Dagbog fra ny Linexbruger spørgsmål..
Fra : Lyrik

Dato : 03-07-06 12:56

Nu har jeg 2 Linux Suse 10.1
En på min bærbare og en på min stationære, som kører sammen med XP.
Den bærbare er OK. Jeg skal bare skrive og læse på den.
Men den på min stationære er jeg utilfreds med.
Jeg vil lave andet på den end at skrive og læse.
Jeg vil videoredigere og se film i alle typer.
Kort sagt jeg vil have et installationsprogram som kan finde ud af at tage
et videoredigeringsprogram ned med ALLE tilhørende pakkekomponenter.

Jeg har hørt om noget der hedder APT-GET som skulle kunne gøre det.
Jeg vil skifte Suse 10.1 ud på min stationære.

Spørgsmål:
Hvilken Linuxversion har en Apt-get funktion som fungerer sømløst uden
"didden og dadden manglede og forhindrede o.s.v.?"

Den skal samtidig have noget i retning af en selvkonfigurerende autoinstall
der UNDER INGEN omstændigheder rører ved min XP-installation.

APT for SUSE har ingen interesse.

Hilsen
Jens

Fra : Sune Vuorela

Dato : 03-07-06 13:16

On 2006-07-03, Lyrik <lyrikFJERN@heaven.dk> wrote:
> Hvilken Linuxversion har en Apt-get funktion som fungerer sømløst uden
> "didden og dadden manglede og forhindrede o.s.v.?"

Debian.

/Sune

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-07-06 13:23

Lyrik wrote:
> Jeg vil videoredigere og se film i alle typer.
> Kort sagt jeg vil have et installationsprogram som kan finde ud af at tage
> et videoredigeringsprogram ned med ALLE tilhørende pakkekomponenter.

Når du nu siger "alle", så tror jeg ikke dit ønske kan opfyldes. Flere
af formaterne er nemlig propritære, hemmelige, juridisk begrænset,
befængt med softwarepatenter eller lign, så det er tvivlsomt om der er
nogen, der har lavet en distribution, der bare per automatik selv kan
installere det hele.

> Jeg har hørt om noget der hedder APT-GET som skulle kunne gøre det.
> Jeg vil skifte Suse 10.1 ud på min stationære.

Med forbehold for ovenstående, så "ja". Det er det som den gør på
Debian-baserede systemer. Jeg er ikke klar over hvor godt det fungerer
på SuSE.

> Spørgsmål:
> Hvilken Linuxversion har en Apt-get funktion som fungerer sømløst uden
> "didden og dadden manglede og forhindrede o.s.v.?"

Igen. Med forbehold for ovenstående: Debian og Ubuntu.

Men du skal ikke regne med at dit ønske kan opfyldes, før vi er sluppet
af med softwarepatenter og folk er begyndt at bruge åbne standarder til
video-filer. Der er simpelthen for meget politik i det.

Peter

Fra : Max Andersen

Dato : 03-07-06 14:13

Peter Mogensen wrote:
> [...]

Ubuntu har vist nogle scripts eller lignende, som efter den officielle
installation, så kan smide alle de video-fnidder ind. Spørg på ubuntu's
heavy-load mailingliste eller kig i deres archives.

apt-get løser afhængighedsproblemer, men kan ikke pr. automatik løse
alle video-problemer(?)

Men apt-get er supergenialt.

Max

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-07-06 14:17

Max Andersen wrote:
> Men apt-get er supergenialt.

Well... det geniale ligger jo først og fremmest i at kvaliteten af
pakkerne er i top, så alle afhængigheder er korrekt specificeret. Resten
er blot at implementere lidt grafteori :)

Peter