PHP og XML - forhindre overskrivning ved m~
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 21:37

Hejsa NG!

Hvordan undgår man at XML filer overskrives, hvis flere brugere benytte
samme PHP script på samme tid?

feks.
Et PHP script læser "logins.xml" og sætter et nyt brugernavn ind.

Så bliver der jo nok gjort følgende:
1. Læs gammel logins.xml fil.
2. Parse og tilføj en bruger
3. Skriv ny xml fil til server.

Hvis nu 2 brugere kalder samme PHP script på næsten samme tidspunkt ville
en
bruger blive mistet,
da den bliver skrevet 2 versioner af "logins.xml"

Hvordan forhindre man dette?

Er det noget indbygget, til at håndtere dette, i de XML funktioner der
findes i PHP?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes K.

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-09-06 22:14

Johannes [DK-8900] wrote:
> [...]
> samme PHP script på samme tid? [...]
>
> Hvordan forhindre man dette?
>
> Er det noget indbygget, til at håndtere dette, i de XML funktioner der

Det er et klassisk problem på mange flerbrugersystemer. Prøv at tage et
kig på

http://dk.php.net/manual/en/function.flock.php

Hvis brugsmønsteret er sådan at der er mange flere læseoperationer, end
der er skriveoperationer, er det nok en dårlig idé at låse filen, når
der skrives til den, da det så også skal blokere for læserne indtil
skrivningen er færdig.

Heldigvis kan man også løse det problem. Prøv først at lege med flock og
se om det er noget, du kan bruge.

Mvh. Michael.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 23:28

>"Michael Zedeler" wrote
> Det er et klassisk problem på mange flerbrugersystemer.
Ja, tænke det nok, men kunne umiddelbart ikke lige finde noget på nettet.

>Prøv at tage et
> kig på
> http://dk.php.net/manual/en/function.flock.php
Tak, lige hvad jeg havde brug for :)

> [...]
> skrivningen er færdig.
>
> Heldigvis kan man også løse det problem. Prøv først at lege med flock og
Der kan godt blive tale om mange flere læseoperationer end
skriveoperationer, på nogle xml filer,
i systemet.

Hvad kan man ellers bruge, foruden flock?
Hvilke metoder er der at vælge imellem?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes