MS Windows
briani 27239
Vist logon navn ved Ctrl+Alt+Del
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-09-06 12:52

WindowsXP pro. Når jeg genstarter min PC, så viser den aldrig det sidste
logon navn når jeg med Ctrl+Alt+Del logger på maskinen, så det må jeg skrive
manuelt. Kan man et sted i opsætningen angive det således at det vises
permanent?

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-06 16:25

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> sidste logon navn når jeg med Ctrl+Alt+Del logger på maskinen, så det
> må jeg skrive manuelt. Kan man et sted i opsætningen angive det

Hvis det er en XP pro i et domæne på din arbejdsplads, så er denne
"vis brugernavnet på den sidste bruger, der var logget ind" -funktion
temmelig sikkert slået fra via en System Policy (fra domænet), som en
del af firmaets it-sikkerhedspolitik. Hvis det er tilfældet, så skal du
tænke dig om to gange (mindst) før du prøver at pille ved noget.

Er det din egen PC i privaten, så er det jo en anden historie...

Du kan enten gå direkte i registreringsdatabasen eller via policy
editoren. Jeg foretrækker selv sidstnævnte.

Fra Start menuen, vælg "Kør" , skriv "gpedit.msc" og tryk Enter.
Inde i policy editoren skal du navigere dig vej hertil:

Lokal computer-politik --> Computerkonfiguration -->
Windows-indstillinger --> Sikkerhedsindstillinger -->
Lokale politikker --> Sikkerhedsindstillinger.

I højre side af vinduet ser du en liste over politikker.
Scroll nedad i listen til ca. midtvejs, hvor du finder denne politik:

"Interaktivt logon: Vis ikke det seneste brugernavn."

Dobbelt-klik på ovennævnte politik.
Så popper der et vindue op, hvor du kan sætte denne politik
til enten "Aktiveret" eller "Deaktiveret".
Sæt den til "Deaktiveret" og klik [OK].

OBS: Hvis den allerede står til "Deaktiveret", så sæt den først til
"Aktiveret" og klik [OK]. Dobbelt-klik så på politikken igen og
sæt den så til "Deaktiveret".

Luk policy editoren og reboot maskinen.

-E.G.

Fra : Snuden

Dato : 12-09-06 18:09

On Tue, 12 Sep 2006 17:24:40 +0200, "El Guapo"
<hold_udSNABELAyahoo.dk> wrote:

> [...]
>del af firmaets it-sikkerhedspolitik. Hvis det er tilfældet, så skal du
>tænke dig om to gange (mindst) før du prøver at pille ved noget.

Hvis PC'en er på firma-domæne har han formentlig slet ikke rettigheder
til at pille ved den indstilling.
--
Snuden

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-09-06 18:37

> [...]
> del af firmaets it-sikkerhedspolitik. Hvis det er tilfældet, så skal du
> tænke dig om to gange (mindst) før du prøver at pille ved noget.

Jamen, det er da en arbejds-pc, så gider jeg ikke pille og skriver blot mit
logon navn som altid. Hvis nu man bare lige let kunne ændre det, så ville
jeg gerne have gjort det.

Lars