Elektronikken i en røgalarm og henfaldsber~
Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 10-09-06 20:52

Hej,

Hvordan virker en røgalarm helt præcist på elektronisk plan? Er det rigtigt
forstået, at den indeholder en lille smule radioaktivt materiale
(Americium-241), der henfalder som alpha-stråling og ioniserer luften mellem
2 elektroder, så der løber en lille strøm. Når røg kommer i vejen, mindskes
denne strøm, og alarmen hyler. Grunden til spørgsmålet er, at jeg godt kunne
tænke mig at prøve at registrere henfaldene af isotopen i sådan en røgalarm.
Tror I, det vil være muligt? Jeg kan ikke lige overskue, om man ud fra denne
lille strøm kan se, hvornår der er henfaldt et atom.

Er det i øvrigt muligt matematiskt, at bestemme et konfidentinterval for
frekvensen af udsendte alpha-partikler, når isotop og masse kendes?

På forhånd tak.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 10-09-06 21:34

Peter Wing Larsen skrev:
> [...]
> Tror I, det vil være muligt? Jeg kan ikke lige overskue, om man ud fra denne
> lille strøm kan se, hvornår der er henfaldt et atom.

Hjælper

<http://home.howstuffworks.com/smoke.htm>
?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 11-09-06 13:54

>Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in message

> Hjælper
>
> <http://home.howstuffworks.com/smoke.htm>

Jo tak. Det hjalp da lidt.

Fra : niels

Dato : 11-09-06 13:45

> [...]
>
> Er det i øvrigt muligt matematiskt, at bestemme et konfidentinterval for
> frekvensen af udsendte alpha-partikler, når isotop og masse kendes?

Hej
Detektoren virker omvendt, luften joniseres når der kommer røgpartikler ind
i den.
Det er en kaskade reaktion ligesom i et GM-rør, så det bliver svært at måle
det enkelte henfald.
Hvis du ville forsøge at måle det enkelte Henfald ville strømmen være så
lille at det ikke er praktisk muligt at måle det, og forudsætte at kammeret
var fyldt med røg.
Ja det skulle være muligt at beregne konfidensintervallet for frekvensen af
henfald, når isotop og masse (aktivitet) er kendt.

mvh Niels

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 11-09-06 13:54

"niels" <niels.wiinberg@fh.hosp.dk> wrote in message
> [...]
> af
> henfald, når isotop og masse (aktivitet) er kendt.

Hej Niels,

Tak for forklaringen. Du skriver, at det vil være svært at måle de enkelte
henfald, da det er en kaskadereaktion, som i et GM-rør. De klik-lyde, man
traditionelt hører fra en GM-tæller, er det da ikke de enkelte henfald?

Fra : Jacob

Dato : 11-09-06 16:45

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det i øvrigt muligt matematiskt, at bestemme et konfidentinterval for
> frekvensen af udsendte alpha-partikler, når isotop og masse kendes?

Der findes også nogle der blot detekterer ioner. de er meget mere følsomme
end de radioaktive.

Fra : Maxwell McHamster

Dato : 12-09-06 03:06

Peter Wing Larsen wrote:

> Er det
> rigtigt forstået, at den indeholder en lille smule radioaktivt materiale
> (Americium-241),

Ja.

> Grunden til spørgsmålet er, at jeg
> godt kunne tænke mig at prøve at registrere henfaldene af isotopen i sådan
> en røgalarm. Tror I, det vil være muligt?

Både ja og nej.

Nej - lovlig set vil det ikke være muligt fordi røgalarmen er godt skærmet
så stort set ingen partikler undslipper.

Ja - fordi hvis du de-monterer den kan du måle dem - men så begår du
lovbrud fordi ingen i Danmark udenom forskere med et laboratorie der
er tilbørlig sikret efter forskrifter.

Nu er den strålig der befinder sig i disse apparater ikke særlig farlig
ikke engang i "åbnet" tilstand, men det er aligevel forbudt at gøre
dette, du kan læse mere om reglerne og lovgivningen på området her:

http://www.sst.dk/Forebyggelse/Straalehygiejne.aspx?lang=da

Og de er MEGET klare på området, dvs. det kan ikke misforståes.

MaxWell McHamster - yours in science as always.

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 13-09-06 13:38

"Maxwell McHamster" <Hobbyist@laxativelatex.org> wrote in message

> [...]
>
> Ja - fordi hvis du de-monterer den kan du måle dem - men så begår du
> lovbrud fordi ingen i Danmark udenom forskere med et laboratorie der

Alphapartikler, der udgår fra sådan en røgalarm, kan stoppes med et stykke
papir.

> [...]
>
> http://www.sst.dk/Forebyggelse/Straalehygiejne.aspx?lang=da
>
> Og de er MEGET klare på området, dvs. det kan ikke misforståes.

Forbudt som i, hvis de opdager det, så får jeg en bøde?

Fra : niels

Dato : 13-09-06 13:12

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 13-09-06 13:39

> [...]
> af
> henfald, når isotop og masse (aktivitet) er kendt.

Tak for dit svar. Det ser så ud til, at jeg må finde en anden løsning.

Fra : niels

Dato : 13-09-06 19:14

Fra : niels

Dato : 13-09-06 19:16