Hvordan installerer man på ubuntu?
Fra : tpct

Dato : 12-07-06 12:14

Jeg er ny i Linux og jeg har installere ubuntu.

Jeg henter så nogle pogrammer ned fra internette men hvordan installere man
dem?

Jeg har prøvet at hente dem i flere forskellig fil typer,
men jeg kan simpelt hænd ikke få dem til at virke.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 12-07-06 13:00

On 2006-07-12, tpct <txt@cYYY.dk> wrote:
> Jeg henter så nogle pogrammer ned fra internette men hvordan installere man
> dem?

Det gør du ikke. Du bruger dit pakkehåndteringsværktøj. Det hedder vidst
synaptic, men måske står der bare 'pakkehåndtering' eller lignende i
menuen.

/Sune

Fra : tpct

Dato : 12-07-06 12:44

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør du ikke. Du bruger dit pakkehåndteringsværktøj. Det hedder vidst
> synaptic, men måske står der bare 'pakkehåndtering' eller lignende i
> menuen.
>

> /Sune

Det har jeg forsøgt, og jeg hved heller ikke hva jeg skal skrive i
terminalen når jeg forsøger at bruge det....

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 12-07-06 16:16

tpct wrote:
> "Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg forsøgt, og jeg hved heller ikke hva jeg skal skrive i
> terminalen når jeg forsøger at bruge det....

http://www.beginningubuntu.com/software_1.html

Der kan du se hvordan de forskellige pakke-frontend'er fungerer og
hvirdan de bruges i Ubuntu. Jeg syntes apt-get er nemmest, men der er
nok fordi jeg har en langsom spand af en computer :(

--
/mikkel
Those penguins... they sure 'aint normal...

Fra : tpct

Dato : 12-07-06 21:17

Når jeg vælger og åbne en installations fil med enten Add applications eller
Synaptic,
åbner den bare pogrammerne som når man åbner dem normalt,
der er intet at se til det pogram som man vil installere,

Der er heller ingen af de 2 nævte pogrammer der giver muligheden for at
gennemse og så vælge det pogram man vil installere,
man kan kun installere de pogrammer de kan finde fra nettet..

Hvad går galt?

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 12-07-06 21:49

tpct wrote:
> [...]
> gennemse og så vælge det pogram man vil installere,
> man kan kun installere de pogrammer de kan finde fra nettet..

Har du læst det link Mikkel gav dig?

Når du har læst og forstået det vil det gå op for dig hvorfor det du
gør ikke virker.

/Magnus

--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 00:17

> Har du læst det link Mikkel gav dig?
>
> Når du har læst og forstået det vil det gå op for dig hvorfor det du gør
> ikke virker.
>
> /Magnus

Ja, men engelsk er sku ikke lige min stærke side....

Har forsøgt V.U.C. men det gik ikke....

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-07-06 11:47

tpct wrote:
> Jeg henter så nogle pogrammer ned fra internette men hvordan installere man
> dem?

Du skriver sudo apt-cache search <det program, du er interesseret i>.
Så får du en liste over tilgængelige pakker.
Så vælger du den rette pakke på listen og skriver:
sudo apt-get install <pakkens navn>.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 00:21

> [...]
> Så får du en liste over tilgængelige pakker.
> Så vælger du den rette pakke på listen og skriver:

Ja men det har jeg også forsøgt i flere andre pogrammer..
Men de kan ikke finde dem jeg har hentet...

Men det er nok fordi de ligger på desktop og ikke i filsystemet,
men jeg kan ikke smide dem over i filsystemet uden at være logget ind som
root..

Og jeg hved ikke lige hvordan jeg logger ind som root!
Den siger jeg ikke kan på den normale log ind skærm!

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 14-07-06 01:44

tpct wrote:

> [...]
> root..
>
> Og jeg hved ikke lige hvordan jeg logger ind som root!
> Den siger jeg ikke kan på den normale log ind skærm!

Du skal ikke selv hente filer på nettet, det er det der er det
smarte ved apt-get.

De ligger på en central server og så sørger apt-get for resten.
Men det kan være du skal have tilføjet et par linier til din
/etc/apt/sources.list
Hvis du fortæller hvad for noget software du gerne vil have
installeret kan det være vi kan finde ud af hvad der skal til.

Hvilke programmer er det du gerne vil have installeret?

/Magnus
--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Fra : tpct

Dato : 13-07-06 07:05

"Magnus Pedersen" <mgpeder@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> /Magnus
> --
> The flaw in your argument is that you think you're right.

Problemet er at dem den kan hente er meget ældre versioner ind dem jeg selv
kan hente på nettet..

Jeg vil f.eks. gerne havde det nye amsn, (den henter en gammel version) og
jeg vil godt havde Opera (det kan det slet ikke finde), og så vil jeg også
havde thunderbird på dansk, hvis det findes.....

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 14-07-06 10:01

tpct skrev:

> [...]
> jeg vil godt havde Opera (det kan det slet ikke finde), og så vil jeg også
> havde thunderbird på dansk, hvis det findes.....

For 'opera' kan du tilføje følgende linie til din /etc/apt/sources.list:
deb http://deb.opera.com/opera etch non-free

Og efterfølgende installere vha. kommandoerne:
sudo apt-get update
sudo apt-get install opera

For 'Thunderbird' findes filerne allerede på ubuntu's site:
sudo apt-get install mozilla-thunderbird thunderbird-locale-da

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 14-07-06 12:01

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
>
> For 'Thunderbird' findes filerne allerede på ubuntu's site:
> sudo apt-get install mozilla-thunderbird thunderbird-locale-da

Og for den nyere 'amsn' er du muligvis selv manuelt nødt til at
installere denne pakke. Dette kan gøres med følgende 2 kommandoer:

wget http://heanet.dl.sourceforge.net/sourceforge/amsn/amsn_0.96RC1-1.deb
sudo dpkg -i amsn_0.96RC1-1.deb

Eventuelt efterfulgt af en 'sudo apt-get -f install' kommando, hvis der
er uopfyldte afhængigheder i 'amsn' pakken.

Fra : tpct

Dato : 15-07-06 20:12

> [...]
>
> Eventuelt efterfulgt af en 'sudo apt-get -f install' kommando, hvis der er
> uopfyldte afhængigheder i 'amsn' pakken.

Tak, for det..
det forsøger jeg, når jeg lige for mit, Ubuntu op at køre igen...!