......

Hvis det virkelig er din holdning, så tror jeg bare at du inden du
bliver alt for frustreret over Gentoo også, bør installere dig en fin
Windows XP og finde ro i dit sind.

Peter

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 14:48

> Hvis det virkelig er din holdning, så tror jeg bare at du inden du
> bliver alt for frustreret over Gentoo også, bør installere dig en fin
> Windows XP og finde ro i dit sind.
>
> Peter

Jeg har 2 HD en med Xp(som jeg bruger indtil jeg er ordentlig inde i linux)
Og en med ubuntu...

Men er det en dum ide´ at installere Gentoo istedet for ubuntu, med det
kenskab jeg har til linux?

Har nemlig lige hente gentoo..
igen,,,,, for gentoo liveCd må jeg på det KRAFTIGSTE anbefale jer at
holde jer langt væk fra, den kun virker til at køre livcd med og ikke til at
installere med....som den jo skulle...

Fra : Jesper

Dato : 14-07-06 18:10

On 2006-07-13, tpct wrote:
> [...]
> på det KRAFTIGSTE anbefale jer at holde jer langt væk fra, den kun
> virker til at køre livcd med og ikke til at installere med....som den

Jow, det skulle den da gerne kunne. Gentoo kan i princippet installeres
fra en hvilken som helst livecd, bare den understøtter nogle få basale
krav.

--
Jesper <xyborx+usenet@xyborx.dk>

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 14-07-06 20:44

tpct skrev:

> [...]
> igen,,,,, for gentoo liveCd må jeg på det KRAFTIGSTE anbefale jer at
> holde jer langt væk fra, den kun virker til at køre livcd med og ikke til at

Med udgangspunkt i de spørgsmål, som du hidtil har stillet her i
gruppen, vil jeg anbefale dig at holde dig lang væk fra Gentoo. Efter at
du har anvendt Ubuntu (eller lignende distribution) i nogle måneder
(eller år), og du har udforsket alle mulighederne for at kompilere
programmer og lave pakker indenfor din valgte distribution, kan du vælge
at prøve Gentoo. Gentoo er en vidunderlig distribution, der har både
styrker og ulemper (skal ikke diskuteres her), men det er bestemt ikke
en distribution for en Linux-nybegynder...

Hvis du vil prøve en anden distribution end Ubuntu kan du eventuelt
kigge på OpenSUSE <http://www.opensuse.org/>, Mandriva
<http://www.mandriva.com/>, Fedora Core
<http://fedora.redhat.com/>, SimplyMEPIS <http://www.mepis.org/>,... Der
alle er rimeligt nemt tilgængelige distributioner (ligesom Ubuntu). Men
det bedste vil under alle omstændigheder være at vælge en distribution,
hvor du har en ven eller bekendt, der kan hjælpe dig med den
grundlæggende introduktion til distributionen. Og hvis du ikke kender en
sådan person, kan du fx finde en god dansk guide til OpenSUSE 10.1 her:
<http://suse.linuxin.dk/>.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : tpct

Dato : 14-07-06 21:50

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> introduktion til distributionen. Og hvis du ikke kender en sådan person,
> kan du fx finde en god dansk guide til OpenSUSE 10.1 her:

Ok, så tror jeg bare jeg forsætter med Ubuntu, da de andre minde lidt for
meget om windows i designet...
kan best lide Ubuntu, Gentoo og Fedora designet... (Og ja jeg er klar over
det nok kan ændres.)

Og XGL er det svært at installere på sit Ubuntu..
Eller skal man være en del inde i linux før man forsøger sig med XGL?

Fra : tpct

Dato : 14-07-06 21:53

> Og XGL er det svært at installere på sit Ubuntu..
> Eller skal man være en del inde i linux før man forsøger sig med XGL?

Tjek : http://www.webalice.it/mzandi/npodges1.jpg

Det er jo ikke til at stå for...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-07-06 22:53

tpct wrote:
> Og XGL er det svært at installere på sit Ubuntu..
> Eller skal man være en del inde i linux før man forsøger sig med XGL?

Der er en guide til det her... godt nok på engelsk.

https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/Xgl

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 14-07-06 23:43

tpct skrev:

> [...]
>
> Og XGL er det svært at installere på sit Ubuntu..
> Eller skal man være en del inde i linux før man forsøger sig med XGL?

Jeg har ikke selv prøvet at lege med Xgl på Ubuntu endnu, da
grafikkortet på min bærbare, hvor min Kubuntu er installeret, ikke er
understøttet af Xgl endnu... Men jeg har flere forskellige
distributioner installeret på mine computere, og på én af de andre
bruger jeg OpenSUSE 10.1, hvor Xgl er en integreret valgmulighed... Men
Xgl er mig bekendt stadig i udviklingsstadiet, og umiddelbart synes jeg,
at du skal starte med at lære din Ubuntu at kende. Yderligere
informationer om Xgl kan findes her:
<http://www.freedesktop.org/wiki/Software/Xgl>
<http://en.opensuse.org/Xgl>
<http://principe.homelinux.net/>

Men du kan jo starte med at se, hvorvidt dit grafikkort er nævnt i
<http://en.opensuse.org/Xgl#Hardware_Advisory>...

Angående designet vil jeg gætte på, at du foretrækker GNOME frem for
KDE, hvor Ubuntu og Fedora anvender GNOME som standard brugerflade. Og
for lang de fleste distributioner kan du selv vælge, hvilke windows
manager du ønsker. Så selv hvis du vælger en distribution som OpenSUSE
eller Mandriva, hvor KDE er standard windows manager, kan du i
installationen vælge et installere GNOME i stedet. Men for Gentoo tager
du fejl, Gentoo har ganske enkelt ikke en standard windows manager. En
del af grundideen bag Gentoo er at give brugeren frit valg, og hver
enkelt bruger skal derfor aktivt vælge, hvilke windows manager de
ønsker; og hvis du fx. kigger på udvalget i
<http://www.linux.org/apps/all/GUI/Window_Managers.html> vil du se, at
GNOME og KDE bare er de to mest populære i en lang liste af muligheder.

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 10:55

tpct skrev:
> [...]
>
> Og XGL er det svært at installere på sit Ubuntu..
> Eller skal man være en del inde i linux før man forsøger sig med XGL?

Ja, det er forholdsvist svært at installere/opsætte XGL. Det vil langt
hen ad vejen være anbefalelsesværdigt at du er bekendt med hvor
systemfiler ligger og hvad for nogen der indeholder, hvilke informationer.

Men det vil på sigt blive lettere at installere XGL. Så du kan jo starte
med Ubuntu og så når du har fået rimeligt styr på det, så passer det nok
meget godt med at XGL er moden til at blive installeret rimeligt smertefrit.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting
Din IT Leverandør --- tlf. 28 34 36 85 / 46 95 08 81

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-07-06 09:20

tpct wrote:
> Men når jeg nu vil logge ind som root, der hvor jeg normalt logger ind,
> siger den "Systemadministrator kan ikke logge ind fra den her skærm."

Fordi det normalt er en RIGTIG DÅRLIG IDE at køre det grafiske miljø
X-Window som root.

> Jamen hvor skal jeg så logge ind?

I en konsol

> For jeg vil gerne ind i det normale desktop og ikke i en terminal,
> da jeg skal rette en fejl i min profil der gør at den ikke virker....

Det kan du i sidste ende godt komme til, men jeg vil kraftigt anbefale
imod det og du bør nok sætte dig lidt ind i "root"s rolle og sikkerhed
først.
Du er på vej til at bruge en Linux-installation som om den var en
Windowsmaskine og dermed kaste alle de ting på gulvet, der skulle sikre
dig imod angreb.

Peter

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 13-07-06 23:02

tpct <txt@cYYY.dk> wrote:

> Og så kan man kun logge ind som root i Terminalen eller hvad?
> Hvorfor er det ikke muligt at logge ind på normal hvis med root?

Har du overhovedet forsøgt at finde ud af noget om emnet?

http://tinyurl.com/mub9h

--
Allan Willems Joergensen

"Primitive things stir the hearts of everyone"

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-07-06 06:09

I dk.edb.system.unix, skrev tpct:
> Ja den opretter selv en root konto med password, og hvordan skal jeg
> nogensinde få fat i det password, når den selv har lavet det?
>
> Og jeg kan intet foretage mig uden en root!

sudo passwd
<indtast dit brugerpassword>
<nyt rootpasswd>*2

Hvor svært var det lige ?... står forøvrigt 117 gange både i
dokumentation og nær alle guides om Ubuntu der findes på nettet.

Du kan også bare skifte til root som din almindelige bruger med:
sudo -s
eller
sudo -i

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Boegild Thomsen

Dato : 04-08-06 04:12

slet YYY wrote:

> Ja den opretter selv en root konto med password, og hvordan skal jeg
> nogensinde få fat i det password, når den selv har lavet det?
> Og jeg kan intet foretage mig uden en root!

Tro mig - med den attitude til at laese dokumentation, kan du heller ikke
foretage dig noget som helst konstruktivt som root, so Ubuntu var s'gu
meget smart der :)

--
Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-08-06 08:44

"tpct" <txt@cYYY.dk (slet YYY)> writes:

> Ja den opretter selv en root konto med password, og hvordan skal jeg
> nogensinde få fat i det password, når den selv har lavet det?
>
> Og jeg kan intet foretage mig uden en root!

"sudo" er din ven.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-07-06 00:32

On Thu, 2006-07-13 at 00:25 +0200, tpct wrote:

> Tak for den der, den virked.
>
> Men når jeg nu vil logge ind som root, der hvor jeg normalt logger ind,
> siger den "Systemadministrator kan ikke logge ind fra den her skærm."
>
> Jamen hvor skal jeg så logge ind?

Er google gået istykker igen? :)

http://www.google.com/search?q=ubuntu+login+as+root

giver http://www.ubuntuforums.org/archive/index.php/t-31053.html

> For jeg vil gerne ind i det normale desktop og ikke i en terminal,
> da jeg skal rette en fejl i min profil der gør at den ikke virker....

Det du brokker dig er sikkerhedsdesignet i Ubuntu.

De prøver at gøre alt for at du kun skal køre som root når du har
brug for det, også kaldet "Least privilege".

http://en.wikipedia.org/wiki/Principle_of_least_privilege

Det er nemt at implementere og giver en forbedret sikkerhed, brug det
dog!

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 00:37

> [...]

http://en.wikipedia.org/wiki/Principle_of_least_privilege

Det er nemt at implementere og giver en forbedret sikkerhed, brug det
<<<<<

Hmm.. det fatted jeg ikke..... det der stod på de sider.....

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 00:42

Jeg er jo Udviklingshæmmet forhælvedd og bor på en institution,,, så hjælp
mig dog for satan.... Jeg kan jo ikke engelsk vel, spadeee...

Fra : Kasper Johansen

Dato : 14-07-06 01:03

tpct wrote:
> Jeg er jo Udviklingshæmmet forhælvedd og bor på en institution,,, så hjælp
> mig dog for satan.... Jeg kan jo ikke engelsk vel, spadeee...

<OffTopic>
http://usenet.dk/netikette
</OffTopic>

Kasper Johansen

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 14-07-06 03:20

"tpct" skrev ...
> Jeg er jo Udviklingshæmmet forhælvedd og bor på en institution,,, så hjælp
> mig dog for satan.... Jeg kan jo ikke engelsk vel, spadeee...

Rolig nu. Det er jo ikke nogen skam at være udviklingshæmmet eller at
have problemer med engelsk. Al respekt for at du alligevel tør kaste dig
ud i Linux´s mysterier.
Jeg tror bare ikke der var nogen herinde der havde indset det, før du selv
sagde det.

I Ubuntu kan man ikke logge ind som Root. Du skal, som andre har skrevet,
bruge <sudo>. Du vil ved første <sudo> blive afkrævet root-password,
herefter
antager Ubuntu at du er i gang med en serie root-komandoer og vil ikke
kræve password. Efter et stykke tid (jeg kan ikke huske om det er 2 eller 5
min.) uden <sudo> vil du igen blive afkrævet password.

Det er en del af sikkerheden i Ubuntu at du ikke kan logge ind som root, men
skal bruge <sudo>, så du er helt bevist om at du skal holde tungen helt lige
munden for ikke at lave ulykker.

Jeg håber det bragtr lidt klarhed over problemerne.

Keld Lergren Nielsen
"Hvis folk er glade, er det deres egen skyld -
- der er ellers nok at være ked af." Storm P

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 07:01

"Keld Lergren Nielsen" <keld.l.n@grafisk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Keld Lergren Nielsen
> "Hvis folk er glade, er det deres egen skyld -
> - der er ellers nok at være ked af." Storm P

Det vil sige at jeg ikke kan komme ind på sådan et normalt desktop med root?
Men at jeg skal køre sådan noget terminal/DOS agtigt noget?

Fra : Sune Vuorela

Dato : 14-07-06 07:06

On 2006-07-13, tpct <txt@cYYY.dk> wrote:
> Det vil sige at jeg ikke kan komme ind på sådan et normalt desktop med root?
> Men at jeg skal køre sådan noget terminal/DOS agtigt noget?

Man logger ikke ind som root, men som almindelig bruger og så skigfter
man til root efter behov.

/Sune

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 07:39

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Man logger ikke ind som root, men som almindelig bruger og så skigfter
> man til root efter behov.
>
> /Sune

Ok tak, så fanged jeg det enndeligt....

Men mit log ind virker desvære ikke mere da jeg har slettet /home..

Fra : Sune Vuorela

Dato : 14-07-06 07:45

On 2006-07-13, tpct <txt@cYYY.dk> wrote:
> Men mit log ind virker desvære ikke mere da jeg har slettet /home..

Det var da også ualmindelig dumt.

Men så må du i konsollen og arbejde - alternativt geninstallere.

når du modtager den grafiske loginskærm, tryk på crtl-alt-f1
du har nu en konsol du kan logge ind på. Log ind her.

sudo mkdir /home
sudo mkdir /home/ditbrugernavn
sudo chown dinbruger.dinbruger /home/ditbrugernav

og så burde du være kørende igen.

/Sune

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-07-06 09:30

Sune Vuorela wrote:

> [...]
>
> sudo mkdir /home
> sudo mkdir /home/ditbrugernavn
> sudo chown dinbruger.dinbruger /home/ditbrugernav

Alternativt (for at få alting med):

userdel -r dinbruger
useradd -m dinbruger

Peter

Fra : tpct

Dato : 14-07-06 16:42

> [...]
>
> sudo mkdir /home
> sudo mkdir /home/ditbrugernavn
> sudo chown dinbruger.dinbruger /home/ditbrugernav

Det har jeg så lige forsøgt, og kan se i ikke forstår hvad jeg har gjordt.

Jeg gik ind og rettet i min profil og der hvor der stod at min mappe lå
/home/minbruger,
fjernet jeg bare home så der stod, /minbruger,
så genstarted jeg,
og når jeg nu vil logge ind siger den at den ikke kan oprette mappen
/minbruger....

mappen /home/x findes stadig, men min sti er ændret til /minbruger, hvordan
ændre jeg det tilbage?
hva skal jeg skriver under ctrl-alt-f1,...?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-07-06 14:58

tpct wrote:
> [...]
> så genstarted jeg,
> og når jeg nu vil logge ind siger den at den ikke kan oprette mappen

Hvor pokker skulle man også vide fra at du har gjort sådan noget?

> mappen /home/x findes stadig, men min sti er ændret til /minbruger, hvordan
> ændre jeg det tilbage?
> hva skal jeg skriver under ctrl-alt-f1,...?

Log ind som root med det fine root-password du har lavet og skriv:

usermod -d /home/<bruger> <bruger>

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-07-06 09:29

tpct wrote:
> Det vil sige at jeg ikke kan komme ind på sådan et normalt desktop med root?

Som udgangpunkt JA. For det er nemlig en RIGTIG DÅRLIG IDE rent
sikkerhedsmæssigt.

> Men at jeg skal køre sådan noget terminal/DOS agtigt noget?

Ja. Eller blot starte de enkelte GUI-programmer du gerne vil køre fra en
root-shell.

Peter

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 15-07-06 01:06

Peter Mogensen skrev:

> Ja. Eller blot starte de enkelte GUI-programmer du gerne vil køre fra en
> root-shell.

Det kræver nok at man bruger sux i stedet for su.
sux er en ubuntu pakke som skal installeres først.

--
Niels

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-07-06 07:16

I dk.edb.system.unix, skrev Niels Elgaard Larsen:

> Det kræver nok at man bruger sux i stedet for su.
> sux er en ubuntu pakke som skal installeres først.

Eller.. ja.. "sudo".

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 07:00

> Jeg er jo Udviklingshæmmet forhælvedd og bor på en institution,,, så hjælp
> mig dog for satan.... Jeg kan jo ikke engelsk vel, spadeee...

Undskyld-
Undskyld- Det her indlæg,
men jeg havde drukket lige religt nok med bajer til sidst igår.
Sorry...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-07-06 12:47

On Fri, 14 Jul 2006 00:34:33 +0200, tpct wrote:

> Jeg er ny i Linux så vilke et er smartes at starte med, evt. link til
> nogle på dansk.
>
> Og nej ikke Ubuntu, det har jeg prøvet, og det var noget være lort!
Nu har jeg forstået, at du ikke er så god til engelsk, men hvis du nu
får fremvist en video, der demonstrere installering, første skridt,
opdatering af installationen samt hvorledes ekstra programmer installeres,
mon du så ikke kan stille dig tilfreds med Ubuntu?
http://www.linux.com/article.pl?sid=06/07/08/1451246

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-07-06 00:52

On Fri, 2006-07-14 at 17:10 +0000, Jesper wrote:
> Jow, det skulle den da gerne kunne. Gentoo kan i princippet installeres
> fra en hvilken som helst livecd, bare den understtter nogle f basale
> krav.

Hmmm, installeren har flere problemmer, der enten får den til at hænge
fast under vejs, eller blot at slutte uden at køre færdigt.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-07-06 00:59

On Thu, 2006-07-13 at 01:36 +0200, tpct wrote:
> Hmm.. det fatted jeg ikke..... det der stod på de sider.....

Giv root et password:
system-->Administration-->User and Groups
søg efter root, vælg root og skift password.

Login som root, i det grafiske miljø:
System --> Administration --> Login Screen Setup.
Vælg "security" tab og vælg "allow root to login with GDM"
Log ud og login som root.

Men min pointe var blot "lad vær"....dette er et af de punkter hvor jeg
synes UNIX er lang foran (eller bagud...afhængig af hvem man er)
Windows.

Jeg har brugt UNIX systemmer i de sidste 12 år, og logger meget sjælent
ind som root. De første år, var jeg blot en almindelig bruger uden
superuser rettigheder.

På mine egne servere kan jeg typisk slet ikke huske root passwordet!!

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-07-06 01:06

On Thu, 2006-07-13 at 07:59 +0200, tpct wrote:
> "tpct" <txt@cYYY.dk (slet YYY)> skrev i en meddelelse

Beklager jeg læste "evt. noget på dansk", som det ville være rart hvis
det er på dansk, men ikke noget krav.

> Undskyld-
> Undskyld- Det her indlæg,
> men jeg havde drukket lige religt nok med bajer til sidst igår.
> Sorry...

Ikke noget problem.

Generelt ville jeg nok finde en ven, der kan hjælpe med Linux, og vælge
den distribution som vennen har kendskab til.

http://www.opensource.dk/adict/mgroup.php er også en god start.

Du kan også liste dine "krav"/ønsker mere specifik, så kan vi komme med
nogle forslag til en god distribution.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-07-06 16:44

On Sat, 2006-07-15 at 11:49 +0200, "Schultz Consult - [René Madsen]"
wrote:

> Hvordan forsøger du at installere da?

2006.0 x86 LiceCD, både GUI installeren og consol installeren.

Det generel valg, var færest mulige prekompileret pakker. Mit i
installationen af pakker kunne den sidde fast i flere time. En ps viste
ikke noget interessant, ej dmesg.