Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
låne-ansøgning hos Skandiabanken
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-08-06 19:17

Hej,

Jeg vil gerne lige høre jeres vurdering af en forespørgsel om optagelse
af AB-lån hos Skandiabanken. De reklamerer med "markedets billigste
AB-lån" - variabel rente:

Prisliste for AndelsPrioritet

AndelsPrioritet       5,05%
Nominel årlig rente   5,15%
ÅOP (Årlige omkostninger i procent)    5,4
ÅOP efter skat       3,6

Afslaget begrundes med at: "SkandiaBanken økonomivurdering tager
udgangspunkt i forbrugerrådets vejledende krav til rådighedsbeløb, for
en voksen er det 8000 kr. pr. person, når samtlige udgifter til ejendom,
lån m.v. er betalt." og "Det er bare vore holdning, at vi ikke tilbyder
lån og kredit til personer, der har adressebeskyttelse, da det bla. vil
give os en del manuelt ekstra arbejde i etableringsprocessen m.v."

Det med adresse-beskyttelse er det normalt? Hvorfor? Det skulle ikke
betyde noget for kreditorer, har jeg læst og evt. omkostninger kan de jo
bare lægge oveni en evt. regning til låntager.

De skal selvfølgeligt have lov at låne penge til dem de vil, men jeg
brokkede mig lidt over at jeg gerne ville have en retfærdig
sagsbehandling og jeg har aldrig hørt om at forbrugerrådet kræver et
rådighedsbeløb på 8000 kr pr. voksen. Det virker lidt som et
reklame-stunt for at tiltrække nye kunder i mine ører...

Jeg prøvede forgæves at opremse hvad FR mente fra
http://www.forbrugerraadet.dk/presse/alle/presse508/ - nemlig at
børnefamilier med for eksempel to børn skal have et månedligt
rådighedsbeløb på 11.000 kroner. Dvs. pr. person bliver det i gns:
kr. 2750. Nogen der ved hvor de 8000 kr kommer fra og ellers hvor man
kan få andelsboliglån til fornuftig rente?

Jeg havde nok forestillet mig at kunne diske op med et rådighedsbeløb på
minimum over/omkring 4000 kr månedligt og voksende indenfor en årrække
og så ville det være rart at kunne købe den rigtige bolig fra starten...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 31-08-06 21:54

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> betyde noget for kreditorer, har jeg læst og evt. omkostninger kan de jo
> bare lægge oveni en evt. regning til låntager.

Ja har stødt på det med navnebeskyttelse hos mange banker - og ja man undres
lidt.. men igen som du selv nævner er jo dem der vinder hvis man ønsker
deres produkter.. eller taber hvis de ønsker dig som kunde

Det står jo banken helt frit at sætte en grænse for dit rådighedsbeløb, hvis
de finder 8k er rimeligt er det jo ligemeget hvad andre siger forbrugerrådet
osv osv - man kan jo sagtens argumentere for at 8k er et rimeligt beløb.

Men det tager jo to sek at fjerne din navnebeskyttelse, og blive kunde hos
dem (hvis altså det er afvist kun pga det)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-09-06 07:42

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Men det tager jo to sek at fjerne din navnebeskyttelse, og blive kunde hos
> dem (hvis altså det er afvist kun pga det)

Jo, det var da det mindste problem... Man kan sikkert også fjerne den og
efterfølgende få den frem igen. Men det var nu ikke så meget
det.... Markedet er lidt uoverskueligt, men man kunne selvfølgeligt høre
ad en masse forskellige steder og vælge det sted med den laveste
rente. Nogen der har nogen anbefalinger til 1.gangskøber?

Jeg syntes 8000 kr i rådighedsbeløb er heftigt... Hvad ?#?€?"# skal man
bruge 8000 kr om måneden på, bagefter alle faste udgifter? Det er 2000
kroner om ugen. Gå på restaurant et par gange ugentligt måske? Det er
ikke mig at bruge en masse penge på ingenting, såsom dyre byture og
lignende... Jeg bider mærke i den citerede undersøgelse fra
handelshøjskolen og hvad jeg iøvrigt har læst på nettet...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 09:26

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes 8000 kr i rådighedsbeløb er heftigt...

Ja, det lyder lidt overdrevet. Normalt regner bankerne ( og
kreditforeningerne ) med et rådighedsbeløb på 3.500 kr. pr. mdr. for en
voksen og 1500 kr. pr. mdr. pr. barn.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 01-09-06 15:36

> [...]
> lignende... Jeg bider mærke i den citerede undersøgelse fra
> handelshøjskolen og hvad jeg iøvrigt har læst på nettet...

Jeg er enig i, at det er et stort beløb, men mener du seriøst, at du ikke
ville vide, hvad du skulle bruge de ekstra penge på? Det kan jeg ikke
forstå.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-09-06 21:49

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg er enig i, at det er et stort beløb, men mener du seriøst, at du ikke
> ville vide, hvad du skulle bruge de ekstra penge på? Det kan jeg ikke

Jo, jeg kunne sikkert godt bruge dem hvis de bare lå der og ikke skulle
bruges på andet... Jeg er netop uddannet diplom-ingeniør, og har 2 år
tilbage før jeg er civilingeniør, MSc Eng, men jeg vil hellere bruge dem
på en (andels)-bolig af en fornuftig størrelse i Kbh, hvor jeg ikke vil
flytte fra om kort tid igen. Jeg har en opsparing på 70.000 kr i
Skandiabanken - stående på bank-kontoen til indskud - intet SU-lån, men
det begynder jeg på til januar - de fås jo ikke billigere.

Min indkomst før skat var i år 2005 ca. 155.000 kr, i år 2006+2007
bliver den nok ca. 165.000 kr og i 2008 regner jeg med 60.000 kr første
halvår + 5-6 mdr løn på omkring 28.000 eller evt. dagpenge i det meget
pessimistiske tilfælde - men det er vist ca. 14.000 kr i 6 mdr hvis det
utænkelige skulle ske at jeg på trods af ingeniør-mangel (og i
øjeblikket højkonjunktur/økon. opsving + mange ældre der pensioneres og
forlader arbejdsmarkedet) ikke kan få job nogen steder. Så 2008 giver
vel noget ml. 140-170.000 kr og voksende. De (nyuddannede)
diplom-ingeniører jeg kender og som har job nu tjener vel omkring 26.000
kr pr. måned eller lidt højere = 312.000 kr årligt og det vokser jo så
også i takt med at man lærer mere/erfaringen stiger. Til den tid er det
intet problem at diske op med et rådighedsbeløb på 8000 kr månedligt,
for en bolig i den størrelse jeg nu har kig på... Bare omkring 60 m^2 -
så jeg undrer mig over afslaget og syntes de forlanger det urimelige når
jeg tilbyder et rådighedsløb på de 4000 kr månedligt som vokser indenfor
få år... Nå, lånet kommer vel nok bare et andet sted...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim2000

Dato : 03-09-06 07:45

> [...]
> lignende... Jeg bider mærke i den citerede undersøgelse fra
> handelshøjskolen og hvad jeg iøvrigt har læst på nettet...

Du skal som husejer have penge på kistebunden når fyret står af, når
vaskemaskinen ikke virker, når elektrikeren skal ordne en kontakt osv osv.
Som husejer har man jo ikke et boligfirma at ringe til.

mvh
Kim

Fra : Knud S.

Dato : 03-09-06 08:54

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse news:44fa79f9$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Du skal som husejer have penge på kistebunden når fyret står af, når vaskemaskinen ikke virker, når elektrikeren skal
> ordne en kontakt osv osv. Som husejer har man jo ikke et boligfirma at ringe til.

8000 er absolut ikke for meget, især ikke hvis man har børn også. Mit køleskab
røg i foråret oven i barnedåb, konfirmation og varmeanlægget der også skal
skiftes om en måned, så det blev ikke til nogen ferierejse. Det gør det nok
heller ikke de næste år, så kommer der et par runde fødselsdage. Så er der jo
lige alt der moderne teknik man gerne vil være på forkant med også ...
Jeg kunne snildt bruge 20.000 om måneden.
I øvrigt skal man jo også tage resten af en økonomiske situation i betragtning
da det jo helst ikke skal være sådan, at en lille forringelse i ens økonomi pga.
forhold man ikke selv er herre over får det hele til at "ramle". Der er alt for
surt, hvis man skal vende hver en krone hele tiden.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-09-06 21:20

"Knud S." <news@post-cybercity.dk> writes:

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse news:44fa79f9$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> 8000 er absolut ikke for meget, især ikke hvis man har børn også. Mit køleskab

8000 kr pr. person! Prøv lige at læs hvad forbruger-rådet anbefaler på
http://www.forbrugerraadet.dk/presse/alle/presse508/ og bemærk at der er
masser af folk der endda lever for mindre. Det er iøvrigt ikke særligt
svært så bare fordi du måske ikke kan det, betyder det ikke at alle andre
heller ikke kan det.

> røg i foråret oven i barnedåb, konfirmation og varmeanlægget der også skal
> skiftes om en måned, så det blev ikke til nogen ferierejse. Det gør det nok

Ikke nogen ferierejse? Uha, hvor er det synd... Tsk. tsk... Prøv du at
leve på en SU i et par år, men det virker nu ikke til at du nogensinde
har prøvet det der ligner det.

> heller ikke de næste år, så kommer der et par runde fødselsdage. Så er der jo
> lige alt der moderne teknik man gerne vil være på forkant med også ...
> Jeg kunne snildt bruge 20.000 om måneden.

Jeg kunne snildt bruge 100.000 kr eller mere om måneden.

> [...]
> forhold man ikke selv er herre over får det hele til at "ramle". Der er alt for
> surt, hvis man skal vende hver en krone hele tiden.

Min beregning bygger på det at selv i det mest pessimistiske tilfælde
hvor jeg bliver arbejdsløs, kan jeg fint overleve. Jeg kommer aldrig
tilbage til at tjene så få penge som jeg gør nu. Derfor får jeg
selvfølgeligt også det AB-lån et sted.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Niels

Dato : 01-09-06 08:56

> [...]
> minimum over/omkring 4000 kr månedligt og voksende indenfor en årrække
> og så ville det være rart at kunne købe den rigtige bolig fra starten...

Et rådighedsbeløb på 8.000 er sygt. Jeg er single og bruger ikke nær det
beløb. Som bogholder fører jeg også et meget nøje regnskab med mit eget
forbrug (en hobby jeg har og kan sige at mit forbrug (tøj, kost,
lommepenge, julegaver, ferie og med opsparing til tv osv) ligger på 5.834.00
pr. måned i snit.
Bor i byen , cykler til arbejde, bytter feriebolig med andre (gratis ferie ,
stort set).

Så rådighedsbeløb er meget individuelt og det skuffer mig altid når
finansvirksomheder laver regler de ikke vil dispensere fra. Det er fint nok
de har retningslinier, men igen burde en bankrådgiver kunne se lidt dybere.
Men de ønsker vel ikke at tjene penge.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-06 11:38

In article <44f7e79f$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Niels" <niels@nillerrillen.dk> wrote:

> [...]
> pr. måned i snit.
> Bor i byen , cykler til arbejde, bytter feriebolig med andre (gratis ferie ,

Vi er 2 personer i et hus. Bruger under 2000,- pr måned til sammen til
husholdningen.

Så de 7000,- banken mener vi skal bruge kan de stikket et sted hen hvor
solen ikke skinner...

Så skal man jo være Rockefeller hvis man skal forbruge 7000 på
husholdning og ved siden af lægge fra til opsparing mv. Og ja.. det er
det som min bank startede med at lægge ud med... 2 personer skal spise
og skide for 7000,- ....

> de har retningslinier, men igen burde en bankrådgiver kunne se lidt dybere
> Men de ønsker vel ikke at tjene penge.

Min er blevet bedt om at se bort fra deres retningslinier hvis de vil
beholde mig som kunde.. og det er lykkedes.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-09-06 21:50

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> [...]
>
> Min er blevet bedt om at se bort fra deres retningslinier hvis de vil
> beholde mig som kunde.. og det er lykkedes.

Ah.... Det kunne være man skulle prøve det

Jeg syntes ikke det er urimeligt ihvertfald...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim2000

Dato : 03-09-06 09:57

> [...]
> husholdning og ved siden af lægge fra til opsparing mv. Og ja.. det er
> det som min bank startede med at lægge ud med... 2 personer skal spise

Det er der ingen der siger, men det er en typisk lejementalitet. De 8000
skal dække når taget skal skiftes, når fyret skal ordnes, når elektrikeren
skal forbi osv osv. Du har ingen boligforening at ringe til når køleskabet
går i udu, du skal som boligejer - efter min mening - konstant have mindst
10-15.000 kroner på kontoen for at undgå dumme lån, når tingene skal laves.

mvh
Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-06 10:37

In article <44fa98f4$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> Det er der ingen der siger, men det er en typisk lejementalitet. De 8000
> skal dække når taget skal skiftes, når fyret skal ordnes, når elektrikeren
> skal forbi osv osv.

Nej. De 8000 skulle dække mad..... dertil skulle der så ved siden af
spares op til alt det du nævner ;)

Tror vist også det var det jeg skrev i første indlæg..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Knud S.

Dato : 03-09-06 10:42

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:martinlj-9FD4B9.11364503092006@sunsite.dk...

> Nej. De 8000 skulle dække mad..... dertil skulle der så ved siden af
> spares op til alt det du nævner ;)

Så var det da mere ærligt de meldte klart ud at de bare ikke gider
have dig som kunde ....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-06 12:33

In article <44faa383$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
"Knud S." <news@post-cybercity.dk> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Så var det da mere ærligt de meldte klart ud at de bare ikke gider
> have dig som kunde ....

Tja nu var jeg mangeårig kunde i forvejen så måtte lige forklare dem
lidt af hvert hvis ikke de ville miste mig...

Og som skrevet andetsteds så hjalp det ;)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Michael Nielsen

Dato : 01-09-06 18:14

> [...]

> jo
> bare lægge oveni en evt. regning til låntager.

Adressebeskyttelse har en betydning for kreditorer: det er besværligt at
få oplyst din adresse.

Det er dog ikke så besværligt, at det burde begrunde et låneafslag og
jeg er enig med dig i, at de jo bare kunne opkræve et ekstra gebyr.

Ellers er det vel bare at ophæve adressebeskyttelsen og så evt. få den
igen senere - hvis den er nødvendig.

Hvad bruger man overhovedet adressebeskyttelse til?

Michael

Fra : Michael

Dato : 02-09-06 07:04

Michael Nielsen skrev:

>Hvad bruger man overhovedet adressebeskyttelse til?

Lige i øjeblikket er der "mange" der ønsker adressebeskyttelse, fordi
de ønsker at være anonyme hos DK-Hostmaster i fremtiden.

--
LMBC
Jeg udtaler mig ikke på vegne af den norske stat

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-09-06 21:56

Michael <spamhell@brandt-christensen.dk> writes:

> Lige i øjeblikket er der "mange" der ønsker adressebeskyttelse, fordi
> de ønsker at være anonyme hos DK-Hostmaster i fremtiden.

Lige nøjagtigt. Tåbelige regler, men man må jo bare rette
ind... Problemet er dog nok ikke sværere end at jeg bare kunne finde på
at få det fjernet og få det på igen bagefter lånet er givet.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Johansen

Dato : 01-09-06 18:36

Skandia Banken's kundeprofil baserer sig på nogle klare koncepter - ellers
kan de ikke drive det setup de kører.
"Internet Bank"

Et rådighedsbeløb kan ikke fastsættes som et "fast beløb" som passer til
alle!

Det vil i en rådgivningsbank altid være en afvejning af hvad familien/enkelt
personen tidligere har kunnet klare sig for.
Sådanne overvejelser tvivler jeg på Skandia Banken kan tage hensyn til - de
er jo ikke tæt på deres kunder, på samme måde som en traditionel bank.
(retttere traditionel bank burde være det)

Ikke en kritik af Skandia Banken, men det er deres koncept der byder dem at
drive bank på et stramt setup.

Jeg har altid fundet diskussionen om rådighedsbeløb for tumpet - på det
punkt er jeg meget enig med Niels længere nede/oppe i tråden.

Nogen mennesker har 10tkr. / md. men bruger 12tkr.
Andre kun 2tkr. som de lever fint for

En kreditvurdering er altid individuel og afhænger af mange faktorer af
samme grund betaler kunderne forskellig rentesats.

Vidste I at Bankerne oftere taber penge på enlige mænd end på enlige
kvinder?

Vh.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 19:31

"Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev i en

> Vidste I at Bankerne oftere taber penge på enlige mænd end på enlige
> kvinder?

Teknik og biler koster jo.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Per Riber

Dato : 01-09-06 20:39

Buffy skrev:

> Teknik og biler koster jo.

Ja, for slet ikke at tale om enlige kvinder..

Sig det endelig ikke til min kone - øhhh - av-av-av

mvh Per

Fra : Kaenguru

Dato : 06-09-06 21:08

Martin Jørgensen skrev:

> [...]
> minimum over/omkring 4000 kr månedligt og voksende indenfor en årrække
> og så ville det være rart at kunne købe den rigtige bolig fra starten...

Det glæder mig da at høre at jeg ikke er den eneste der har fået
afslag på et andelsboliglån hos SkandiaBanken. Jeg fik dog ikke
engang nogen begrundelse på afslaget!
Fik i stedet et lån hos Basisbank, som endda var en smule billigere
(har ikke lige de aktuelle rentesatser lige her).

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-09-06 20:14

"Kaenguru" <troels_martens@ofir.dk> writes:

> Martin Jørgensen skrev:
-snip-
> Det glæder mig da at høre at jeg ikke er den eneste der har fået
> afslag på et andelsboliglån hos SkandiaBanken. Jeg fik dog ikke
> engang nogen begrundelse på afslaget!

Det er vist bare "ren luft" og af reklame-hensyn at det lån står skrevet
på deres hjemmeside. Mon ikke 99% af ansøgerne får afslag? Det vælger
jeg at tro på.

> Fik i stedet et lån hos Basisbank, som endda var en smule billigere
> (har ikke lige de aktuelle rentesatser lige her).

Uha, det ser virkeligt godt ud... Mange tak for informationen... Iøvrigt
fandt jeg ud af at ÅOP adskillige andre steder lå så tæt opad SB's at
jeg bare tager den næste bank i rækken og hører ad. Jeg er så heldig at
jeg ikke behøves at lave "impuls-lån" og det er da også derfor jeg lige
vendte emnet her i gruppen, inden den endelige beslutning falder...

Best regards
Martin Jørgensen