Jeg HADER psykiatere
Fra : dktekno

Dato : 11-09-06 12:33

Jeg har haft psykotiske oplevelser, og som følge deraf har jeg fået
Risperdal.

Risperdal er et ATYPISK antipsykotikum, hvilket betyder, at det har andre
bivirkninger end almindeligt antipsykotikum. Min psykiater ved udemærket
godt, at jeg er skrækslagen for, at kaste op. Alligevel var det altså
Risperdal jeg skulle have. Jeg har efter behandling i blot 2 dage nu fået
ekstrem kvalme, svimmelhed, tankeblokkering (som altså ikke har været der
under mine psykoser), uro og rastløshed. Jeg har slået disse symptomer op på
nettet, da jeg syntes disse er meget underlige, og har fundet ud af, at
disse er ALMINDELIGE bivirkninger ved Rispidal.

Almindeligt antipsykotikum har som "bivirkning" en kvalmestillende effekt.
Noget, der ikke er i Risperdal. Alligevel var det altså risperdal jeg skulle
have.

Psykiateren hader mig.
Jeg hader nu psykiateren!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-09-06 13:19

On Mon, 11 Sep 2006 13:33:25 +0200, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>Almindeligt antipsykotikum har som "bivirkning" en kvalmestillende effekt.
>Noget, der ikke er i Risperdal. Alligevel var det altså risperdal jeg skulle
>have.

Måske skulle du diskutere problemet med din psykiater - Vi herinde kan
jo li'som ikke rigtigt gøre noget....

Fra : Trist

Dato : 11-09-06 18:50

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in

> Jeg har haft psykotiske oplevelser

Hvorfor?

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-06 19:11

Trist skrev den 11-09-2006 19:50:
> "dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in

> Hvorfor?

Læs tilbage i gruppen eller søg på forfatternavn dktekno på
googlegroups

mvh

Carsten

Fra : Peter

Dato : 11-09-06 18:52

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Det er jo ret uheldigt, for du har hård brug for ham/hende.

Peter

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 11-09-06 19:10

dktekno skrev:
> [...]
> Noget, der ikke er i Risperdal. Alligevel var det altså risperdal jeg skulle

Du lyder paranoid.
Du skal samarbejde med din psykiater. Ellers vedbliver du med at være
paranoid. Mistænksomhed overfor medicinen er desværre ofte skyld i
behandlingssvigt... snak med din psykiater. Han vil dig intet ondt.

Jesper

Fra : Newt

Dato : 11-09-06 19:30

Jeg tillader mig lige at droppe en kommentar fordi jeg kender en som også
skal tage det.Hun oplever også kvalme og tankeblokering,som du beskriver.Hun
har også taget kraftigt på.
Paradoksalt nok virker Risperdal til at være medicin som skal stoppe
tankevirksomhed,hvilket hun faktisk nævner som en gevinst i forhold til
hendes svære lidelse.
Jeg syntes godt man kan sige det sådan for man bliver "lad",distanceret og
stille af risperdal.
TIL GENGÆLD bliver hendes evne til at tolke indtryk bedre.
Men når du siger at Risperdal ikke er for dig tror jeg helt sikkert på dig.
Stand Up For Ya Right

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-06 09:16

> [...]
>
> Almindeligt antipsykotikum har som "bivirkning" en kvalmestillende effekt.
> Noget, der ikke er i Risperdal. Alligevel var det altså risperdal jeg
+++++++++++++++++++
Jamen er det ikke "Danmark" i en nøddeskal?
Er der noget man nærer uvilje og frygt imod, så skal man have trukket det
ned over ørene koste hvad det koste vil!

"Tekno"! Det er dig som propper det i munden. Lad være med det!

En asperger jeg kender har ikke været indlagt i 20 år!
Han får Dogmatil, hvilket må siges at være perfekt for ham.

Hilsen
Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-06 10:58

Den 13-09-06 10.16 skrev Lyrik følgende:

> "Tekno"! Det er dig som propper det i munden. Lad være med det!

Det et usædvanligt dårligt råd at komme med - din smiley er underordnet
i denne sammenhæng. Rådet er nærmest så ansvarsløst, som det kan blive.
Du bør sidde med en meget dårlig smag i munden!

Du ved udmærket, at dktekno har problemer, som skal behandles. Hvis han
er utilfreds med medicinen, må han tage en snak med psykiateren. Hvis
han er utilfreds med psykiateren, må han også tage en snak om dette med
psykiateren, og bedres forholdet/tilliden ikke, må han se, om han kan få
en anden psykiater.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-06 13:24

> [...]
> utilfreds med psykiateren, må han også tage en snak om dette med
> psykiateren, og bedres forholdet/tilliden ikke, må han se, om han kan få
+++++++++++++
Jeg citerer mig selv:
"Jamen er det ikke "Danmark" i en nøddeskal?
Er der noget man nærer uvilje og frygt imod, så skal man have trukket det
ned over ørene koste hvad det koste vil!"

Hvor ansvarsløst mit råd er kan diskuteres.
For det første vil dktekno ikke stoppe med den skrækkelige medicin hvis hans
ubehandlede tilstand er værre end medicinens bivirkninger (kvalme
tankeforstyrrelser).

For det andet har han måske et alternativ i skuffen fra en tidligere
medicinering hvis han ikke kan vente til psykiateren ændrer medicinen.(Hvis
han overhovedet kan påvirke psykiateren).

Jeg mener at psykiske symptomer sommetider kan være mindre invaliderende end
de skrækkelige fysiske invalideringer som medicinen kan forårsage.
Er du klar over at en ubehandlet psykose fortager sig på et halvt år?

Under alle omstændigheder er tekno så vågen at han selv kan vælge efter de
indlæg jeg har set fra ham.
Han har været angst og lettere paranoid men har aldrig virket rablende
psykotisk.
Men det ved tekno sikkert selv alt om.
Han synes selv at være i stand til at vurdere.

Det sker ofte at ældre mennesker med psykiske lidelser ikke er i behandling
på grund af at det aldrig har været opdaget. De går umedicinerede rundt i
store flokke.
De klarer sig ofte ikke særlig godt, men når man ser alternativerne proppet
med psykofarmaka, overfede med parkinsonsymptomer, så begynder man at tvivle
på medicinens betydning.

Heldigvis er der nogle stykker der får en medicinering der er
velafbalanceret, men det hører til sjældenhederne. Psykiatere plejer at være
ret blinde overfor de fysiske monstre de skaber. "Bare psyken har det godt".

Endvidere er psykologbehandlingen totalt negliceret. Her er psykiaterne ikke
særlig gode, hvilket de selv erkender. De fortrøster sig hovedsagelig med
medicinen. Deres psykologiuddannelse er rudimentær i sammenligning med en
cand.psyk.

Lad mig give et råd videre fra en sådan cand.psyk. der fjernede en angst en
skizoid kvinde havde levet med i mange år.

"Stil dig med ryggen til en væg når angsten er i anmarch. Glid ned ad væggen
med ryggen til du når siddende stilling. Bliv stående lettere anspændt med
at holde balancen i denne siddende stilling. Så kan du ikke have angst. For
al koncentrationen går med at holde dig i stillingen."

Psykologerne kan en del som vi først nu begynder at tage hul på i
samfundsmæssigt regí.
IMHO
Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-06 14:03

Den 13-09-06 14.23 skrev Lyrik følgende:

> Hvor ansvarsløst mit råd er kan diskuteres.

At råde en psykisk syg til ikke at følge den behandling, hans læge har
foreskrevet, det er ansvarsløst ud over alle grænser. Punktum!

> For det første vil dktekno ikke stoppe med den skrækkelige medicin hvis hans
> ubehandlede tilstand er værre end medicinens bivirkninger (kvalme
> tankeforstyrrelser).

Det er der /intet/ der tyder på i de hidtige indlæg. Tværtimod. dktekno
har søgt råd her, og har ikke været alt for glad for lægen. De fleste
har gentagne gange forsøgt at få ham til at tale med lægen om de
forskellige problemer, så han kan få den rette hjælp/medicinering. Og nu
kommer du og fortæller, at han lige så godt selv kan styre det.

> For det andet har han måske et alternativ i skuffen fra en tidligere
> medicinering hvis han ikke kan vente til psykiateren ændrer medicinen.(Hvis
> han overhovedet kan påvirke psykiateren).

Han skal ikke selv styre medicineringen. Han kan gøre det i samarbejde
med lægen, men absolut ikke alene. Et af problemerne med psykiske
sygdomme er, at den syge ikke altid selv kan se, at han har behov for
hjælp/medicin. Er det tilfældet i større eller mindre grad for dktekno,
så er dine råd direkte skadelige.

> Er du klar over at en ubehandlet psykose fortager sig på et halvt år?

Er du klar over, at nogle psykiske syge begår selvmord eller mord på
andre, fordi de ikke er behandlet korrekt? Hertil kommer selvfølgelig
alle de andre og mindre fatale konsekvenser, som fx et liv med evig
angst og/eller tvangsforestillinger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lyt til og optag fra netradioer med Screamer Radio.

Fra : Lyrik

Dato : 14-09-06 11:29

> [...]
> andre, fordi de ikke er behandlet korrekt? Hertil kommer selvfølgelig alle
> de andre og mindre fatale konsekvenser, som fx et liv med evig angst
++++++++++++++++
Ja, min bekendt Niels for eksempel. Han mærkede en psykose i antræk og
opsøgte Gentofte psykiatrisk afdelings skadestue.

De afviste ham. Han opfyldte ikke deres kriterier for grad af sygelighed.
Niels forlod stueetagen, gik højere op i bygningen.
Da han nåede terrassen øverst oppe følte han helt bestemt at han kunne
flyve.
Niels sprang ud!
Han sad i kørestol de næste 2 år.

Hvis det nu var dig selv der var i dkteknos bukser...forestil dig det....
Når du tog dine nye piller skete der følgende:

"Jeg har efter behandling i blot 2 dage nu fået
ekstrem kvalme, svimmelhed, tankeblokkering (som altså ikke har været der
under mine psykoser), uro og rastløshed."

Ville du begejstret æde sådanne piller i tyrkertro på psykiaterens
guddommelighed?
.....ja hvad ville du gøre? Du står lige nu med pillerne i hånden, vidende at
du efter at have slugt dem vil blive forhindret i at tænke en fornuftig
tanke....kom nu! Hvad ville du gøre??

Hilsen
Jens

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-09-06 13:11

Lyrik skrev:

> kom nu! Hvad ville du gøre??

LOL
Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-09-06 16:26

Den 14-09-06 12.29 skrev Lyrik følgende:

> Ja, min bekendt Niels for eksempel.

Så fatter jeg slet ikke, at du uden betænkning fortæller en psykisk syg,
at han bare kan lade være med at tage sin medicin.

> Hvis det nu var dig selv der var i dkteknos bukser...forestil dig det....
> Når du tog dine nye piller skete der følgende:

Du kan ikke sammenligne raske menneskers tankegang med den som psykisk
syge har. De risikerer netop ikke at kunne tænke og handle logisk.

> ....ja hvad ville du gøre?

Som sagt, er det ikke et spørgsmål, hvad jeg ville gøre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 29-09-06 10:15

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

>At råde en psykisk syg til ikke at
>følge den behandling, hans læge har
>foreskrevet, det er ansvarsløst ud over
>alle grænser. Punktum!

Ikke altid.

En bekendt af mig (pige, 16 år) blev indlagt på Glostrup efter
et selvmordsforsøg som følge af, at hendes mor er alkoholiker.
Psykiaterne gik omgående i gang med at fylde hende med
antipsykotisk medicin, antidepressiver samt beroligende midler.
Egentlig terapi benyttede de ikke. De diagnosticerede hende til
at være paranoid skizofren (tidens modediagnose,
tilsyneladende), og mente 1 års intens behandling var nødvendig,
efterfulgt af noget efterbehandling i 1-2 år.

Ingen i familien eller blandt vennerne opfattede hende som syg,
og efter 4 mdr's kamp mod psykiaterne fik faderen hende
udskrevet og trappet pillerne ned.

I dag bor hun hos ham, er glad og tilfreds og går i skole, og
ved hjælp af nogle samtaler med en psykolog har hun lært at
forholde sig til sin mors problem.

Det er ikke _altid_ ansvarsløst at råde folk til ikke at følge
psykiaternes behandlinger. Visse psykiatere ser syge mennesker
alle vegne, og mener at medicin er den eneste løsning.

Bemærk - dette er kun en reaktion på Kim Ludvigsens bemærkning
øverst. Jeg har ingen kommentarer til trådens emne i øvrigt.

Vh. JIB

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-09-06 18:31

> Er du klar over at en ubehandlet psykose fortager sig på et halvt år?

Er du klar over at du udtaler dig om noget du ikke aner noget som helst om?
Folk kan rende rund med psykoser i årevis, hvis de ikke behandles. Ud over
selve sygdommen, kan de ydermere skade en masse andre mennesker både fysisk
og psykisk - du har læst aviser de senere år, ikke?

Mvh Maria

Fra : Lyrik

Dato : 14-09-06 11:36

> [...]
> over selve sygdommen, kan de ydermere skade en masse andre mennesker både
> fysisk og psykisk - du har læst aviser de senere år, ikke?

++++++++++++++++++++

Sandheden er ikke sort/hvid Maria.
Der er ikke flere kriminelle blandt psykisk syge end blandt normale. Tvært
imod ville jeg tro.
Du kan ikke forlange af dktekno at han skal tage invaliderende piller bare
for at tilfredsstille din angst for psykisk syge.

Han skal selvfølgelig kontakte sin psykiater og nægte at tage disse
Risperdal som af andre psykiatere er underkendt som forsvarlige.

Hilsen
Jens

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 14-09-06 16:34

Lyrik skrev:

> ++++++++++++++++++++
>
> Sandheden er ikke sort/hvid Maria.
> Der er ikke flere kriminelle blandt psykisk syge end blandt normale. Tvært
> imod ville jeg tro.

Kan du dokumentere dette?

> Du kan ikke forlange af dktekno at han skal tage invaliderende piller bare
> for at tilfredsstille din angst for psykisk syge.

Lægen er næppe angst for psykisk syge. Og som sagt så skal de tale
sammen. Det håber jeg allerede de har gjort på nuværende tidspunkt.

> Han skal selvfølgelig kontakte sin psykiater og nægte at tage disse
> Risperdal som af andre psykiatere er underkendt som forsvarlige.

Eh? Risperdal depot er da noget af det bedste til folk som har svært ved
at følge en behandling. En injektion hver 14. dag og folk fungerer. Det
anvendes i lokalpsykiatrien rundt omkring - sammen med andre midler.
Folks respons på forskellige psykofarmaka er så forskellige som folks
politiske holdninger - derfor findes der et hav af midler. Men du får
næppe nogen psykiater (=læge) til at erklære Risperdal for uansvarlige.

> Hilsen
> Jens

*S*

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-09-06 21:14

Lyrik wrote:

> Han skal selvfølgelig kontakte sin psykiater og nægte at tage disse
> Risperdal

Det er så også et helt andet råd end:

> "Tekno"! Det er dig som propper det i munden. Lad være med det!

Det første er ansvarligt

det andet er uansvarligt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 16:10

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse news:45084042$0

> Folk kan rende rund med psykoser i årevis, hvis de ikke behandles. Ud over
> selve sygdommen, kan de ydermere skade en masse andre mennesker både
> fysisk og psykisk - du har læst aviser de senere år, ikke?

Måske er det netop pga. alle de piller, der stoppes i folk i tide og utide.
Der er jo gået helt mode i, og få ordineret lykkepiller og andet ragelse.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 14-09-06 16:37

Buffy skrev:

> Måske er det netop pga. alle de piller, der stoppes i folk i tide og utide.
> Der er jo gået helt mode i, og få ordineret lykkepiller og andet ragelse.

Den holdning er jo netop skyld i behandlingssvigt. Psykisk syge der
svinger ind og ud af sygehusene er normalt .. "det er jo farligt at
spise piller", er der nogen der har fortalt dem.

Risperdal er neuroleptika - har intet med "lykkepiller" at gøre.
"Lykkepiller" er SSRI.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 19:19

"Jesper Mehlsen" <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Den holdning er jo netop skyld i behandlingssvigt. Psykisk syge der
> svinger ind og ud af sygehusene er normalt .. "det er jo farligt at spise
> piller", er der nogen der har fortalt dem.

Holdningen er jo imo netop ved, at vende her i DK, så der er blevet moderne,
at stoppe sig selv ( og nu også hundene
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=464796/ ) med piller, uanset om man så
er psykisk syg, eller bare har haft en dårlig dag.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-09-06 18:36

> Måske er det netop pga. alle de piller, der stoppes i folk i tide og
> utide. Der er jo gået helt mode i, og få ordineret lykkepiller og andet
> ragelse.

Eller folk er netop bange for at tage nødvendig medicin, fordi der sidder
nogle idioter, som i øvrigt er sunde og raske, og bilder dem ind at det er
noget skidt at spise piller mod sygdom.
Vil du heller ikke give en mand med lungebetændelse pencilin? Eller en
kræftpatient smertestillende?

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 19:15

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse news:45099302$0

> Vil du heller ikke give en mand med lungebetændelse pencilin? Eller en
> kræftpatient smertestillende?

Jo, selvfølgelig vil jeg det.
Problemet er bare, efter min mening, at hvis bare folk føler sig trist i en
uge, så farer de til lægen og skal have piller imod en depression og lægerne
er hurtigt fremme med recepten.

Hvor virksomme diverse midler til psykisk syge folk er, skal jeg så ikke
gøre mig klog på, men meget tyder jo på, at der ofte er bivirkninger, som
gør folk endnu mere utilpasse, end de allerede er....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-09-06 21:31

> Problemet er bare, efter min mening, at hvis bare folk føler sig trist i
> en uge, så farer de til lægen og skal have piller imod en depression og
> lægerne er hurtigt fremme med recepten.

Måske, men her taler vi om en rigtig syg mand, mange indlæggelser, specielt
bosted og konstant kontakt med psykiater.

> Hvor virksomme diverse midler til psykisk syge folk er, skal jeg så ikke
> gøre mig klog på, men meget tyder jo på, at der ofte er bivirkninger, som
> gør folk endnu mere utilpasse, end de allerede er....

Det kan altså også være sygdommen, men psykisk syge er sjældent villige til
at indrømme at der er noget galt - det er pillernes skyld at de er syge. Så
stopper de med pillerne, bliver endnu mere syge (men det er alle andre, der
er noget galt med), og nogle er så uheldige at de aldrig bliver syge nok til
en tvangsindlæggelse og dermed behandling.

Andre svæver noget op og ned, og er i behandling i perioder mens de i andre
perioder føler sig helt raske - det synes omgivelserne så ikke nødvendigvis,
men det er jo deres problem. Og ind i mellem kommer der så en masse
kloge-åger, der har læst indlæggelsessedlerne om bivirkninger og synes det
er helt forfærdeligt. Ja, det er det måske, men det er intet i forhold til
at lade være med at tage medicinen og så være syg.

Mvh Maria

Fra : Trist

Dato : 14-09-06 20:09

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> [...]
> ind at det er noget skidt at spise piller mod sygdom.
> Vil du heller ikke give en mand med lungebetændelse pencilin? Eller en

Psykiske sygdomme eksisterer ikke!

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-09-06 20:14

Trist skrev:

> Psykiske sygdomme eksisterer ikke!

Det var da ikke så trist!
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 20:27

"Trist" <@> skrev i en meddelelse news:4509a8e1$0$2098

> Psykiske sygdomme eksisterer ikke!

Det var da noget af en påstand.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Wrec

Dato : 19-09-06 23:03

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> Psykiske sygdomme eksisterer ikke!

Hvad mener du så er årsagen til psykisk lidelse,psykotisk adfærd?

Hav det dejligt.

Fra : Wrec

Dato : 20-09-06 21:35

"Wrec" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du så er årsagen til psykisk lidelse,psykotisk adfærd?
>
> Hav det dejligt.

Nå,ingen ting!
Pokkers.Jeg troede vi stod på tærskelen til ny erkendelse.:)

Fra : dktekno

Dato : 16-09-06 14:48

Forholdet er bedret.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-06 15:36

Den 16-09-06 15.47 skrev dktekno følgende:
> Forholdet er bedret.

Det lyder rigtigt godt!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-06 09:21

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har haft psykotiske oplevelser, og som følge deraf har jeg fået
> Risperdal.
++++++++++++++++++
Risperdal er så berygtet at min kones psykiater Marianne Brask overhovedet
ikke vil give det til sine patienter på grund af de frygtelige bivirkninger
det har, efter hendes egen udtalelse.

Hilsen
Jens

Fra : dktekno

Dato : 16-09-06 14:52

Til jeres orientering hader jeg ikke psykiateren mere.

Det viste sig, at alle andre psykiatere ville have givet mig det samme, men
jeg får 0.5 mg hvor andre ville give mig 2 mg. kombineret med abilify og
andet, de ville proppe i hovedet på mig.

Hun er børnepsykiater, og jeg er stadig skrevet op til hende. Hvis jeg får
en ny psykiater, ville resultatet have været blevet værrer: 8 mg risperdal,
15 mg abilify, elektrochock, muligvis uden bedøvelse, spændetrøje etc. etc.
og hvad jeg nu ellers kan finde på (af det, som jeg fik ud af sætningen
"andre er mere hidsige"´).