forhøjet blodtryk
Fra : niller

Dato : 09-09-06 14:28

min svigerfar på 78 har fået konstateret for højt blodtryk.han er i
medicinsk behandling men trykket er stadig jævnt 200/80.Lægerne siger at nu
må vi lige se hvordan det går.men er det ikke lidt for højt til at tage så
let på?
Nogen som kan udtale sig om emnet?Jeg har prøvet på netdoktor men der er der
ikke meget at hente om konsekvenser og farer.
Takker for al hjælp.

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-09-06 13:01

niller wrote:

Netdoktor:

Forhøjet blodtryk kan medføre åreforsnævring, blodprop i hjertet,
hjertesvigt (nedsat pumpefunktion, som medfører væskeophobning i kroppen),
nyresvigt, blindhed eller hjerneblødning.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hypertension.htm

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 10-09-06 14:14

niller skrev:
> [...]
> Nogen som kan udtale sig om emnet?Jeg har prøvet på netdoktor men der er der
> ikke meget at hente om konsekvenser og farer.

Når man er 78 år, så vil en del blodkar være naturligt stive. Det kommer
med alderen. Hvis man nedsætter blodtrykket for hurtigt, så kan kroppen
ikke tilpasse sig. Derfor skal en blodtryksnedsættelse ske langsomt.
Sker det for hurtigt er der risiko for svimmelhed, bevimmelser,
hjerteproblemer mv.

Det lyder derfor fornuftigt at lade medicinen virke langsomt.

Nogle mennesker er der dog problemer med at regulerer blodtrykket hos.
Sagt med andre ord: Nogle skal have elefantdoser for at det virker. Om
det er tilfældet hos svigerfar ved jeg ikke... Det vigtigste er at tale
med lægen om det og have en "behandlings-alliance".

Jesper

Fra : Poul-Erik Hansen

Dato : 18-09-06 21:07

Hej
Har din svigerfar prøvet at tage blodtrykket derhjemme?
PEH