Rettigheder til Windows-kataloget
Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-07-06 19:26

Hej
Jeg forsøger at give mig selv rettigheder til windows-kataloget, men får
ikke lov til dette:

/windows
chmod +777 C

Jeg får beskeden:
chnmod: changing permissions of 'C': Read-only file system

Hvad gør jeg?

/henrik

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 09-07-06 20:01

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> chmod +777 C
>
> Jeg får beskeden:
> chnmod: changing permissions of 'C': Read-only file system

Er NTFS ikke stadig read-only medmindre man finder en kernelpatch?

/k

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-07-06 20:07

> Er NTFS ikke stadig read-only medmindre man finder en kernelpatch?
>
> /k

Det ved jeg ikke - men det er ntfs-filsystem.. .så det er måske
forklaringen?
/henrik

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 20:09

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> chmod +777 C
>
> Jeg får beskeden:
> chnmod: changing permissions of 'C': Read-only file system

måske det mount er sat read-only i fstab?
bemærk at ntfs read/write stadig er eksperimentiel (så vidt jeg husker)

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-07-06 20:15

> måske det mount er sat read-only i fstab?
> bemærk at ntfs read/write stadig er eksperimentiel (så vidt jeg husker)

Det VAR det men efter ændring hjalp det ikke:
fstab
/dev/hda1   /windows   ntfs   user,users,gid=users,umask=0002,nls=utft8 0 0

Men jeg kan forstå på både dig og Kristian at det skyldes, at det er en
ntfs-partition.

/henrik

Fra : Kasper Johansen

Dato : 10-07-06 17:50

Henrik Hartig wrote:
> Men jeg kan forstå på både dig og Kristian at det skyldes, at det er en
> ntfs-partition.

Jeg mener også, at NTFS er read-only. Men jeg har læst, at det kunne
fikses med et lidt skummelt hack (nok omtalte kernel-patch).

Jeg mener også, at det har noget med en MS-licens at gøre, at det ikke
er implementeret til at kunne skrive (men ret mig endelig, hvis jeg er
forkert på den).

Kasper Johansen

Fra : Per Riber

Dato : 10-07-06 18:09

Kasper Johansen skrev:

> Jeg mener også, at NTFS er read-only. Men jeg har læst, at det kunne
> fikses med et lidt skummelt hack (nok omtalte kernel-patch).

Se http://www.linux-ntfs.org/

Dette er *ikke* ment som en anbefaling. Jeg har ingen erfaringer med
driveren - min XP er installeret på FAT32.

mvh Per

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-06 19:37

Den Mon, 10 Jul 2006 18:50:19 +0200 skrev Kasper Johansen:

> [...]
>
> Jeg mener også, at det har noget med en MS-licens at gøre, at det ikke
> er implementeret til at kunne skrive (men ret mig endelig, hvis jeg er

Nu er der ikke noget af koden i Linux' NTFS-driver (eller kernen
generelt) der er baseret på en MS-licens... Men da formatet af en
NTFS-partition er hemmeligt, er man nødt til at gætte / prøve sig
frem, for at finde ud af hvordan det hænger sammen. Med læsning er
det ikke noget problem, man får jo højst læst noget forkert, men
man ødelægger ikke noget. Skrivning til disken er straks værre, når
man skal til at gætte hvor på disken man skal skrive.

Der er iøvrigt en tredje mulighed - NTFS-driveren kan sættes op til
kun at tillade overskrivning, så man kan ændre indholdet af eksisterende
filer, men ikke oprette nye, slette, eller ændre størrelsen af en
fil. At ændre i filens indhold kræver nemlig kun at man ved hvor filen
ligger (som man allerede ved for at kunne læse filen), hvorimod
resten kræver ændringer i meta-data, og det kræver at man ved præcist
hvad hver eneste bit betyder, for at kunne gøre det korrekt. Bare en
bit man får sat forkert, og hele filsystemet kan i princippet være
smadret (afhængig af hvilken bit).

Mvh
Kent