OnClick ?
Fra : Festfagbogen.dk

Dato : 30-08-06 13:22

Er det ikke muligt at tjekke hvor mange der trykket på et www link
uden at skulle igennem en redirect side.

Altså hvis jeg har en række links til andre sider stående som helt
almindelige a href links.
Jeg ved at man kan lave en side der tæller at der er trykket og derefter
redirecter en videre til siden, men det vil jeg gerne undgå.

Jeg tænkte at det måske kunne klares med OnClick på en eller anden måde.
Jeg er ikke en haj til javascript men bruger normalt php til alt. Så det
optimale i mit tilfælde ville være hvis man kunne aktive en php side hvor
jeg lavede nogle koder der satte ting i en database, så jeg kunne holde øje
med hvor mange der klikkede. Altså uden at brugeren kunne se at denne php
fil blev aktiveret.

Er det overhovedet muligt ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-08-06 13:35

Festfagbogen.dk skrev:

> Er det ikke muligt at tjekke hvor mange der trykket på et www
> link uden at skulle igennem en redirect side.

Jo - men det er ikke en god løsning.

Grundlæggende kan du kun få oplysninger fra sider du selv har
kontrol over. Hvis du vil vide hvor mange der klikker på et link
der går til en ekstern side, er du derfor nødt til at få klikket
til at generere en forespørgsel på en af dine egne sider.

Normalt gør man det med et redirect. Det betyder at browseren først
besøger redirectsiden og herfra bliver sendt videre til den
endelige side. Da redirectsiden ligger på ens egen maskine, kan man
trække statistikoplysninger ud herfra.

Et alternativ er at lade et klik generere to forespørgsler. Det vil
typisk ske ved at man bruger onclick-parameteren til at åbne et
statistikvindue (der så helst skulle lukke af sig selv igen), mens
selve linket går direkte til destinationsadressen.

Problemet med den metode er bare at det svarer at åbne et uønsket
pop op-vindue - og derfor vil enhver anstændig browser blokere for
åbningen via onclick. De tal man får ud på den måde vil derfor være
temmelig misvisende. Nogle har også forsøgt at anvende metoden
sådan at det er destinationssiden der åbnes via onclick. Det er en
endnu ringere løsning, da man så slet ikke kommer frem hvis man
bruger en browser med pop op-blokering.

Hvis du vil vide præcis hvor mange gange der klikkes, kan du lave
en side i flash - her får du fuld kontrol over brugen af mus. Men
det er ikke nær så brugervenligt som en side med normale links (og
en evt. redirectside).
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Nielsen

Dato : 30-08-06 15:24

Du kan vel også bare bruge et usynligt iframe.. ligge det på siden og så
lade onclick sende information til iframet samtidig med at den hopper til
linket

Peter

Fra : Festfagbogen.dk

Dato : 30-08-06 23:24

"Peter Nielsen" <pedn@pedn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lade onclick sende information til iframet samtidig med at den hopper til

Vil det ikke også lave et pop-up som mange har slået fra ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-09-06 13:45

Festfagbogen.dk skrev:

> Vil det ikke også lave et pop-up som mange har slået fra ?

Nej, en ifram er indlejret i siden - men det er tvivlsomt om det er en
god ide, god som i stabil og til at stole på.