Civilisation og klimaforandringer
Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 09-09-06 13:16

Hvorfor er vi mennesker aldrig blevet kontaktet af fremmede
civilisationer i universet?

Jeg har fået en ide, som jeg gerne vil høre din mening om:

http://mogmich2.blogspot.com/2006/09/klimaforandring-og-civilisation.html

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

-- To hell with religious rhetoric in politics! --

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-06 13:25

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> writes:

> Hvorfor er vi mennesker aldrig blevet kontaktet af fremmede
> civilisationer i universet?

Hvor ved du fra vi ikke er det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-09-06 15:30

> Hvor ved du fra vi ikke er det?

Det er vi da også. De kalder sig blot for "Ungarere".

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, markedspartiet.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-06 15:57

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Det er vi da også. De kalder sig blot for "Ungarere".

Ved du noget om OP jeg ikke gør, eller tager du bare "universet" HELT
bogstaveligt?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 09-09-06 15:34

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvor ved du fra vi ikke er det?

Det har du selvfølgelig ret i, at jeg ikke ved. Men hvis det er
sket, så er det da ihvertfald ikke sådan helt *officielt*

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-06 16:04

> Det har du selvfølgelig ret i, at jeg ikke ved. Men hvis det er
> sket, så er det da ihvertfald ikke sådan helt *officielt*

Hvad skal der til før det er officielt?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim2000

Dato : 09-09-06 17:53

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du selvfølgelig ret i, at jeg ikke ved. Men hvis det er
> sket, så er det da ihvertfald ikke sådan helt *officielt*

En interessant film er her:

http://video.google.com/videoplay?docid=-3806579221436766245

Gad vide om den er ægte eller fake? Den er på 31 sekunder og du skal have
googleplayer installeret.

mvh
Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-09-06 18:28

Kim2000 presented the following explanation :
> Gad vide om den er ægte eller fake? Den er på 31 sekunder og du skal have
> googleplayer installeret.

Den ser meget fake ud - og du kan roligt nøjes med at have en browser
for at se den...

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 10-09-06 03:32

Kim2000 skrev:
> [...]
>
> http://video.google.com/videoplay?docid=-3806579221436766245
>
> Gad vide om den er ægte eller fake? Den er på 31 sekunder og du skal have

Den må være ægte, da man kan høre en hund pive :)
- de tager aldrig fejl af sådan noget!

Er der ikke nogle mærkelige "eksplosioner" eller glimt til sidst?
Nærmest en række små glimt (næsten) symmetrisk i kanten, og et
kraftigere centralt glimt?

"Objektet" ser også ud til at accellerere nærmest øjeblikkeligt
ud til venstre, umiddelbart efter glimtene.

Om det er falsk eller ej, aner jeg ikke. Men hvis det ikke er
falsk, så er det åbenbart meningen det skal ses (tæt beboet
område ved højlys dag).

Fra : Brian Lund

Dato : 09-09-06 23:28

> Det har du selvfølgelig ret i, at jeg ikke ved. Men hvis det er
> sket, så er det da ihvertfald ikke sådan helt *officielt*

Det kan være vi slet ikke har opdaget det! - Himmelrummet er en meget stor
sag at holde øje med hele tiden, desuden har vi kun gjort netop det et par
dekader ud af flere milliarder mulige år..!

Min pointé er at der sagtens kan have været andre civilisationer der har
sendt radiosignaler og at vi så enten ikke har kunnet opfange dem eller har
lyttet det falske sted på det rigtige tidspunkt!

Brian

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 10-09-06 02:51

Brian Lund skrev:

> [...]
> sendt radiosignaler og at vi så enten ikke har kunnet opfange dem eller har
> lyttet det falske sted på det rigtige tidspunkt!

Ja, der er helt klart andre mulige forklaringer på dette. Den du
nævner er en af dem. Hvis vi ovenikøbet går ud fra, at en given
civilisation kun har begrænset "holdbarhed" så er det endnu
tydeligere. Der er så vidt jeg husker en videnskabsmand
(Carl Sagan?) der sammenlignede det med lys på et juletræ, der er
lavet så pærerne blinker på skift. Der er godt nok en masse
glimt, men det er usandsynligt at to *nabopærer* skulle glimte
samtidig!

Men iøvrigt udelukker dette jo ikke den "teori" jeg kommer med.
Begge dele kan godt være rigtigt, så vidt jeg kan se.

Fra : Kim2000

Dato : 09-09-06 13:53

> [...]
> civilisationer i universet?
>
> Jeg har fået en ide, som jeg gerne vil høre din mening om:

Et indlæg der udelukkende er skrevet for at få os til at besøge hans
hjemmeside, selve hans "store visionære tanker" fylder nemlig 4 linier og
siger "gad vide om ikke også fremmede livsforme er tilpasset deres miljø".

Så en spammer mere til killfilteret.

mvh
Kim

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 09-09-06 15:32

Kim2000 skrev:
> [...]
> siger "gad vide om ikke også fremmede livsforme er tilpasset deres miljø".

Min ide er et mere konkret bud på, af hvad art denne tilpasning
til miljøet kunne tænkes at være, nemlig klimaforandringer. At
andre livsformer på andre planeter nok er tilpasset miljøet og
har udviklet sig efter evolutionsteoriens principper, formoder
vel de fleste (selv om man jo ikke ved det med sikkerhed). Den
ide er der ikke noget nyt i. Men det er heller ikke det jeg
skriver. Du gengiver det helt forkert og misvisende.

> Så en spammer mere til killfilteret.

Helt i orden. Du har alligevel ikke forstået en skid (se ovenfor)

> mvh
> Kim

Iøvrigt skriver jeg ikke kun for at få besøg på min blog. Læg
lige mærke til at der ikke er nogen reklamer og lignende. Jeg
tjener ikke noget på det - det er en *weblog* der udelukkende
afspejler mine interesser.

Når jeg fatter mig ultra-kort på min weblog, så er det for at
henlede opmærksomheden på *Newsvine* hvor jeg synes der er en
masse gode artikler, hvoraf kun ganske få er skrevet af mig.
Behøver jeg at sige, at jeg ikke har noget med Newsvine at gøre
økonomisk eller ledelsesmæssigt?

(det her læser "Kim2000" jo nok ikke, siden han har puttet mig
i hans killfilter - sympatisk måde at kommunikere på!)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-06 15:58

> [...]

> masse gode artikler, hvoraf kun ganske få er skrevet af mig.
> Behøver jeg at sige, at jeg ikke har noget med Newsvine at gøre

Så skriv dog det i stedet for. Alternativt skriv et ordentligt oplæg
her.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim2000

Dato : 09-09-06 16:20

> [...]
>
> (det her læser "Kim2000" jo nok ikke, siden han har puttet mig
> i hans killfilter - sympatisk måde at kommunikere på!)

Joh, det gør jeg nu, filmgruppen er bare oversvømmet af "folk, der har gjort
en god handel" og derfor var jeg lidt ekstra irritabel da jeg skrev
indlægget, og killfileret, som jeg helst ikke vil bruge, undlod jeg.

Min pointe er dog at du henviser til din weblog for din "artikel" og så er
din "artikel" på 4-5 linier, altså et indlæg der snildt kunne skrives her i
gruppen, fremfor at skulle omkring din side. Hvis artiklen havde været på
lad os sige 2-300 linier, så synes jeg det havde givet mening.

mvh
Kim

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 09-09-06 17:48

Kim2000 skrev:
> [...]
> gruppen, fremfor at skulle omkring din side. Hvis artiklen havde været på
> lad os sige 2-300 linier, så synes jeg det havde givet mening.

Du har ret i, at der gerne skal være lidt "kød" på det man
skriver i gruppen, især i en trådstarter. Det plejer jeg nu også
at gøre, men jeg havde lidt travlt og syntes det var nemmere.

Jeg er selv irriteret over trådstartere, der *kun* indeholder et
link, så man ikke aner hvad man klikker på. Dem plejer jeg gerne
at boycotte.

Det gør jeg trods alt aldrig :)

Fra : alexbo

Dato : 09-09-06 18:24

"Mogens Michaelsen" skrev

> Du har ret i, at der gerne skal være lidt "kød" på det man
> skriver i gruppen, især i en trådstarter. Det plejer jeg nu også
> at gøre, men jeg havde lidt travlt og syntes det var nemmere.

Der var ingen grund til travlhed, om indlægget kom et par dage eller år før
eller senere er da ligegyldigt.
Dit tidspres forhindrer dig åbenbart også i at klippe i dine lange citater.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-09-06 21:04

Mogens Michaelsen wrote:
> [...]
> civilisationer i universet?
>
> Jeg har fået en ide, som jeg gerne vil høre din mening om:

Hvorfor i alverden kan du ikke bare skrive din tekst i et indlæg her på
usenet? Det er da ikke overvældende langt?

Når det er sagt, så synes jeg ikke dit forslag virker specielt
gennemtænkt. Det du skriver er, at vi måske er udsat for nogle atypiske
klimaforandringer, som andre (mulige) civilisationer ikke har oplevet.

Har du hørt om Occams Razor?

Mvh. Micahel.

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 10-09-06 02:29

Michael Zedeler skrev:

> [...]
> gennemtænkt. Det du skriver er, at vi måske er udsat for nogle atypiske
> klimaforandringer, som andre (mulige) civilisationer ikke har oplevet.

Nej, det har du helt misforstået. Det jeg skriver er, at der
netop *ikke* er andre civilisationer der *ikke* har oplevet disse
atypiske klimaforandinger - fordi det netop er disse atypiske
klimaforandringer, der er årsagen til civilisation.

> Har du hørt om Occams Razor?

Ja, og den kan ikke bruges her. Af følgende grund:

1)Hvis det kan påvises, at vores egen civilisation startede som
en nødvendig reaktion på klimaforandringer.

2)Hvis det samtidig kan påvises, at det drejer sig om
klimaforandringer, der er højst ualmindelige på planeter der
ellers kan siges at være "jord-lignende" (f.eks. fordi de er helt
dækket af vand).

- Så kan det bruges til at *forudsige* om en observeret
jordlignende planet kan forventes at udvikle en civilisation.
Selvfølgelig nok ikke med absolut sikkerhed, men som en brugbar
regel.

Hvis teorien er bedre til at forudsige sandsynligheden for
civilisation på en fremmed planet, end andre teorier er, så kan
du ikke bruge "Occams Razor" imod den.

Nu ved jeg så bare ikke, om folk der har mere forstand på den
slags ting, end jeg selv har - kan skyde "teorien" ned med det
samme, fordi den strider mod den viden vi har.

Derfor spørger jeg her i gruppen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-06 07:56

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> writes:

> Hvis teorien er bedre til at forudsige sandsynligheden for
> civilisation på en fremmed planet, end andre teorier er, så kan
> du ikke bruge "Occams Razor" imod den.

Tjah, så længe vi ikke har fundet noget "derude" er en lige så god
teori at der ikke _er_ andre end os.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim2000

Dato : 10-09-06 09:30

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tjah, så længe vi ikke har fundet noget "derude" er en lige så god
> teori at der ikke _er_ andre end os.

Tja, hvis du går en tur ned til stranden og tæller hvert eneste sandkorn, så
siger forskerne at det antal vil svare nogenlunde til det antal stjerner der
i det kendte univers, hvis bare hver 1000. stjerne har planeter der ligger i
den boelige zone, så vil det nærmest lyde utænkeligt at der ikke skulle være
opstået liv på bare hver 1000. af dem, allerede her vil vi jo tale om
millioner af planter med liv af en eller anden form, det vil ligeledes lyde
helt utænkeligt at ikke bare hver 1000. af dem skulle have udviklet
inteligent liv. Men der kan jo være langt imellem dem og dermed være svære
at finde. Så her og nu er det bedste vi kan gøre er at fokusere på at
kolonisere vores solsystem, Mars er et realistisk bud indenfor blot 100 år.
Fascinerede er det iøvrigt at den kinsiske stat har lavet et rumprogram med
et mål der hedder at have 1 million mennesker på Månen om 200 år, det kalder
jeg visionært. Og fuldt ud realistisk.

Allerede fra 2007 kan vi begynde at lede efter jordlignede planeter i andre
solsystemer med Automated Planet Finder i Santa Cruz og endelig vil også
Giant Magellan teleskopet nok bringer nyheder, når det går igang om 10-15
år.

mvh
Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-06 12:05

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> writes:

> Tja, hvis du går en tur ned til stranden og tæller hvert eneste sandkorn, så

Det er stadig gætværk.

Desuden er afstandene så enorme at det er ubegribeligt for
menigmand. Der er jo heller ikke meget sjov ved at have sommerhus på
månen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim2000

Dato : 10-09-06 12:17

> Det er stadig gætværk.
>
> Desuden er afstandene så enorme at det er ubegribeligt for
> menigmand. Der er jo heller ikke meget sjov ved at have sommerhus på
> månen.

Nærmere et vinterhus

Og hvor i alverden dog ikke? Der er folk der har sommerhus i Frankrig eller
USA. Det er bestemt ikke urealistisk at rejse til månen for 5-10.000 kroner
om 50-100 år. Rejsen med den nuværende teknologi tager 3 dage, så et
dagsrejse om 50-100 år er på ingen måde urealistisk, ligesom rumelevatoren
selvfølgelig vil begrænse omkostningerne voldsomt ved opsendelsen.

mvh
Kim

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 10-09-06 10:33

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Tjah, så længe vi ikke har fundet noget "derude" er en lige så god
> teori at der ikke _er_ andre end os.

Det har du ret i. Der er ikke nogen som helst *beviser* på, at
der skulle være liv andre steder.

At vi ikke har hørt fra fremmede civilisationer, kan man i og for
sig bruge som argument for, at der måske slet ikke findes *liv*
andre steder. Forstået på den måde, at så længe vi ikke ved mere
end vi gør, så kan man påstå at det er et indicium på det.

Men der er efterhånden flere og flere videnskabelige
observationer, der *tyder* på det. For eksempel forekomst
af organiske molekyler i interstellart rum.

Jeg har også indtryk af, at de fleste almindelige mennesker i dag
er stærkt tilbøjelige til at gå ud fra eksistensen af liv andre
steder. Men det er naturligvis ikke noget videnskabeligt argument
i sig selv!

Hvis man tillader sig at gå ud fra, at der findes masser af liv
andre steder, så er det noget vanskeligere at forklare hvorfor
der (tilsyneladende!) ikke er intelligensvæsener fra andre
verdener, der har opdaget Jorden. De må jo kunne finde andre
planeter der ligner deres egen, lige som vi er i færd med i dag.

Måske forklaringen er, at det er udviklingen af en civilisation
der er flaskehalsen?

Altså at der måske findes masser af planeter med væsener der er
relativt intelligente - men uden nogen egentlig civilisation?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-06 12:07

> [...]

> andre steder. Forstået på den måde, at så længe vi ikke ved mere
> end vi gør, så kan man påstå at det er et indicium på det.

En anden grund kunne også let være at vi rent galaksemæssigt bor ude
på bøhlandet. I galaksens midte ligger stjernerne meget tættere end
herude i spiralarmen.

Bare se at nærmeste stjerne er 4 lysår væk. Det er altså en lang tur.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim2000

Dato : 10-09-06 12:19

> [...]
> herude i spiralarmen.
>
> Bare se at nærmeste stjerne er 4 lysår væk. Det er altså en lang tur.

En måde at visualisere det på er følgende:

Læg et sandkorn i midten af dit spisebord, den repræsentere solen. For at
komme til den nærmeste stjerne skal du nu gå 3 km væk.

mvh
Kim

Fra : Max

Dato : 10-09-06 12:29

Hej Thorbjørn

> En anden grund kunne også let være at vi rent galaksemæssigt bor ude
> på bøhlandet. I galaksens midte ligger stjernerne meget tættere end
> herude i spiralarmen.

En væsentlig grund til at vi ikke har registreret besøg kan jo også
være at den historiske tid faktisk kun er et splitsekundt i astronomisk
tid. Millioner af civiliationer kan opstå og dø i universet uden to af
dem behøver at være der samtidig.

Jeg tror på liv andre steder, uanset hvilke parametre man næsten
sætter op kan ikke afvise det, men at der skulle have været nogen
her og kikke/besøge betragter jeg som usandsynligt.

Mvh Max

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-09-06 10:49

Mogens Michaelsen wrote:
> Det jeg skriver er, at der
> netop *ikke* er andre civilisationer der *ikke* har oplevet disse
> atypiske klimaforandinger - fordi det netop er disse atypiske
> klimaforandringer, der er årsagen til civilisation.

Jeg har ikke noget overblik over alle de klimaforandringer, jorden har
gennemgået siden den blev til. Men mon ikke der er mange temmeligt
voldsomme forandringer, som er typiske for /alle/ planeter af samme
klasse som jorden? (Vulkaner, asteroider, istider og hvadharvi.)

Er du blevet inspireret af af historien om det moderne menneske og
hvordan vi skulle have overlevet på gund af vores tilpasningsdygtighed?

Mvh. Michael.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-12-06 09:00

Mogens Michaelsen skrev:
> Hvorfor er vi mennesker aldrig blevet kontaktet af fremmede
> civilisationer i universet?
>
> Jeg har fået en ide, som jeg gerne vil høre din mening om:
>

> Måske der er en forbindelse mellem klimaforandring og opkomsten af
> en civilisation, som kan forklare det - nemlig sådan,
> at vores egen civilisation her på Jorden er fremkaldt
> af en eller flere klimaforandringer, der ikke er typiske
> for ellers jord-lignende planeter.

For at skabe en civilisation, så skal man have et system som indsamler
og opbevare viden i gennem mange år. Dette kræver at byen får mad nok
hvert år igennem århundreder.

Et stort problem var fejlernæring, da man ikke kunne opbevare C-vatamin.
Det er meget få afgrøder som man kan leve af uden at blive fejlernæret.
Og landbruget må strate med en enkel afgrøde.

I 1930erne havde vi en kortvarig klima ændring imod et kolder klima, og
dette betød at store områder i USA ikke længer kunne dyrkes.

Men elles har vi i dag haft tempertur stigning i Eruopa siden slutningen
af 1600tallet. Med kun en lille tilbage gang, som udløste den franske
revolution.

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-06 09:26

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message

> I 1930erne havde vi en kortvarig klima ændring imod et kolder klima,
> og dette betød at store områder i USA ikke længer kunne dyrkes.

Mærsk har med kontainerskibe vist rettidig omhu så mad fra lande med
mange solskinstimer kan give varieret kost tl hele verden, ihvertfald
hvis uden kød

Tyskland tabte delvis WW1 fordi de ikke lyttede til Hindhede og skar
ned på kødforbrug.Det gav sult hos de fattige og oprør bag fronten.

Men at BZ er vegetarer er især om farisæisme "TAk socialistgud at jeg
ikke er en egoist der kun tænker på mig selv som de kapitalistike
muzak-nydere".

Jeg tror ikke at klimaforandringer i de sidste 200 år har været nær så
vigtige som udspredelsen af traktorer, gødning ,
konserveringsteknologi og andet der gør det ansvaligt at rige lande
fråser i kød.

Hvis vi fordelte rigdommen til Afrika og Muhamedanien ville de
overbefolke sig til babysult med ufattelige lidelser til følge .- lad
dem gå kinesernes og japanernes vej - markedsfrihedens.

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-12-06 16:57

Peter Ole Kvint wrote:

> For at skabe en civilisation, så skal man have et system som indsamler
> og opbevare viden i gennem mange år. Dette kræver at byen får mad nok
> hvert år igennem århundreder.

Det er i hvert fald en måde at gøre det på....

> Et stort problem var fejlernæring, da man ikke kunne opbevare C-vatamin.
> Det er meget få afgrøder som man kan leve af uden at blive fejlernæret.
> Og landbruget må strate med en enkel afgrøde.

Ja, det er irriterende at vores gen til at producere c-vitamin er defekt i alle
mennesker.

[snip]