Lave Access denied i .htaccess
Fra : Heylow

Dato : 11-09-06 19:09

Hvordan bruger jeg .htaccess til at beskytte en mappe uden kode.
Fx fil jeg i mappen have nogle flash ting som jeg godt vil
afspille for folk fra en bestemt fil(html), uden at man kan åbne
filen direkte.

Jeg har set nogele websider bruge det før, menjeg kan ikke huske
hvilke det var. Jeg fik beskeden access denied og er sikker på de
brugte .htaccess til at lave det.

På forhånd tak
Heylow

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-06 20:03

Heylow skrev:

> Hvordan bruger jeg .htaccess til at beskytte en mappe uden kode.

Man kan beskytte en mappe (plus undermapper) så browseren ikke
kan få en oversigt, men hvis folk kan afspille en fil, kan de
også gå direkte til den.

> Fx fil jeg i mappen have nogle flash ting som jeg godt vil
> afspille for folk fra en bestemt fil(html), uden at man kan åbne
> filen direkte.

Det er umuligt. Hvis du spærrer for direkte læseadgang, er der
totalt spærret.

> Jeg har set nogele websider bruge det før, menjeg kan ikke huske
> hvilke det var. Jeg fik beskeden access denied og er sikker på de
> brugte .htaccess til at lave det.

Med "Options -Indexes" i .htaccess forhindrer du at man kan åbne
mappen og se indholdet.

--
Bertel

Fra : Geert Lund

Dato : 11-09-06 20:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er umuligt. Hvis du spærrer for direkte læseadgang, er der
> totalt spærret.

Umuligt kan man vist ikke kalde det - en meget brugt teknik til den
slags er at stille krav om en bestemt referrer for at udlevere indholdet
af bestemte filer.

Det er dog ikke noget der ikke kan omgåes med lidt snilde - men det
beskytter i givet fald for de mest simple forsøg på at grappe indholdet.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-09-06 22:08

Heylow wrote:
> [...]
> Fx fil jeg i mappen have nogle flash ting som jeg godt vil
> afspille for folk fra en bestemt fil(html), uden at man kan åbne

I den mappe du vil forhindre direkte adgang til, kan du skrive flg. i
..htaccess:

Deny from all
Allow from localhost

For at få vist en fil, skal du efterfølgende lave et script, der kan
læse og "videresende" dine filer. Scriptet skal selvfølgelig sende de
rigtige header for at få det til at virke.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk