faktura, kreditnota, ny faktura og betalin~
Fra : Kim Schulz

Dato : 12-09-06 18:20

Hejsa
Jeg har lille en lille faktura episode jeg sidder og overvejer om
overhovedet er lovligt (mest af interesse, ikke for brok)

Vi har for en måneds tids siden købt nogle trægulv. Det viste sig at
være det forkerte ved leverense, så fragtmand tog det med igen og et
par dage efter modtog vi en kredit nota til at modregne den faktura vi
havde fået - alt fint.
Vi bestilte en en uges tid senere noget nyt gulv af den rette slags og
fik leveret 14 dage senere. Dette kostede en sjat mere end det vores
første bestilling kostede.
Alt fint og vi venter på regning som burde komme om et par dage.
Nu har vi så pludselig fået en kontooversigt fra dem hvorpå der står at
vi omgående skal betale beløbet den første bestilling koster og at vi
så står til at betale det rasterende beløb senere (hvor kreditnota nu
pludselig er blevet koblet på).

Men kan man det? vi har jo reelt set aldrig fået leveret noget der har
en betalingsdato nu, da den pågældende faktura jo er blevet
modfaktureret med en kredit nota. Hvorfor skulle jeg betale
størstedelen af min regning hos dem nu når jeg ifølge min faktura først
skal betale denne engang i næste måned. De har jo bare lige været
smarte og flyttet en kreditnota fra et produkt til et andet i det
samlede regnskab, hvilket jeg ikke troede man kunne.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Nico de Jong

Dato : 13-09-06 06:57

> [...]
>være det forkerte ved leverense
>, så fragtmand tog det med igen og et
>par dage efter modtog vi en kredit nota til at modregne den faktura vi

Sådan skal det også være.

> [...]
>vi omgående skal betale beløbet den første bestilling koster og at vi
>så står til at betale det rasterende beløb senere (hvor kreditnota nu

Nej, det kan man ikke.
Kreditnotaen ophæver jo fakturaen, såvel financielt som
lagerstyringsmæssigt.
Hvis du betaler, skal han jo bogføre beløbet få en faktura der ikke findes
mere. Til gengæld kommer du så til sin tid at "skylde" på
erstatningsfakturaen, og han kan ikke bogføre erstatningsfakturaen som
betalt.

Sikke en klump...

Nico