Kommittén Rädda Barsebäck: Kräv återstart ~
Fra : Rolf Martens

Dato : 10-09-06 17:29

Kommittén Rädda Barsebäck: Kräv återstart och utveckling!
[Sänt: 10.09.2006]

Inför riksdagsvalet den 17 september tiger de politiska
partierna, och alla massmedia också, praktiskt taget helt om
en fråga som dock har stor betydelse för levnadsvillkoren för
de allra flesta här i Sverige:

Den om kärnkraftverken och kärnteknologi i allmänhet och
om det fortfarande lamslagna kärnkraftverket Barsebäck i
sydvästra Skåne i synnerhet.

De tiger om detta, eftersom de alla är mer eller mindre
medansvariga för de handlingar på detta område sedan mer än
25 år tillbaka som har gått rakt emot både intressena och
även önskningarna hos en stor majoritet av människor i detta
land.

Ända sedan år 1980 har allt byggande av nya kärnkraftverk
varit förbjudet i Sverige. Sedan dess finns det också ett
gemensamt beslut av dessa partier, att allt användande och
all vidareutveckling av kärnteknologi - just den i särklass
modernaste, billigaste, mest miljövänliga och mest utveck-
lingsbara teknik för att producera el bland dem som är kända
idag - skall upphöra efter att de nu existerande kärnkraft-
verken har tjänat ut.

Under de senaste åren har detta gått ännu längre än så:

Som alla vet har det utmärkt väl fungerande kärnkraftverket
Barsebäck stängts av, trots protester överallt i landet mot
detta. Genom politiska beslut stängdes den ena av dess två
reaktorer i november 1999 och den andra den 31 maj förra
året.

Fortfarande idag hålls detta stora och moderna kraftverk,
som under sin driftstid producerade 6% av all elektricitet i
Sverige och detta till en kostnad av under 15 öre per kWh,
lamslaget.

Man bör fortsätta att protestera mot dessa förstörelse-
aktioner. De har förorsakat att elpriserna för hushållen har
stigit enormt, att många industrier har slagits ut, särskilt
inom elintensiva branscher, och att det nu till och med redan
till vintern finns stor risk för elransonering, här i detta
land som tidigare var relativt modernt och välutvecklat just
vad gällde elproduktion.

Man bör kräva att Barsebäck 1 och 2 återstartas!

Tekniskt är detta fortfarande fullt möjligt och det är ekono-
miskt lönsamt, trots att vissa delar av dessa kärnkrafts-
reaktorer redan har monterats ned.

Man bör kräva att flera kärnkraftverk äntligen på nytt byggs
här i landet, och att hela denna teknik utvecklas i stället
för att avvecklas!

Angående den fredliga användningen av kärnteknologin och
den intensiva kampanj som har bedrivits internationellt mot
den de senaste 30-35 åren finns det en mängd frågor som
politikerna och massmedia - ingalunda bara här i Sverige -
fortsätter att ljuga förskräckligt om.

Angående dessa frågor vill vi i Kommittén Rädda Barsebäck
framför allt hänvisa till artiklar (dels på svenska och
dels på engelska) som kan hittas på eller via vår hemsida,
http://www.save-nukeplant-barsebaeck.com/.

På denna hemsida har vi överst ett citat från vetenskaps-
mannen Linus Pauling från 1954 som vi anser belyser bra
vilken betydelse som frågan om kärnenergin har i samhället:

"The discovery of the controlled fission of atomic nuclei and
controlled release of atomic energy is the greatest discovery
that has been made since the controlled use of fire was made
by primitive man."

KAN FOLKMAJORITETEN PÅVERKA GENOM
VAL TILL RIKSDAGEN?

Inför riksdagsvalet finns att notera att alla politiska
partier av någon betydelse fortsätter att ha en ståndpunkt
angående kärnenergin i allmänhet och angående Barsebäcks-
verket i synnerhet som är rakt motsatt den som en bred
majoritet av alla som bor i Sverige har.

Inget enda av dem kräver en återstart av Barsebäck. Inget
enda av dem kräver att den extremt bakåtsträvande och folk-
fientliga linje som råder, att det är förbjudet att bygga nya
kärnkraftverk och att allt användande av kärnenergi skall
upphöra i Sverige efter bara en viss övergångsperiod, skall
överges.

Avstängningen av Barsebäck 2 förra året beslutades av det
socialdemokratiska partiet (s) i regeringsställning, och
stöddes öppet av miljöpartiet (mp), vänsterpartiet (v) och
centerpartiet (c). De övriga partier som var representerade
i riksdagen, moderata samlingspartiet (m), folkpartiet (fp)
och kristdemokraterna (kd), bjöd inget motstånd värt namnet
mot den.

Idag strävar en allians av partierna (m), (fp), (kd) och (c),
efter att bilda regering, och har satt upp ett gemensamt
program. Angående kärnenergin sammanfaller detta program
praktiskt taget med det socialdemokratiska partiets.

Vår kommitté, som är partipolitiskt obunden (bildad 1997),
tar liksom tidigare inte ställning i val till riksdagen eller
till andra styrelseorgan i landet.

Vi vill på nytt påpeka att folkmajoriteten saknar möjlighet
att påverka den viktiga frågan om energiförsörjningen genom
dessa val. Det är på andra sätt som man måste försöka
påverka situationen i detta avseende idag. Vi bedömer att
det bara är genom en genomgripande förändring av samhälls-
systemet i demokratisk riktning, i Sverige och i världen som
helhet, som de flesta människor verkligen kan ta tillvara
sina gemensamma intressen vad gäller energin, en av de
centrala frågorna angående tillbakagång för eller vidare-
utveckling av den moderna civilisationen.

Vid ett av de sällsynta tillfällen som frågan om kärnenergin
nämndes i massmedia nyligen skrev tidningen Sydsvenskan den
6 september bland annat (i Internet-version på adressen
http://sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/article182223.ece):

"Nu är det nästan väck. Kärnkraftsmotståndet tycks vara i det
närmaste utraderat. En förkrossande majoritet - mer än 80
procent - av svenskarna vill ha kärnkraften kvar. Det framgår
av den opinionsundersökning från Synovate Temo som Ekot
redovisade igår.
Andelen avvecklingsivrare har krympt ihop till beskedliga 12
procent.
Störst är motståndet i miljöpartiet, men där tycker ändå
hälften av sympatisörerna att kärnkraften bör byggas ut eller
användas tills vidare. I kärnkraftsmotståndets gamla högborg
- centerpartiet - är motsvarande siffra hela 80 procent."

Tidningen undvek - förståeligt nog - även i denna
ledarartikel att ens nämna Barsebäck. Liksom övriga massmedia
vill Sydsvenskan inte påminna om de särskilt långtgående
nidingsdåden mot detta kärnkraftverk, det senaste för bara
ett år sedan, utan försöker få dem att falla i glömska.

BARSEBÄCK SOM INTERNATIONELL SYMBOL

För kampanjen mot kärnenergin, som har bedrivits och
fortfarande bedrivs, intensivare än någonsin, av mäktiga
politiska krafter i världen med mycket reaktionära motiv,
har just kärnkraftverket i Barsebäck sedan länge varit en
särskild måltavla och en symbol.

Genom en intensiv bedrägerikampanj i massmedia och genom
olika manipulationer kunde dessa krafter på 1970-talet driva
fram några påstått "folkliga" demonstrationer mot detta
kärnkraftverk - samtidigt riktade, avslöjande nog angående
deras syften, mot den då planerade Öresundsbron och mot en
rad andra industrier i detta område.

Anti-kampanjmakarna försökte genom detta att skapa det
intrycket att de hade lyckats att få en majoritet av folket
i Sverige på den tiden att vara mot kärnkraftverk. Och även
senare har massmedia påstått att det var så. Både här i
landet och utomlands fortsätter media än idag att påstå att
"svenskarna röstade nej" till kärnkraften i den så kallade
"folkomröstningen" år 1980.

Men det var tvärtom så, att denna "folkomröstning", genom den
fantastiska och desperata utformning som politikerna gav den,
tydligt visade att en stor majoritet i detta land redan då
var FÖR kärnkraftverken. Alla tvingades nämligen att antingen
rösta "nej", "nej" eller "nej" eller också avstå - de sty-
rande hade sett att ett sådant jättefusk var den enda möjlig-
heten att få fram det påstådda "nej" som de i själva verket
var ute efter. Att det - otroligt men sant - bara var tre
"nej"-förslag som ställdes upp kan man se på Internet-
adressen http://www.mfk.nu/artiklar/politik/omrostning.html.

Avstängningarna av just Barsebäck 1 och 2 år 1999 respektive
2005 skedde otvivelaktigt till stor del på grund av påtryck-
ningar från de mäktiga bedrivarna av anti-kärnenergi-kampan-
jen internationellt, som har velat framställa sakerna för
människor i andra länder så, som att regeringen i Sverige
genom detta "gav efter för" en "allmän opinion i landet mot
kärnkraftverken och särskilt mot Barsebäck" - en påstådd
sådan 20-25 år tidigare, alltså, och en som inte ens då fanns
i verkligheten. En helt absurd och upp-och-nervänd fram-
ställning av förhållandena här. Men inget propagandatrick är
för sjukt för att inte tillgripas av dessa mäktiga anti-
kärnenergi-kampanjmakare i världen.

VAD HÄNDER IDAG ANGÅENDE KÄRNENERGIN
INTERNATIONELLT?

I Finland byggs just nu en ny och femte kärnkraftsreaktor.
Motsvarande och i större skala kan och bör naturligtvis göras
här i landet också.

Tyvärr är det som sker i Finland på kärnenergiområdet fort-
farande något av ett undantag i världen. Både i vissa andra
och större länder i Europa, och även i USA, har några politi-
ker - säkert under tryck i denna riktning från folken i dessa
länder - sagt att "de överväger" att på nytt låta bygga kärn-
kraftverk. Men i praktiken har ingen sådan ändring skett.
Några kärnkraftverk byggs i t.ex. Indien och Kina, men också
där sker detta i långt mindre utsträckning än vad dessa
länder, som har stor energibrist, hade kunnat åstadkomma.

Det hade sedan länge kunnat finnas tusentals kärnkrafts-
reaktorer i världen, men det finns idag bara c:a 440. Detta
antal tenderar knappt ens att öka heller, och många viktiga
vidareutvecklingar på området fredlig kärnenergi har stoppats
helt.

Fortfarande håller ett litet antal mycket mäktiga personer
i världen de enorma utvecklingsmöjligheterna på detta område
i stort sett lamslagna. Vi förespråkar att folken i världen
gemensamt strävar efter att bryta denna förlamning. Bland
annat uppmanar vi till stöd åt den internationella föreningen
EFN (Environmentalists For Nuclear Energy
- http://www.ecolo.org/), som idag har över 7000 medlemmar
och är verksam i många länder.

Malmö den 10 september 2006

Kommittén Rädda Barsebäck
kommitten@hotmail.com
www.save-nukeplant-barsebaeck.com
040 - 12 48 32

_________________________

Detta meddelande sänt av:
Rolf Martens (samman-
kallande medlem i KRB)
Malmö, Sverige
Telefon och fax:
+46 - 40 - 124832
rolf.martens@comhem.se
_________________________

Fra : Friggebodskopplerska~

Dato : 10-09-06 17:31

On Sun, 10 Sep 2006 16:28:40 GMT, "Rolf Martens"
<rolf.martens@comhem.se> wrote:

>Kommittén Rädda Barsebäck: Kräv återstart och utveckling!
>[Sänt: 10.09.2006]

Jag hade fått för mig att du ville skrota kärnkraften.

Fra : Pierre

Dato : 10-09-06 17:46

On Sun, 10 Sep 2006 16:30:55 GMT, Friggebodskopplerskan <no@mail.se>
wrote:

>Jag hade fått för mig att du ville skrota kärnkraften.

Så är det, men han vet det inte ännu.

Fra : GB

Dato : 10-09-06 17:53

Pierre <x@y.z> wrote in news:cag8g2pk57dmbg0b19bo29hbebncjdq0hg@4ax.com:

> Så är det, men han vet det inte ännu.

Jaja, men Martens er ju galen.

--
Med venlig hilsen
GB

Fra : Rolf Martens

Dato : 12-09-06 12:11

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 11-09-06 15:26

"Rolf Martens" <rolf.martens@comhem.se> skrev i en meddelelse

Affaldsproblemet er løst:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article223888.ece

Fra : Rolf Martens

Dato : 12-09-06 12:16

Fra : /Mr.X

Dato : 12-09-06 10:37

"Rolf Martens" <rolf.martens@comhem.se> skrev i meddelandet
> Kommittén Rädda Barsebäck: Kräv återstart och utveckling!
> [Sänt: 10.09.2006]

När helvetet fryser till is.

--
/Mr.X

Fra : Rolf Martens

Dato : 12-09-06 12:21

Fra : /Mr.X

Dato : 12-09-06 12:33

> In article <45067fc8$1@news.henrynet.se>, mister_xy_65@yahoo.com says...

> Sant nog finns det några mycket mäktiga (och ett fåtal
> Mr & Ms X som håller med dem) som inte alls vill ha något
> sådant, nej.
>
> Jag tror ändå att den stora majoriteten människor kommer
> att kunna genomdriva, så småningom, det som är i deras
> intresse på detta område, dvs förvandla det nuvarande
> is-helvetet (blidligt talat) till något varmt och behagligt.
>
> Rolf M.

En folkomröstning skulle nog inte sitta fel.

--
/Mr.X

Fra : Rolf Martens

Dato : 12-09-06 13:52

Fra : /Mr.X

Dato : 12-09-06 14:52

> In article <45069ad0$1@news.henrynet.se>, mister_xy_65@yahoo.com says...

> Det håller jag med om. En faktisk sådan skulle ge ett
> kraftigt "Ja". Troligen blir det just därför ingen.
>
> Rolf M.

Knappast.
Om politikerna vore övertygade om ett rungande JA, så skulle ny
folkomröstningen ägt rum redan.

--
/Mr.X

Fra : Rolf Martens

Dato : 13-09-06 08:20

Fra : Pierre

Dato : 12-09-06 17:36

On Tue, 12 Sep 2006 11:37:14 +0200, "/Mr.X" <mister_xy_65@yahoo.com>
wrote:

>"Rolf Martens" <rolf.martens@comhem.se> skrev i meddelandet
>
>När helvetet fryser till is.

Återstart kan väl inte vara så svårt. Finns det inte magnapull på en
sån där?

Fra : Rolf Martens

Dato : 13-09-06 08:22