Tænk på et kort
Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-09-06 23:11

Hejsa...

Dette er så banalt et problem, at der nødvendigvis må være nogen der er
stødt på det før - og måske også har fundet en smart løsning.

Hvis man skal udtrække feks. 5 tilfældige nøgler (i det følgende kaldet
kort) af et array med feks. ialt 52 kort, så har man jo den aldeles
glimragende funktion array_rand () til rådighed. Så vidt så godt.

Men hvad nu hvis man vil udtrække yderligere 5 kort, hvor de først
udtrukne naturligvis ikke må indgå.?

Man kan selvfølgelig starte med at udtrække 10 kort, og kun vise de 5 i
første omgang. Men dels er det jo en løsning baseret på
symptombehandling. Og dels vil det jo alligevel gå galt, hvis det i en
given situation viser sig, at man skal udtrække yderligere kort.

Alternativet er, efter hver udtrækning, at reducere array'et til det nye
antal nøgler, hvilket også indebærer at de tilbageværende nøgler bliver
opsorteret og omnummereret inde i array'et.

Der må da findes en mere elegant måde.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Geert Lund

Dato : 10-09-06 23:27

Arne Feldborg wrote:

> Der må da findes en mere elegant måde.?

Det er vel nemmere i dette tilfælde blot at checke om det udtrukne
nummer allerede fremgår af din udtrukne liste - for det skal du jo gøre
om alle omstændigheder da det samme nummer jo ikke må udtrækkes 2 gange
sådan som jeg læser det - uanset om du trækker 5 eller 10 kort?

I det tilfælde nummeret allerede er udtrukket - skal du så bare
itterrere igen...

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-09-06 23:24

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> glimragende funktion array_rand () til rådighed. Så vidt så godt.
>
> Men hvad nu hvis man vil udtrække yderligere 5 kort, hvor de først

Det mest oplagte er, at tænke på kortene som en blandet bunke, hvor man
kun kan trække ét kort ad gangen. Smid alle dine kort (tilfældigt) i et
array med 52 pladser og træk dem et ad gangen fra plads et op til 52.

Hvis du skal bruge fem, så træk 5

Det kræver et array med 52 pladser og en tæller. Der findes muligvis en
funktion som behandler et array som en stak, så man kan slippe for tælleren.

Mvh. Michael.

Fra : Martin

Dato : 11-09-06 05:25

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> antal nøgler, hvilket også indebærer at de tilbageværende nøgler bliver
> opsorteret og omnummereret inde i array'et.

<?php

$kort = array("spar es","spar 2".......);
shuffle($kort);

foreach($kort AS $card) {
echo $card."<br>";
}
?>

Så simpelt... :)

Bemærk dog at FØR PHP 4.2.0 der skal du lige i starten af scriptet indsætte.
srand((float)microtime() * 1000000);

Fra : Martin

Dato : 11-09-06 05:28

Martin wrote:
> <?php
>
> $kort = array("spar es","spar 2".......);
> shuffle($kort);
>
> foreach($kort AS $card) {
> echo $card."<br>";
> }
> ?>

Eller kun 5 kort

for($i=0;$i<5;$i++) {
echo $kort[$i];
}

for de næste 10 kort kan man så benytte

for($i=4;$i<15;$i++) {
echo $kort[$i];
}

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 11-09-06 08:53

Martin wrote:
> [...]

Alternativt:

<?php

for ($i = 0; $i < 5; $i++)
{
print array_pop($kort);
}

?>

så er det nemlig let at trække flere kort:

<?php

for ($i = 0; $i < 5; $i++)
{
print array_pop($kort);
}

?>

:)

(så skal man bare lige sikre sig, at man ikke kommer til at trække mere
end 52 kort.

--
Mvh.
/Thomas Lindgaard

Fra : Martin

Dato : 11-09-06 12:09

Thomas Lindgaard wrote:

> Alternativt:
>
> <?php
>
> for ($i = 0; $i < 5; $i++)
> {
> print array_pop($kort);
> }
>
> ?>
>
> så er det nemlig let at trække flere kort:
>
> <?php
>
> for ($i = 0; $i < 5; $i++)
> {
> print array_pop($kort);
> }
>
> ?>

Jep, men hvis man så liiige vil sige kort 1-7 igen - så er det meget
svært, for array_pop fjerner jo kortene fra arrayet, og tror der er
MEGET lille sandsynlighed for at man rammer præcis samme array med
shuffle 2 gange :)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-09-06 13:58

Martin wrote:

> [...]
> svært, for array_pop fjerner jo kortene fra arrayet, og tror der er
> MEGET lille sandsynlighed for at man rammer præcis samme array med

Til gengæld har man større risiko for fejlagtigt at komme til at trække
det samme kort to gange på grund af off by one-fejl eller lignende. Hvis
man bruger array_pop, burde det aldrig ske.

Mvh. Michael.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-09-06 22:43

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Mon, 11 Sep 2006 00:10:33
+0200

>Dette er så banalt et problem, at der nødvendigvis må være nogen der er
>stødt på det før - og måske også har fundet en smart løsning.

Mange tak for de gode svar. Jeg tænkte nok, at der simpelthen måtte være
en mere smart løsning, end det jeg var i gang med.

Jeg havde vist stirret mig helt blind på, at kortene skulle udtrækkes
tilfældigt - og det skal de jo netop ikke. De skal jo bare blandes og så
tages fra toppen af stakken, akurat som hvis man sad med dem i hånden.

Om man så skal tælle sig frem, eller om man skal bruge array_pop(),
afhænger nok af den givne situation. Metoden med array_pop() minder vel
egentlig mest om den situation, hvor man sidder med kortene i hånden.

Tak for hjælpen.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/