Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Stort hus, skattefrit salg ?
Fra : Musvågen

Dato : 30-08-06 21:20

Hej

Jeg ville høre Jeres råd til, hvordan jeg arrangerer og planlægger
et skattefrit salg en gang i fremtiden hvis jeg køber ejendommen. Det
er afgørende for dispositionerne at ejendommen kan sælges skattefrit,
da der skal bruges mange penge til istandsættelse og disse penge er jo
private og beskattede, det vil derfor være tåbeligt at købe en
ejendom til 4mio og istandsætte den for 4mio og sælge den for 10mio
hvor skattevæsenet skal have ca.50%. Derimod er det interessant at
tjene 2mio skattefrit på nogle år.

Jeg overvejer privat at købe et hus på 800kvm som ligger på en
4000kvm grund delt i 3 matrikler. Det er et nedlagt vandrehjem med
tilhørende bolig, og ligger på landet i byzone og er uden
bopælspligt.

På SKAT´s Ejendomsvurderingsmeddelelse som udkommer en gang årligt,
står ejendommen opført under Benyttelseskode "01-Beboelsesejendom med
1 lejlighed". Er det den rigtige type vurdering i relation til at
sælge skattefrit ?

Ifølge skatteretten skal jeg reelt bebo ejendommen, så det agter jeg
at gøre i nogle år, altså ikke fiktiv proformaflytning, men faktisk
og reel indflytning.

Der er også noget med at huse på grunde over 1400kvm ikke kan sælges
skattefrit, medmindre man får dispensation, og denne får man vidst
nok kun hvis den ikke kan udstykkes. Kan man få kommunen til at
erklære at grunden ikke kan udstykkes ?

Hvad skal jeg være opmærksom på, i forbindelse med den økonomiske
og skattemæssige planlægning med henblik på skattefrit salg om
nogle år ?
Hvilke dokumenter, erklæringer, dispensationer mv. skal jeg indhente ?

Hvorfor er ejendomsavancebeskatningsloven ikke her mere
http://www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm
hvilken lov gælder nu på området ?

Er der andre muligheder, f.eks at lade et af mig nystiftet selskab
købe ejendommen og drive dem som en udlejningsejendom, og dermed have
skattemæssige fradrag for omkostningerne ?
Og hvordan kan jeg holde projektet væk fra min private formue og
undgå personlig hæftelse, såfremt noget går galt ?
Er det en god ide at etablere et selskab i et land hvor jeg kan være
anonym overfor de danske skattemyndigheder (f.eks BVI, Caymann,
Bahamas, osv), og så lade dette selskab købe og drive ejendommen ?

Fra : nvm

Dato : 31-08-06 07:47

> Hvilke dokumenter, erklæringer, dispensationer mv. skal jeg indhente ?

Du bør skrive til SKAT og anmode om et "bindende svar" om konsekvenserne
af din plan for lige bestemt den ejendom du har kig på.

> http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=210335&vID=0

Det koster 300 kr. pr. spørgsmål og de fleste svar gælder i 5 år.

Du skal selvfølgelig beskrive hele planen og efterfølgende følge planen,
for at svaret er bindende for skattevæsenet.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-08-06 18:18

> [...]
>4000kvm grund delt i 3 matrikler. Det er et nedlagt vandrehjem med
>tilhørende bolig, og ligger på landet i byzone og er uden

Over 1400 kvm skal du betale skat af gevinsten, medmindre grunden ikke "kan"
udstykkes. Nu er det jo 3 matrikler, så måske har du en fordel der. Kan de
bebygges? Kan de sælges særskilt? Hver grund har en vurdering, og det kan
være klogt at købe hver grund for sig med hver sit skøde - måske.
Jeg ville kontakte en skatterevisor og få en snak. Det koster måske et par
tusinde, men de penge kan være givet rigtigt godt ud. Skriv til dem om dit
behov, så de kan finde den rigtige konsulent til dig.

Mvh Maria

Fra : Peder Porse

Dato : 31-08-06 21:38

Maria Frederiksen wrote:

> Over 1400 kvm skal du betale skat af gevinsten, medmindre grunden ikke "kan"
> udstykkes. Nu er det jo 3 matrikler, så måske har du en fordel der. Kan de
> bebygges? Kan de sælges særskilt?

Det er rigtige og væsentlige betragtninger i denne sammenhæng.
Hver grund har en vurdering,

ikke nødvendigvis, de kan være (er sandsynligvis) samvurderede i medfør
af vurderingslovens § 8:
"Arealer, der i forening udgør en samlet fast ejendom, jf. § 2 i lov om
udstykning og anden registrering i matriklen, skal vurderes sammen.
Arealer, der tilhører samme ejer og udgør en driftsenhed, skal vurderes
som en ejendom. Landbrugsejendomme, der drives sammen, jf. §§ 9 og 10 i
landbrugsloven, skal dog vurderes hver for sig."
og det kan
> være klogt at købe hver grund for sig med hver sit skøde - måske.

Jeg tror nu ikke det er afgørende.Mne det kan, hvis fordelingen af den
samlede pris på de tre ejendomme i øvrigt accepteres af de lignende
myndigheder, gøre det lettere at opgøre avancen til sin tid.

Udgangspunktet er jo, at man altid bliver beskattet af avance ved salg
af fast ejendom. Der er nogle undtagelser, som dog forudsætter at ejeren
har boet på ejendommen i hele eller dele af hans ejertid.

man vil dog altid blive beskattet af avance ved salg af en ubebygget
grund uanset dens størrelse.

Det er derfor bla. afgørende om eksempelvis kun den ene matrikel er
bebygget,

MVH

pp

Fra : Musvågen

Dato : 31-08-06 22:58

nvm wrote:

> Du bør skrive til SKAT og anmode om et "bindende svar" om konsekvenserne
> af din plan for lige bestemt den ejendom du har kig på.

jep

> Du skal selvfølgelig beskrive hele planen og efterfølgende følge planen,
> for at svaret er bindende for skattevæsenet.

Ja jeg kender dem og stoler ikke en disse på dem. Jeg har tidligere
været ude for at ikke anerkender deres egne skriftlige
tilkendegivelser og i andre tilfælde at de nyfortolker deres eget
bindende ligningssvar til gunst for dem selv, selvfølgelig.

Det er derfor jeg skriver her, det er for at sikre mig så meget at det
holder i retten selvom skattevæsenet forsøger at lave plat og svindel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-08-06 23:35

Den 31-08-06 23.58 skrev Musvågen følgende:

> [...]
> tilkendegivelser og i andre tilfælde at de nyfortolker deres eget
> bindende ligningssvar til gunst for dem selv, selvfølgelig.

Så er det fordi, du ikke har beskrevet det ønskede godt nok. Et bindende
svar er naturligvis bindende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Musvågen

Dato : 31-08-06 23:33

Maria Frederiksen wrote:

> Over 1400 kvm skal du betale skat af gevinsten, medmindre grunden ikke "kan"
> udstykkes. Nu er det jo 3 matrikler, så måske har du en fordel der. Kan de
> bebygges?

Det ved jeg ikke endnu, hvordan får jeg skriftligt svar på det ?

> Kan de sælges særskilt?

Grundværdien er en samlet vurdering så hvordan får jeg skriftligt
svar på det ?

> Hver grund har en vurdering, og det kan
> være klogt at købe hver grund for sig med hver sit skøde - måske.

Det vil sælger ikke, han vil kun sælge samlet på ET skøde har jeg
idag fået oplyst.

Men kan jeg efter købet så frasælge de to andre grunde, da alle tre
grunde er under 1400 kvm hver ?

Det vil dog forringe ejendommen betydeligt at frasælge haven

Kan jeg stifte et bygge- eller udlejningsselskab som jeg selv er
hovedaktionær i, og så lade dette (disse) selskab købe de to grunde,
således at jeg selv kontrollerer alle tre grunde i den tid jeg ejer
huset ?

Der ligger faktisk et lille faldefærdigt hus for grund nr.2 men der er
hverken selvstændige vand- eller elmålere eller kloak eller
indkørsel.

Alle råd og forslag ønskes, herunder komplekse selskabskonstruktioner
med anonyme ejerforhold.

Kan jeg sælge de to grunde til hver af vores børn på 3 og 7 år ?

Ellers kan jeg vel sælge de to grunde til min gamle far som ikke lever
så længe endnu, og så arver jeg grundene til 15% skat af et
beregningsgrundlag på 15% under offentlig vurdering

> Jeg ville kontakte en skatterevisor og få en snak. Det koster måske et par
> tusinde, men de penge kan være givet rigtigt godt ud. Skriv til dem om dit
> behov, så de kan finde den rigtige konsulent til dig.

Jeg har altid problemer med at finde de kompetente som har evnerne til
skatteplanlægning, så derfor skriver jeg her

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-09-06 16:58

>Jeg har altid problemer med at finde de kompetente som har evnerne til
>skatteplanlægning, så derfor skriver jeg her

Du vil hellere basere dit køb på et tilfældigt råd i en nyhedsgruppe frem
for en uddannet revisor, hvor du betaler for hans (hendes) viden?
Jeg kan i øvrigt anbefale

KPMG
Borups Alle 177
2000 Frederiksberg
Telefon : 38 18 30 00

De ved hvad de taler om.

Mvh Maria

Fra : Musvågen

Dato : 01-09-06 00:21

Peder Porse wrote:

> [...]
> som en ejendom. Landbrugsejendomme, der drives sammen, jf. §§ 9 og 10 i
> landbrugsloven, skal dog vurderes hver for sig."

Hvor ser jeg om de er samvurderende ? Kan det ses på
vurderingsskrivelsen eller ejendomsskattebilletten eller på www.OIS.dk
(hvis jeg får adgang af sælger) ?

> Arealer, der tilhører samme ejer og udgør en driftsenhed,

Vil det være samme ejer hvis jeg frasælger de to af grundene til et
selskab som jeg selv stifter til formålet og selv er hovedaktionær i
?

> Jeg tror nu ikke det er afgørende.Mne det kan, hvis fordelingen af den
> samlede pris på de tre ejendomme i øvrigt accepteres af de lignende
> myndigheder, gøre det lettere at opgøre avancen til sin tid.

Hvad nu hvis der ikke er en avance, men et tab, kan underskuddet så
fratrækkes i kapitalindkomsten ?

> man vil dog altid blive beskattet af avance ved salg af en ubebygget
> grund uanset dens størrelse.

Den primære værdi i nærværende handel er grundværdierne og den
offentlige vurdering er 1/5 af den reelle handelspris. Hvilken
anskaffelsesværdi i skatteberegningsgrundlaget vil blive anvendt hvis
de tre grunde bliver vurderet enkeltvis ? Det kunne nemlig se ud som om
at de to grunde kunne sælges for noget nær anskaffelsesprisen
forholdsmæssigt, og så er der jo ingen avance og dermed nul skat, men
jeg kender ikke skattevæsenets beregningsmetoder ?

> Det er derfor bla. afgørende om eksempelvis kun den ene matrikel er
> bebygget,

Der er bebyggelse på to af matriklerne - et lille hus matrikel 2, et
kæmpehus på matrikel 1 og ingen bygning på matrikel 3.

Fra : Peder Porse

Dato : 03-09-06 21:15

Musvågen wrote:

> [...]
>

> Der er bebyggelse på to af matriklerne - et lille hus matrikel 2, et
> kæmpehus på matrikel 1 og ingen bygning på matrikel 3.

Du kunne jo spørge sælger om du må se hans
vurderingsmeddelelse(r)...vurderingen er ofte med i skødet.Men det er
vel ret let i offentlige systemer, fx. SKAT.DK at se om der er flere
vurderinger på samme adresse....
Og under alle omstændigheder skal vurderingerne jo fremgå af kommunens
skødepåtegning.
pp