Default rettigheder på fil skrevet af PHP?
Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 12-09-06 17:34

Hej gruppe

Hvad afgør hvilke rettigheder en fil skrevet af PHP som udgangspunkt
får?
Skal lave noget på en server (Apache 2) hvor genererede thumbnails
får samme ejer som scriptet der skriver den - modsat en anden server
med præcis samme script hvor filerne får samme ejer som Apache (1.3)
kører under.

Skal jeg virkelig chmod()'e alle filer skrevet af PHP fremover for at
give Apache read-access til filer oprettet under netop Apache? Eller
hvad gør man?

Mvh. Jonas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-09-06 19:46

jonas@delfs.dk writes:

> Hej gruppe
>
> Hvad afgør hvilke rettigheder en fil skrevet af PHP som udgangspunkt
> får?

http://dk.php.net/umask

Mon ikke du kan justere lidtg paa den? :)

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 13-09-06 08:55

Christian Joergensen skrev:

> http://dk.php.net/umask
>
> Mon ikke du kan justere lidtg paa den? :)

Jo, det er meget fint - men jeg ville jo netop gerne forstå hvorfor
filerne får den ejer de gør (Apache 2, right?) og de rettigheder
(0600) de gør, og om muligt undgå at skulle sætte dem manuelt hver
gang.

Der må være nogen der både kan deres PHP og ved nok om
webservere/*nix til at forklare mig hvad det here går ud på,
Christian?:)

Mvh. Jonas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 13-09-06 18:43

jonas@delfs.dk writes:

> [...]
> filerne får den ejer de gør (Apache 2, right?) og de rettigheder
> (0600) de gør, og om muligt undgå at skulle sætte dem manuelt hver

0600 kan du netop aendre med umask. Om du kan aendre den til noget andet
som standard ved jeg ikke.

Naar nu din webserver koerer som brugeren apache2 / www-data / nobody /
whatever, er det ogsaa den bruger der kommer til at eje filen. Paa
*nix-systemer er det kun root-brugeren der kan skifte ejerskab paa filer.

Derfor er din eneste mulighed, i langt de fleste tilfaelde, at chmod'e
filerne tilpas frit til at du selv kan redigere filerne senere. Hvis din
egen bruger ejer kataloget filerne ligger i, kan du endda ogsaa faa lov
at slette dem.

I de gamle CGI-dage, kunne man bruge suEXEC til at faa andre uid/gid
aktiveret paa PHP-processen, men den gaar ikke naar man, som i det
fleste installationer, koerer PHP som modul.

> Der må være nogen der både kan deres PHP og ved nok om
> webservere/*nix til at forklare mig hvad det here går ud på,
> Christian?:)

I do my hest

Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 15-09-06 10:18

> [...]
> filerne tilpas frit til at du selv kan redigere filerne senere. Hvis din
> egen bruger ejer kataloget filerne ligger i, kan du endda ogsaa faa lov

Det viser sig at serveren kører med suPHP af performance grunde, og
filerne netop derfor ikke får samme ejer som webserver-processen. Der
er vist ingen anden vej udenom end at sætte rettighederne vhj chmod()
hver gang...

Takker for svar! :)

Mvh. Jonas