dynamisk åbning af ny side i en iframe
Fra : Anders

Dato : 08-09-06 20:14

Denne kode skal åbne en ny side i en iframe med id="gframe":

document.frames.gframe.location = "http://domainenavn.dk/filnavn.html";
(en linie i en javascript-funktion)

Den virker fint i IE og Opera, men slet ikke i Firefox.

Hvad mon man skal skrive for at det virker i flere browsertyper?

På forhånd tak

Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-09-06 21:55

Anders skrev:

> Denne kode skal åbne en ny side i en iframe med id="gframe":
>
> document.frames.gframe.location =
> "http://domainenavn.dk/filnavn.html"; (en linie i en
> javascript-funktion)

1) I Firefox er der ingen document.frames-samling - men en
window.frames (window.frames virker formentlig også i IE og Opera)

2) Iframes indgår ikke i window.frames

3) Du kan tilgå iframe-elementet via
document.getElementById("gframe") (virker i alle moderne browsere).

4) For at skifte indholdet i iframen, skal du ændre værdien i src.

Siden det handler om er her:
<http://www.jazz.suite.dk/radiorummet/>

Men hvorfor vil du egentlig benytte javascript til at ændre
indholdet? Det kan gøres langt enklere og mere robust med ganske
almindelige links.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders

Dato : 08-09-06 23:53

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
>
> Men hvorfor vil du egentlig benytte javascript til at ændre
> indholdet? Det kan gøres langt enklere og mere robust med ganske

Bingo!

document.getElementById("gframe").src = "http://...

virker over hele linien!

Det er lidt indviklet at forklare mit behov for denne funktion, men det
hænger sammen med at jeg først vil vise siden når alt er loaded - undtagen
gæstebogen som ligger på en gratis server som tit er ret langsom. Dvs:
først loader det hele undtagen gæstebogen, så synliggør en funktion de
div's der skal være synlige i et hug "onLoad". Og så er det smart hvis
gæstebogen herefter bare står og loader på et usynligt lag, så den er klar
hvis nogen en dag gider klikke på den og skrive i den...

God nat og mange tak for hjælpen, Anders

Fra : Anders

Dato : 09-09-06 17:55

Anders wrote:

>>> "http://domainenavn.dk/filnavn.html"; (en linie i en

> Bingo!
>
> document.getElementById("gframe").src = "http://www.ao...
>
> virker over hele linien!

Det viser sig at Firefox alligevel har problemer med denne programlinie, når
html filen er uploaded og vises i en "pegeframe" fra GratisDNS. Det virker
ellers både når jeg åbner siden på harddisken, og når siden er på serveren
og selv er top-frame.

Jeg har løst problemet ved at sætte et script ind der bryder ud fra framen,
men jeg er alligevel nysgerrig efter om du også skulle have et forslag til
hvordan man ellers kan løse det?

vh Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-06 18:27

Anders skrev:

> [...]
> "pegeframe" fra GratisDNS. Det virker ellers både når jeg
> åbner siden på harddisken, og når siden er på serveren og selv

Det lyder umiddelbart som en sikkerhedsblokering der træder i
kraft. Udskiftning af en skjult frame på et andet domæne end
hoveddomænet kan godt blive opfattet som noget snavs (uanset at det
ikke er tilfældet her).
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen