Din skitzo om kvinde-kritik og MOR-ros
Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-06 02:12

Din skitzo om kvinde-kritik og mor-ros

" All aforisms about women is necessarily viscious. To show the
good in women you need several pages. " André Maurois

De af mine tusinder emneordnede citater, der oftest roses er dem der
hænger kvinder ud. Det er nemt. Den man elsker tugter man og kan lide
at drille.

Men mødre er fredet. Her er vor kultur skitzofren.

Jeg har næsten ikke fundet kritik af moderindsatsen i
børneopdragelsen, udover at Freud kaldte mødre for skitzofrenogene -
hvilket British Medical Journal fornylig i lederartikel har kaldt "modbevist"
!

"En virkelig mor har aldrig fri. Honoré de Balzac

" A kind of jealousy. Mothers are easily jealous of
their sons´friend if they are exceptionally successful. Ususlly a
mother loves herself in her son more than she loves the son himself.
Nietzsche(One ultimately loves one´s desires, not the thing
desired.Nietzsche)

" En mor har ingen alder. Kjeld Abell

"Du spørger hvorfor jeg tror - jeg svarer FORDI MIN MOR TROEDE"
Grundtvig

" Alle børn er konger i deres mor's fantasi's kongerige. Freud.

" Alle fødes som konger, og de fleste dør i landflygtighed.
Oscar Wilde

" Den mest sublime form for egoisme hedder moderkærlighed.
Heinrich Wolfgang Seidel

" Enhver so synes bedst om sine grise(ordsprog)

" Fra moderen: Enhver bærer et billede på kvinden i sig fra
moderen: af dette bliver han bestemt til i det hele taget at højagte
kvinderne eller ringeagte dem eller i almindelighed være ligegyldig
overfor dem. " Nietzsche

" I sin moders øjne er billen en gazelle. Tuaregisk
ordsprog

" In the mind of a woman, to give birth to a child is the short
cut to omniscience. Gelett Burgess

"Man kan ikke banke noget ind i sine børn, men man kan klappe meget ud
af dem. Astrid Lindgren

" Mennesket er det eneste dyr, der tillader sit afkom at vende
tilbage til hjemmet. Bill Cosby

" Min mor havde mange genvordigheder med mig, men jeg tror hun
nød det. Mark Twain (1835-1910

"Never marry a man who hates his mother, because he'll also hate you
Anonym

Nis Petersen 1897-1943 skrev "Jeg læser at i
Moabit-fængslet i Berlin har en mor dræbt sit nyfødte barn. Avisen
kalder hende morder. Jeg tænker >Hvor må hun have lidt<."

Nogle kvinder har behov for lykkelige og respekterede børn,
andre behøver ulykkelige børn, for ellers kan de ikke demonstrere
deres godhed som mødre.Nietzsche

" Og således lader man de små børn komme til sig selv, for at
man i tide kan afholde dem fra at elske sig selv. Sådan mager tyngdens
ånd det Nietzsche

" Psychiatry enables us to correct our faults by confessing our
parents' shortcomings. Laurence Peter

" The mother-child relationship is paradoxical and, in a sense,
tragic. It requires the most intense love on the mother's side, yet
this very love must help the child grow away from the mother and to
become fully independent. Erich Fromm

" Vi er alle genier, til vi fylder ti. Aldous Huxley

" Woman understands children better than man does, but man is
more childlike than woman. Friedrich Nietzsche (1844-1900)German
Philosopher

" What the mother sings to the cradle goes all the way down to
the coffin. Henry Ward Beecher

modtagelse, som man havde forberedt om aftenen.

" No woman can shake off her mother. There should be no
mothers, only women. BERNARD SHAW

" I alle slags kvindelig kærlighed viser der sig et element af
moderkærlighed. Nietzsche

" Mødre med opofrende sønner kan aldrig lide unge piger
AgatheChristie

" Der er meget nysgerrighed i moderkærlighed. Nietzsche

" En moders omhu når videre end hendes erfaring.
Meïr Aron Goldschmidt

" "Everyone carries within him an image of the woman, that he
gets from his mother; that determines whether he will honor women in
general or despise them og be generally indiferrent to them. Nietzsche

" Det er svært at slås med en fjende, der har forposter i ens
eget hovede." Sally Kempton om mødre

" Lykkens børn må rose deres moder. Danske Ordsprog

" Min søn er den mægtigste person i Grækenland. For
athenienserne regerer Grækenland, jeg athenienser¬ne, min kone mig og
min søn min kone. Themistokles

" Sandelig, mødrene, der opdrager børnene for fremtiden de
første fem år af deres liv, grundlægger lande og byer.
Jean Paul

"Mother is the name for God in the lips and hearts of
children" W M Thackeray

"Vil du gøre noget godt for (dine) børn, så gør moderen
glad" Jødisk ordsprog

mooog Mennesker er,hvad deres mødre gjorde dem til Men
are what their mothers made them. Ralph Waldo Emerson

mopi In our society a man who does not cry at his mothers funeral,
will risk death penalty. Albert Camus

" There never was child so lovely but his mother was glad to
get him asleep. Emerson

"Min største præstation har været, at jeg kunne befri mig fra min
mors, min svigermors og mine tanters for¬-mynderskab.
Rosalyn Carter

"Psychiatry's chief contribution to philosophy is the discovery that
the toilet is the seat of the soul.
Alexander Chase

" Tired mothers find that spanking takes less time than
reasoning and penetrates sooner to the seat of the memory.Trætte mødre
finder at lussinger tager mindre tid end fornufts-snak, og trænger
hurtigere ind i barnets hukommelse Will Durant

" An ounce (gram) of mother is worth a pound (kilogram) of
clergy. Spanish proverb

" Som enhver søn dog kan begejstre sin moder!Shakespeare

" Hvor gammel en mor end bliver, leder hun altid efter tegn på,
at hendes midaldrende børn skal blive til noget.
Florida Scott-Maxvell

" Det evigt-kvindelige drager os opad Goethe

" Fordi Gud ikke kunne være overalt, opfandt han mødre
Jødisk ordsprog

" Lige fra verdens begyndelse udgår en kæde af årsager.
Lukan

" The chief cause of human errors is to be found in the
prejudices picked up in childhood. Rene Descartes

" Some are kissing mothers and some are scolding mothers, but
it is love just the same, and most mothers kiss and scold together.
Pearl Buck

" Sku moderen vel, som vil have datteren.
Danske Ordsprog

Fra : Patruljen

Dato : 12-09-06 13:15

Bo Warming wrote:
> [...]
> hvilket British Medical Journal fornylig i lederartikel har kaldt "modbevist"

Nja. Det er korrekt. Warming. Eksempelvis er mødres incest tabubelagt.
Det er overordenligt sjældent, emnet dukker op. Måske strider det for
voldsomt mod vores billede af moderen som " institution ". Who
knows....

Best regards Bruun

Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-06 18:30

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote in message
[...]

BW: Altid vil matriarkatet have god presse og blive opreklameret. Mænd
er jo affaldskønnet, hvoraf de fleste skal kasseres i konkurrencen om
at blive sæddonor

Jeg ser netop - med et halvt øje - en gammel sorthvid Spencer og Rita
Hayworth film hvor heltinden hjælper sin mand når skurke har overtaget
i slagsmål.
Det er jo fornuft, men siden 1960 er man vist holdt op med at lade
heltinder nedlade sig til vold, selv når det kan redde helten.
Kvinder skal gøres gudinder, der agerer moralsk og åneligt kun.