æøå
Fra : Torben

Dato : 09-09-06 13:23

Hej

Hvad kan jeg stille op med at strtoupper() ikke virker på æøå?

Torben

Fra : Dan Storm

Dato : 09-09-06 14:29

Torben skrev:
> Hvad kan jeg stille op med at strtoupper() ikke virker på æøå?

Jeg har ikke nogen problemer med at æøå ikke bliver til uppercase når
den køres igennem funktionen. Jeg bruger også PHP5.

Umiddelbart vil eregi_replace() være en mulig løsning på dit problem.

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-09-06 19:00

Dan Storm wrote:

> Jeg har ikke nogen problemer med at æøå ikke bliver til uppercase når
> den køres igennem funktionen. Jeg bruger også PHP5.
>
> Umiddelbart vil eregi_replace() være en mulig løsning på dit problem.

Jeg ville nok nærmere foreslå str_replace... noget ala dette kan sikkert
fungere..

<?php
$foo="øh, hvad laver du åge";
$foo=str_replace(array('æ','ø','å'),array('Æ','Ø','Å'),strtoupper($foo));
?>

mvh
Johan

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-09-06 18:57

Torben skrev:
> Hvad kan jeg stille op med at strtoupper() ikke virker på æøå?

Det er "locale" afhængig, sakset fra manualen:

"Note that 'alphabetic' is determined by the current locale. For
instance, in the default "C" locale characters such as umlaut-a (ä) will
not be converted. "

Dvs. du skal bruge setlocale() (<http://dk.php.net/setlocale>) til at
sørge for at der er dansk tegnsæt i brug før du bruger strtoupper().

mvh

Jesper Brunholm