Farvedybdetjek - tilføjelse af endnu en fi~
Fra : christina3018

Dato : 15-07-06 12:18

Hej!
Jeg vil gerne ha lavet et farvedybdetjek på min webside. Men skal
have henvist til to stylesheets.

Lige nu ser koden således ud:
<script type="text/javascript">
dybde = screen.colorDepth;

if (dybde < 24) {
document.write ('<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="css2/layout_alternativ.css">');
}
else {
document.write ('<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="css2/layout.css">');
}
</script>

Jeg har så to filer mere: pages_alternativ.css (som jeg gerne vil
have ind ved "if") og pages.css (som så skal ind ved "else").
Hvordan skriver jeg "og" og derved får mulighed for at tilføje de
andre stylesheet også i koden?

På forhånd tak
mvh christina

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-07-06 12:47

christina3018 wrote:
> [...]
> have ind ved "if") og pages.css (som så skal ind ved "else").
> Hvordan skriver jeg "og" og derved får mulighed for at tilføje de

Det er ikke et spørgsmål, som vedrører scripting,
men et rent css-spørgsmål.

Og svaret på det er

if (dybde < 24) {
document.write ('<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="css2/farverigt.css">');
}
else {
document.write ('<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="css2/blegt.css">');
}
</script>

hvor farverigt.css ser således ud:

@import url(layout_alternativ.css);
@import url(pages_alternativ.css);

og blegt.css ser således ud:

@import url(layout.css);
@import url(pages.css);

Men, helt ærligt, er øvelsen ulejligheden værd?
Jeg har simpelthen /aldrig/ hørt om at man burde
indrette sine stylesheets på den måde (og da slet
ikke, når man ikke har valgt media type)

Alle browsere har en clut (color lookup table)
der sørger for en passende dithering af farver,
som en skærm med ringe farvedybde ikke kan vise.

Læs kapitel 9 i min bog "Webdesign - illustreret
håndbog".

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-07-06 12:57

Den 15-07-06 13.47 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> Alle browsere har en clut (color lookup table)
> der sørger for en passende dithering af farver,
> som en skærm med ringe farvedybde ikke kan vise.

Det kan se temmelig slemt ud, hvis man fx benytter en udtonet farve.
Prøv selv at ændre din farvedybde til 16 bit eller mindre og gå så ind
på Christinas side: http://www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-07-06 20:31

Kim Ludvigsen wrote:

> Det kan se temmelig slemt ud, hvis man fx benytter en udtonet farve.
> Prøv selv at ændre din farvedybde til 16 bit eller mindre og gå så ind
> på Christinas side: http://www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp.

Alright. Nu har jeg så hørt om det, og kan oven
i købet godt forstå, at man kan ønske at gøre noget
sådant.

Men uden at det skal misforstås kan jeg nu se at
Christina har brugt mange dage på et layout af Lorem
ipsum dolor. Jeg kommer til at tænke på en bemærkning
jeg skrev i min første bog tilbage i 2001:

.... det [er] måske værd at overveje, om noget af
professionalismen omkring det visuelle udtryk burde
suppleres med noget mere professionalisme omkring
tilvejebringelse og strukturering af det egentlige
indhold - selve informationen. Det "journalistiske",
om du vil."

Eller sagt på en anden måde - vi er ofte her i
gruppen vidne til, at nogle bruger endog meget
store kræfter på layout og grafik, hvor nogle af
kræfterne måske kunne have været bedre anvendt på
at tænke på, hvad det er for et budskab, man ønsker
at formidle, få det formuleret og ikke mindst, korrekt
html-formateret.

Jeg ved ikke om du kender den, men denne artikel
slå hovedet på sømmet for så vidt angår design-delen
af webdesign:

http://www.thenoodleincident.com/tutorials/design_rant/index.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-07-06 21:18

Den 15-07-06 21.31 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> [...]
> at tænke på, hvad det er for et budskab, man ønsker
> at formidle, få det formuleret og ikke mindst, korrekt html-formateret.

Helt enig, men grafik er en del af budskabet, og helt afhængig af, hvad
man vil formidle, kan grafikken have stor eller lille betydning.
Personligt foretrækker jeg langt indhold frem for indpakning, hvorfor
minde sider da også har en tendens til at være lidt kedelige. Men der er
helt klart sider, hvor det grafiske budskab er mindst lige så vigtigt
som indholdet.

Vi er for øvrigt ikke i webdesigngruppen, så jeg Sætter lige XFUT til
den gruppe.

> Jeg ved ikke om du kender den, men denne artikel
> slå hovedet på sømmet for så vidt angår design-delen
> af webdesign:
>
> http://www.thenoodleincident.com/tutorials/design_rant/index.html

Jeg kender den ikke, men vil lige tage et kig på den.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotoalbum til hjemmesiden med JAlbum.

Fra : christina3018

Dato : 15-07-06 13:48

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> }
> else {
> document.write ('<link rel="stylesheet" type="text/css"

Så har jeg lavet de to filer der importere stylesheets og fået
ovenstående skrevet i min kode. Men hvad skal der så stå i headeren,
der hvor man normal henter stylesheetet?
Har lige forsøgt med:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css2/fade_med.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css2/fade_uden.css">
som bare åbner siden uden fade ligegyldigt om der testes med 16bit
eller 32bit.
Heller ikke med:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css2/layout.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css2/pages.css"> som det
hed oprindeligt virker. Her åbnes siden med fade ligegyldigt hvormange
bit man kører med....

Jeg kan ikke lave eksempler lige nu, mit upload virker ikke helt lige
nu :S

> Men, helt ærligt, er øvelsen ulejligheden værd?
> Jeg har simpelthen /aldrig/ hørt om at man burde
> indrette sine stylesheets på den måde (og da slet
> ikke, når man ikke har valgt media type)

Ja i det her tilfælde er det i hvert fald vil jeg mene. Det var Kim
der gjorde mig opmærksom på det.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-07-06 20:15

christina3018 wrote:

> Så har jeg lavet de to filer der importere stylesheets og fået
> ovenstående skrevet i min kode. Men hvad skal der så stå i headeren,
> der hvor man normal henter stylesheetet?

Der skal jo ikke stå noget i headeren om styleshets
andet end dit script:

<head>
<script type="text/css">
[...]

Og så skal du nok bytte om på farverigt.css og blegt.css,
eller hvad du nu kalder dem. Den blege er jo til
systemer med mindre end 24 bit farvesystemer. Min fejl.

Husk på at document.write jo skriver linket ind på siden,
så du skal ikke ha' det sædvanlige link.

Og hvis du endelig vil, var det så ikke en ide at skrive
en cookie ind på brugerens computer?

Jeg har lavet en lille artikel om brugervalgte stylesheets,
hvor du sikkert nemt kan lave det om til at valget sker
automatisk på grundlag af farvedybde:

http://www.webdesign101.dk/design/styleswitch.php

> Ja i det her tilfælde er det i hvert fald vil jeg mene. Det var Kim
> der gjorde mig opmærksom på det.
> http://www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp

Ja, hvis du vil, så vil du jo. Som en lille sidebemærkning:
Ud af ca. 60.000 besøgende på mit websted har
der i løbet af 4 år været 186 med 8 bit farvesystemer.

http://extremetracking.com/open;sys?login=jensen12

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-07-06 21:12

Den 15-07-06 21.15 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> Ja, hvis du vil, så vil du jo. Som en lille sidebemærkning:
> Ud af ca. 60.000 besøgende på mit websted har
> der i løbet af 4 år været 186 med 8 bit farvesystemer.

Jeg har netop siddet og tænkt på, hvor mange der mon ville se udtoningen
forkert. Meget fint med lidt tal på, men det er ikke de 8 bit, du skal
se på. Problemet opstår lige så snart brugeren har mindre end 24 bit,
altså godt 13 procent i henhold til din statistik. Det er nok til, at
jeg vil mene, det er "besværet" værd med et ekstra stilark.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : christina3018

Dato : 17-07-06 19:59

> [...]
> eller hvad du nu kalder dem. Den blege er jo til
> systemer med mindre end 24 bit farvesystemer. Min fejl.

Så virker det bare perfekt nu... supert! Har rettet det til med de
rigtige navne også :)

> Jeg har lavet en lille artikel om brugervalgte stylesheets,
> hvor du sikkert nemt kan lave det om til at valget sker
> automatisk på grundlag af farvedybde:
>
> http://www.webdesign101.dk/design/styleswitch.php

Vil lige slå et slag forbi den

Mange tak for hjælpen!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-07-06 20:54

christina3018 <christina3018@ofir.dk> writes:

> [...]

> }
> else {
> document.write ('<link rel="stylesheet" type="text/css"

Først og fremmest har du en side der ikke virker hvis Javascript
er slået fra. Det kan, og bør derfor, undgås.

Lad den ene af stylesheets'ene være default, og indsæt på hel
almindelig vis (<link rel="stylesheet" ...>).
Indsæt så Javascript der skriver et ekstra style-sheet ind. Da
det optræder senere i filen vil det overskygge det foregående
i CSS-kaskaden. I.e.:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css2/layout.css">
<script type="text/javascript">
if (screen.colorDepth < 24) {
// indsæt layout_alternativ.css
> [...]

> Jeg har så to filer mere: pages_alternativ.css (som jeg gerne vil
> have ind ved "if") og pages.css (som så skal ind ved "else").

Det er så på samme måde:

[...]
// indsæt pages_alternativ.css
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css"',
' href="css2/pages_alternativ.css">');
}
</script>

> Hvordan skriver jeg "og" og derved får mulighed for at tilføje de
> andre stylesheet også i koden?

Du indsætter bare en linje til med "document.write", som skriver
endnu et link-element ind i dokumentet.

/L

Fra : christina3018

Dato : 17-07-06 20:01

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> ' href="css2/layout_alternativ.css">');
> // indsæt pages_alternativ.css
> document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css"',

Smart nok med at lave en default! Har jeg fået smidt på nu :)

og det virker gør det ! yes yes

Mange tak for hjælpen til jer alle!