Problemer med nyt kabeltræk
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-09-06 19:27

Hejsa

Jeg er lidt mystificeret lige nu
Jeg har eksisterende kabelføring med cat5e der virker ganske fint
Der er trukket fra krydsfelt til vægdåser (cat5e stik begge steder) der
virker ganske fornuftigt

For nogle måneder siden havde jeg det nede pga maling/tapetsering etc
Det virker stadig ganske fornuftigt efter at jeg har sat det op igen

Jeg er nu ved at lave en ny kabelføring til førstesalen fra samme krydsfelt
og der anvendes samme type vægstik
De har været anvendt i anden installation tidligere

Usenet/messenger virker udmærket men jeg får ikke http requests igennem,
eller kun meget langsomt
Det kan jo være der er megen trafik lige nu, men jeg har prøvet at sætte min
laptop direkte i switchen (uden om krydsfelt etc)
Jeg har prøvet med begge dropkabler jeg har anvendt og de virker fint når
jeg bruger dem direkte i min switch
Jeg har tjekket begge samlinger, begge ender er samlet efter T-568B

Den nye kabelføring går forbi en dørklokke der kører på batteri samt krydser
nogle varmerør/stålrør
Der er sat nogle hårde plexrør i gennemføringer i vægge/loft/gulv etc

Hmm lige nu ser det ud til at httprequest virker, men jeg kunne godt tænke
mig et lidt mere "videnskabeligt" værktøj
Hvis jeg pinger groups.google.com så har jeg ca 142ms med jævnlige request
time oouts
ADSL'en kører 1024/512

Fra switchen ligger ping på ca 124ms uden pakketab
hmm de er nogle få request timed out's

Mit eneste bud lige nu er at jeg smidt 150 kr ud af vinduet til for billigt
kabel :(

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-06 14:27

Peter Lykkegaard wrote:

> Mit eneste bud lige nu er at jeg smidt 150 kr ud af vinduet til for
> billigt kabel :(

Hrrmpff, så ka' jeg lære det :(
Forbindelsen spiller nu - så indtil det modsatte er bevist må fejlen skyldes
det billige kabel

Jeg havde ca 13 m gammelt patchkabel liggende - en rest af et 20 m kabel som
hunden havde bidt over i et tilfælde af "arrigskab" - det hængte jeg op i
stedet
Så må vægboksen bare sidde lidt alternativt i forhold til bordet (venstre
side i steder for højre side hvor PC'en står)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : J.K.Arning

Dato : 10-09-06 14:47

On Sun, 10 Sep 2006 15:26:41 +0200, Peter Lykkegaard wrote:

> Peter Lykkegaard wrote:
> Hrrmpff, så ka' jeg lære det :(
> Forbindelsen spiller nu - så indtil det modsatte er bevist må fejlen skyldes
> det billige kabel

Det kan være en leder i den streng der fører på til første salen der har
fået et knæk. Jeg har oplevet det engang da "vi" var ude på et job og trak
et midlertidigt kabel frem til nogle servere. Forhøjet responstid og packet
drops, det viste sig at være en leder der havde fået et knæk. Skift kablet,
andet er der ikke at gøre.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-06 15:06

J.K.Arning wrote:

> [...]
> responstid og packet drops, det viste sig at være en leder der havde
> fået et knæk. Skift kablet, andet er der ikke at gøre.

Jo jeg skiftede kablet til en anden del af det billige 50 m kabel
Samme skuffende resultat - faktisk værre da jeg ikke engang fik en dhcp
adresse

Det virker fortræffeligt med det gamle patchkabel jeg havde liggende i
første forsøg
Jeg kan tilføje at det gamle kabel umiddelbart virker tungere i det, samt
lederne virker blødere end det billige kabel

Hvis der er nogen der har en uddybende forklaring så ville jeg blive glad
måske er der brugt en billigere kobber legering i det kabel der ikke virker?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 10-09-06 17:53

On Sun, 10 Sep 2006 16:06:03 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

[klip - forhistorie]

>Hvis der er nogen der har en uddybende forklaring så ville jeg blive glad
>måske er der brugt en billigere kobber legering i det kabel der ikke virker?

Ka´ det tænkes, at kabel og RJ-stik ikke passer sammen?

Jeg tænker her på kabeltyperne "solid" med massive ledere hhv.
"stranded" med ledere bestående af mange tynde tråde.

RJ-stikkene skal være beregnet til den kabeltype der er tale om.

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-06 18:36

Gert Søgaard Jensen wrote:

> Ka´ det tænkes, at kabel og RJ-stik ikke passer sammen?

Forskel på tykkelsen af den enkelte leder?

Alt er muligt :)
Jeg kan se at det billige kabel ikke er snoet helt ensartet

> Jeg tænker her på kabeltyperne "solid" med massive ledere hhv.
> "stranded" med ledere bestående af mange tynde tråde.

Ledere på begge kabler er solide da jeg skal montere i henholdsvis
patchpanel samt vægbeslag
Lederne bliver presset ned i en holder der skærer isolering væg og griber om
selve kobberet

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 10-09-06 19:54

On Sun, 10 Sep 2006 19:35:42 +0200, "Peter Lykkegaard"
> [...]

>patchpanel samt vægbeslag
>Lederne bliver presset ned i en holder der skærer isolering væg og griber om

OK - hvis der er tale om "solid"-kabler i begge tilfælde, kan der, som
du selv er inde på, måske være forskel på tykkelsen af lederne i de to
typer kabel, således at knivkontakterne i patchpanel/vægbeslag ikke
får ordentlig kontakt med lederne i det "dårlige" kabel.

Dårlig kontakt opstår også, hvis stikket (knivkontakterne) er beregnet
til "solid"-kabel, og der anvendes "stranded"-kabel.

Så vidt jeg husker, angives tykkelsen med en AWG-værdi, f.eks. 24AWG,
som normalt kan ses på kabelkappen. Måske kan du se noget dér?
--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-06 20:23

Gert Søgaard Jensen wrote:

> Så vidt jeg husker, angives tykkelsen med en AWG-værdi, f.eks. 24AWG,
> som normalt kan ses på kabelkappen. Måske kan du se noget dér?

Jeg har tjekket begge kabler
Det billige/dårlige er AWG24
Og det der virker er AWG26

Stikkene til patchpanelet er nogle ældte AT&T MPS100 B/C stik, mærket med
MPS5 på fronten
Vægkontaker er "standard" LK kontakter (cat5E)

Som sagt jeg har ikke haft problemer med de modeller før i forbindelse med
anden kabelføring

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Arne Keller

Dato : 10-09-06 21:00

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
> Og det der virker er AWG26
>
> Stikkene til patchpanelet er nogle ældte AT&T MPS100 B/C stik, mærket med

Det er Cat5 stik, som klarer begge de nævnte kabeltyper.
Hvis du tager et tomt stik og ser ind på "kniven" (IDC) fra siden skal
de 2 sider af metallet være paralelle ellers er kniven ødelagt og
stikket vil være upålideligt.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-06 21:12

Arne Keller wrote:

> Hvis du tager et tomt stik og ser ind på "kniven" (IDC) fra siden skal
> de 2 sider af metallet være paralelle ellers er kniven ødelagt og
> stikket vil være upålideligt.

Ahh, merci
Jeg har kikket på nogle af stikkene og det er måske her hunden ligger
begravet

Jeg har nok bare været "heldig" ved den første installation :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Arne Keller

Dato : 10-09-06 20:56

Peter Lykkegaard skrev:

> Forskel på tykkelsen af den enkelte leder?
>
> Alt er muligt :)
> Jeg kan se at det billige kabel ikke er snoet helt ensartet

Det skal det helst ikke være
Parrene skal have forskellig "stigning" for at modvirke krydstale (NEXT).

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-06 20:58

Arne Keller wrote:

> Det skal det helst ikke være

Ok, tak for info

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 10-09-06 19:58

"Hvis der er nogen der har en uddybende forklaring så ville jeg blive glad"

Nogen kabler er mere følsommer overfor bøjning (skarpe) og pres (klemmes
sammen) end andre. Er parene helt snoede ud til stikkene? Eller er de sidste
5-10cm rettet ud? Der er stor forskel på kabler. Især billige
"kineserkabler" giver ofte problemer.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-06 20:22

Henrik Nielsen wrote:

> Nogen kabler er mere følsommer overfor bøjning (skarpe) og pres
> (klemmes sammen) end andre.

Forsøg blev gjort før kablet var endeligt monteret i kabelbakkerne - dvs
meget "løst" hængende
En anden mulighed er at kablet er blevet ødelagt ved pakning da diameter på
rullen var ca 20cm

> Er parene helt snoede ud til stikkene?
> Eller er de sidste 5-10cm rettet ud? Der er stor forskel på kabler.
> Især billige "kineserkabler" giver ofte problemer.

Jeg kasserede den første halve meter, netop af samme grund
På den ende der lå ca 15m inde på rullen er lederne snoet meget uens

Fra : Arne Keller

Dato : 10-09-06 20:55

Peter Lykkegaard skrev:
snip

> Hvis der er nogen der har en uddybende forklaring så ville jeg blive glad
> måske er der brugt en billigere kobber legering i det kabel der ikke virker?

Nej, der er ikke meget forskel på det kobber som anvendes i parsnoede
kabler, men hele konstruktionen af kablet kan være tvivlsomt, ofte er
snoningen ikke korrekt/præcist nok udført.

Fra : Arne Keller

Dato : 10-09-06 20:53

Peter Lykkegaard skrev:

> Hrrmpff, så ka' jeg lære det :(
> Forbindelsen spiller nu - så indtil det modsatte er bevist må fejlen skyldes
> det billige kabel

Det er en dårlig ide at købe det billigste kabel man kan få fat i, det
er ofte af meget tvivlsom kvalitet, hvis man derudover ikke er en ørn
til installation af kabling bliver det bare værre.

Bid i det sure æble ok køb noget kvalitetskabel evt hos din lokale
elektriker.