ASP eller PHP
Fra : Kurt G

Dato : 11-09-06 12:32

Jeg har brug for et meget simpelt databaseopslag på en hjemmeside og har
fået anbefalet at bruge ASP (se 'Hvordan starter man op med MySQL').
Men det forekommer mig, at jeg også har fået at vide, at man kan bruge PHP.
Hvad er forskellen og fordelene ved de to 'sprog'?

Mvh Kurt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-06 13:11

Kurt G skrev:

> Jeg har brug for et meget simpelt databaseopslag på en
> hjemmeside og har fået anbefalet at bruge ASP (se 'Hvordan
> starter man op med MySQL'). Men det forekommer mig, at jeg
> også har fået at vide, at man kan bruge PHP.

Du kan det samme med de to sprog - men det er ikke sikkert at du
har adgang til dem begge. Derfor er det første du bør gøre at
undersøge mulighederne på dit webhotel (hvis du ikke har noget
webhotel nu, kan du selvfølgelig bare vælge et der understøtter det
sprog du vil benytte).

Det er langt hen ad vejen et smagsspørgsmål om man vil anvende asp
eller php. Som nævnt kan sprogene det samme, det er bare
forskellige måder at lave serverbaserede sider på.

En helt trejde mulighed er at anvende asp.net - der er afløseren
til asp. Til asp.net findes der et gratis udviklingsværktøj -
Visual Web Developer Express (VWDE) - der er ret avanceret. Jeg ved
ikke hvor godt VWDE er integreret med MySQL, men jeg tror det
fungerer helt fint. Man kan også benytte databasen MSSQL 2005
Express, der er fuldt integreret med VWDE.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin

Dato : 12-09-06 10:53

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]

Hvis du har arbejdet med C før, så vil jeg mene at PHP er det nemmeste
at komme igang med, da php syntaxen læner sig så meget op af C syntaxen.

Jeg har selv stået i samme situation for nogle år siden - Jeg startede
så ud med ASP i 3-4 måneder, og kæmpede bravt med en access "database".
Jeg arbejdede så med php, da jeg fik det anbefalet af en ven, og jeg må
indrømme at det er var noget nemmere at lære php end asp. Syntaxen er
helt hen i vejret for asp imo.

> [...]
> fungerer helt fint. Man kan også benytte databasen MSSQL 2005
> Express, der er fuldt integreret med VWDE.

Jeg mener så ikke at asp.net er en "afløser" for asp, det er jo et
fuldstændigt andet sprog end det gamle asp sprog.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-06 11:04

Martin skrev i databasegruppen:

> Hvis du har arbejdet med C før, så vil jeg mene at PHP er det
> nemmeste at komme igang med, da php syntaxen læner sig så
> meget op af C syntaxen.

Men her vil asp.net + C# være mere oplagt, da man i asp.net i langt
højere grad kan benytte egentlige programmeringsteknikker (asp og
php er scriptsprog, mens c# og vb.net er "rigtige"
programmeringssprog).

> [...]
> anbefalet af en ven, og jeg må indrømme at det er var noget
> nemmere at lære php end asp. Syntaxen er helt hen i vejret for

Asp kan også anvendes med Jscript som scriptsprog - så er det noget
tættere på c-verdenen. Men langt de fleste asp-sider (og asp-
eksempler) er lavet med vbscript, så det kan godt være lidt
besværligt at arbejde med asp/jscript.

> Jeg mener så ikke at asp.net er en "afløser" for asp, det er
> jo et fuldstændigt andet sprog end det gamle asp sprog.

Korrekt - men det er stadig afløseren for asp. Microsoft står bag
begge sprog, og har droppet al udvikling på asp til fordel for
asp.net. Masser af asp-sites bliver også konverteret til asp.net -
om end det ikke er noget man bare gør ved at ændre filtypen fra
..asp til .aspx (som du selv nævner er asp.net i praksis et helt
andet sprog).

Jeg krydsposter med opfølgning til serversidegruppen - debatten har
ikke meget med databaser at gøre.

Krydspostet til 2 grupper, opfølgning (FUT) til:
Ordforklaringer: <http://usenet.dk/ord/lokal.html#fut>

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-09-06 13:55

Kurt G wrote:
> [...]
> Men det forekommer mig, at jeg også har fået at vide, at man kan bruge PHP.
> Hvad er forskellen og fordelene ved de to 'sprog'?

Dette spørgsmål hører til i dk.edb.programmering, hvor der lige har
været en længere diskussion af fordele og ulemper de to sprog imellem.

Så prøv at kigge der og genfremsæt eventuelt dit spørgsmål.

Mvh. Michael.

Fra : Kurt G

Dato : 11-09-06 15:25

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
> I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Tak til jer begge!
Jeg futter hen til edb.programmering.
/Kurt