Dagbog fortsat fra ny linuxbruger.
Fra : Lyrik_Suse 10.1

Dato : 26-06-06 22:55

Der er gået lang tid siden jeg skrev sidst. Jeg har været på ferie og
haft andre ting at gøre.

I dag satte jeg mig så for at installere Suse 10.1 sammen med den XP jeg
har på min stationære maskine.

XP fyldte hele disken med sit NTFS system.

Først skrumpede jeg XP partitionen med Powerquest Partition
manager.(Hold nallerne væk fra Partition Magic, den duer ikke til det)
Den efterlod 20 giga som jeg lod være primær partition sammen med XP
primær partition.
Formateret i xt3(er det ikke det den hedder?)

Så prøvede jeg den nye UBUNTU-negative-den gik i stå og fandt ikke
partitionen. Vist fordi det er en SATA(n) disk.
Jeg prøvede en gammel ubuntu-negative
En Kubuntu-negative......

Så trak jeg Suse 10.1 op af skuffen.
Den fræsede igennem installationen og inddelte det hele automatisk.

Det er en oplagt mulighed-medamatør-hvis du læser dette. Få fat i hele
DVD-isoen til Suse 10.1, så er du igang med Linux.

Thunderbird er en god newsreader. Den kan jeg anbefale de andre humper
lidt eller lukker pludselig ned, en af dem jeg ikke kan huske hvad hed.

Den er hurtigt oppe og surfe og hente post.
Åbne filmfiler er et videnskabeligt projekt som man skal hjælpes med.
Lige nu kan jeg ikke rigtigt. Men jeg har sat mig for at lære det hen
af vejen. Der skal rodes og kompiles.))

Skægt nok er den eneste anden Linux der installerer snap-snap-som jeg
har prøvet Knoppix.
Men en eller anden idiot har gjort alt hvad han kan for at forhindre at
den bliver installeret på harddisken.
Det virker så åndssvagt at jeg tager mig til hovedet.
Den er så lille-let-elegant-hurtigkonfigurerende at man ligger på knææ
foran maskinen og tigger den om at blive-men nej!!-Det frarådes, fordi
man så ikke kan få de ligegyldige autodistributioner af en masse skrald
man ikke har brug for-Hallooo! Har nogen hørt om at man kan h-e-n-te- et
program på nettet-helt selv?))

Gang på gang når man får fat i en eller anden Linux møder man den
komplet åndssvage indgangsvinkel:"Denne Linux kører kun fra cd-en. du
skal ikke være bange for at den installerer noget på dit system!"-Hvem
fanden har fundet på sådan en gang øbberbøv?

Forestil dig M$ skrev. "Denne Windows skal du ikke være bange for den
kommer aldrig ind på din PC."-Nej vel? Det er rent idiotisk med en sådan
tankegang. Men Linux-distributionerne er gennemsyret af den.

Man skal lede og lede for at undgå denne selvhadende instilling i
distributionerne.
Kunne man så bare få den Knoppix ind. Så ville Linux-pc-ernes antal
stige med raketfart.IMHO.
Det skal siges at det kan man vist godt. Men så er hele letheden ved
installationen væltet. Så skal man besøge okkulte internetsteder med
tys-tys-information om hvordan det vistnok alligevelkan lade sig gøre.

Det skulle være et klart valg under installationen! Først prøve at
starte den op fra CD-2 minutter- så en gang til og vælge install-ti
minutter til og færdigt arbejde.

Hvad er der galt i hovederne på de Linux-folk-vil de ikke vinde kampen
om styresystemerne?

Hilsen
Jens

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-06-06 08:23

Lyrik_Suse 10.1 wrote:
> Skægt nok er den eneste anden Linux der installerer snap-snap-som jeg
> har prøvet Knoppix.
> Men en eller anden idiot har gjort alt hvad han kan for at forhindre at
> den bliver installeret på harddisken.

Nå...jeg havde ellers overvejet at prøve at forklare konceptet i en
live-CD og at Knoppix ikke er en alm. linux-distribution, men kun
beregnet til live-CD.
.... men nu kunne jeg se at hele resten af dit indlæg handlede om hvor
tåbeligt du mente det var, så jeg kan vist godt opgive på forhånd.

Peter

Fra : Claus

Dato : 28-06-06 09:02

Lyrik_Suse 10.1 wrote:

> Så prøvede jeg den nye UBUNTU-negative-den gik i stå og fandt ikke
> partitionen.

Lad dig ikke narre af det Ubuntu er rigtigt godt.

> Så trak jeg Suse 10.1 op af skuffen.
> Den fræsede igennem installationen og inddelte det hele automatisk.

Suse 10.1 er en meget speciel suse udgivelse og på mange måder
eksperimentiel. Den er frigivet for tidligt.
Det skyldes måske at de ville lave en testudgivelse til den enterprise
desktop de er ved at færdigøre. Det gætter jeg på.
Du kan godt løbe ind i problemer med suse 10.1
Suse 10 er nok bedre at begynde med lige i øjeblikket.

> Åbne filmfiler er et videnskabeligt projekt som man skal hjælpes med.
> Lige nu kan jeg ikke rigtigt. Men jeg har sat mig for at lære det hen
> af vejen. Der skal rodes og kompiles.))

Du skal bare installere apt :

http://susewiki.org/index.php?title=Installing_apt4suse

Du skal have fat i MPlayer og w32codec-all

Du skal også have libdvdcss som du kan hente her:
http://download.videolan.org/pub/libdvdcss/1.2.9/

> Men en eller anden idiot har gjort alt hvad han kan for at forhindre at
> den bliver installeret på harddisken.
> Det virker så åndssvagt at jeg tager mig til hovedet.

Knoppix er genial. Den er lavet til at starte op fra cdrom-drevet, ikke
harddisken. Nyttig hvis man f.eks skal redde data fra en windows der er
gået ned.
Den laves i forskellige udgaver f.eks knoppmyth der er et komplet
mediecenter:

http://www.mysettopbox.tv/knoppmyth.html

mvh claus

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 28-06-06 12:56

Prøv Keldix, der er filmformater støttet ud af boksen.
http://keldix.com

det er en live-cd som kan installeres på harddisk.

Ting som apt-get er også sat automatisk op.

Fra : Lyrik

Dato : 30-06-06 12:28

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv Keldix, der er filmformater støttet ud af boksen.
> http://keldix.com
>
> det er en live-cd som kan installeres på harddisk.
>
> Ting som apt-get er også sat automatisk op.
+++++++++++++++++++++++++
Jeg har lige hentet den og vil gerne prøve den.
den sagde noget om at den kunne køre men også at den kunne bruges live.
Så ville jeg vælge, men så snart jeg rørte en tast tog fanden ved den og
den cyklede derudaf imod hvad??
Så var den så smuk... men så sluttede den af med at bede mig om guest
brugernavn og adgangskode, valgfrit med root brugernavn og adgangskode??
Det underlige var at den ikke under installationen havde bedt mig om at
indtaste disse??
Derfor var alt hvad jeg forsøgte(og det var alle de koder jeg i mit liv
havde tastet ind)-forfejlet-forkert adgangskode-ud med den igen
og---hva'så??

Hilsen
Jens