Exchange erstatning (IMAP)?
Fra : Kim L.T.

Dato : 21-06-01 18:37

Jeg har en bekendt (med fire arbejdspladser) der søger en M$ Exchange Server
erstatning!

- HP OpenMail      Evalueringsversion til Linux ophørt, udvikling ophører
- Bynari Insight Server   En smule for dyr (nogen der har erfaringer med denne?)
- Lotus Domino      Alt for dyr
- Andre???

Jeg kom så til at tænke på, om man ikke kan erstatte Exchange med en IMAP-server
på Linux (kombineret med f.eks. Exim)? Jeg er klar over at kalenderfunktionen
ikke kan erstattes, men her er WebCalendar (http://webcalendar.sourceforge.net/)
et glimrende alternativ (såden da)!

Jeg har læst lidt rundt omkring, men har ikke rigtigt kunne finde en god
forklaring om hvad IMAP egentlig kan... Nogen der kan præcisere det???

Hvordan er stabiliteten/sikkerheden ved IMAP vs. POP3?

Sikke en masse spørgsmål...

/Kim T.

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 21-06-01 19:10

Exchange er vel oprindeligt bygget omkring IMAP - med en ma$$e Microsoft
extras. Den mest øjensynlige er (som du selv nævner) kalender.

> Jeg har læst lidt rundt omkring, men har ikke rigtigt kunne finde en god
> forklaring om hvad IMAP egentlig kan... Nogen der kan præcisere det???

Lidt enklere end Exchange, men man kan sige, at du fjernstyrer post-serveren
med din klient (Outlook Express eller mange andre). Du kan selvfølgelig også
køre remote, med synkronisering.

Og... (the raisin in the sausage end) du får adgang til fil-foldere (det kan
selvfølgelig styres).

> Hvordan er stabiliteten/sikkerheden ved IMAP vs. POP3?

Stabiliteten er fin-fin, Sikkerhed; ved ikke.

/Kim

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-06-01 21:54

Kim L.T. skrev:

> Jeg har en bekendt (med fire arbejdspladser) der søger en M$ Exchange
> Server erstatning!

Måske kunne SuSE eMail Server II være en løsning. Jeg har ikke prøvet
den, men hvis den er af samme kvalitet som SuSE Linux, så er der noget
at komme efter.

http://www.suse.dk/emailserver.epl

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-06-01 21:59

Kim L.T. skrev:

> Jeg har læst lidt rundt omkring, men har ikke rigtigt kunne finde en
> god forklaring om hvad IMAP egentlig kan... Nogen der kan præcisere
> det???

IMAP er kendetegnet ved, at brugerens data gemmes på serveren, hvilket
betyder, at de kan tilgås fra en hvilken som helst computer med en
IMAP-klient. Præciseret: Alle breve, mapper, kontaktoplysninger mm.
bliver gemt på serveren i modsætning til POP, hvor brevene bliver
hentet ned og gemt på brugerens computer.

> Hvordan er stabiliteten/sikkerheden ved IMAP vs. POP3?

Stabiliten handler vel først og fremmest om IMAP-serveren plus selve
det underliggende system. Jeg tror ikke, man kan sige, at IMAP generelt
er ustabil eller stabil.

Sikkerheden: Den er i hvert fald lige så god som med POP, men det siger
heller ikke meget. Jeg tror dog godt, man kan gøre noget for at gøre
det sikkert (man kan bl.a. lave noget SSL-sjov, som jeg endnu ikke har
prøvet).

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-06-01 07:29

Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
> heller ikke meget. Jeg tror dog godt, man kan gøre noget for at gøre
> det sikkert (man kan bl.a. lave noget SSL-sjov, som jeg endnu ikke har

Både imap og pop3 kan sendes gennem SSL, enten hvis ens MUA direkte
understøtter det (pine, mutt), eller ved brug af stunnel eller ssh. Det
vil så kun være læsning af post, der ryger krypteret. Vil man gøre det
rigtigt lækkert kunne man også vælge at afsende post lokalt til sin
egen boks, og så igen med ssh eller stunnel lade det hele gå krypteret
til den rigtig smtp-server, hvorfra det sendes "rigtigt".

Fordelen ved stunnel fremfor ssh er, at man ikke behøver at logge ind
på den fremmede boks for at etablere tunnelen. Ulempen er at man skal
have et specielt stykke program (stunnel) på begge maskiner, der skal
startes automatisk (ellers kunne man lige så godt bruge ssh).

Hvis man ikke er root på den maskine man vil lave tunnelen til, og den
er bag en firewall, kan man få problemer med at køre stunnel igennem
vilkårlige høje porte. Hvis man er root, kan man lade den lytte på
lav priviligeret port, der formentlig allerede tillades igennem ens firewall.

En fordel ved ssh-tunnelen er at alle porte kan forwardes igennem samme
port, 22.

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark

Fra : Lars Hansen

Dato : 24-06-01 19:52

Nu ved jeg ikke hvor stor den virksomhed er, som skal have mail,
men hvis du går ind på ibm, så har de et produkt der hedder
Ibm Small Business Suite for Linux. Dette indeholder en Domino,
websphere, homepagebuilder til en ganske fornuftig pris. Så længe
der kun er under 100 brugere

/Lars Hansen