Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Er boligen i KBH en investering værd
Fra : Peter

Dato : 21-07-06 19:19

For to år siden fik jeg den vanvittige ide at sælge mit hus i KBH Jeg fik
3,5 for det. Det var en økonomisk katastrofe. Nu er det sådan at jeg savner
KBH igen rigtigt meget og godt kunne tænke mig at flytte tilbage. Men er det
klogt? I børsen står der i dag at ifølge nedenstående at prisen på fast
ejendom er 30% overvurderet. Men lige så længe jeg har kan huske har man
talt om at fast ejendom snart går ned i pris og det er jo ikke set endnu.
Ville i pt sætte jer i gæld og købe fast ejendom??.

http://borsen.dk/763.92050

"Ifølge beregninger foretaget af Danske Bank for dagbladet Børsen kan man
faktisk kun retfærdiggøre en stigning på 6 pct. i det seneste år. Banken
tager udgangspunkt i en lang række faktorer som ledighed, skattestop og
renteudviklingen.

Nye tal fra Realkreditrådet viste ellers i går, at priserne er steget 25,9
pct. på bare et år.

Det betyder, at økonomerne står magtesløse, når de skal forklare hele 20
procentpoint af prisstigningen.

»Vi skønner, at omkring 5,3 pct. af stigningen skyldes de afdragsfrie lån.
Men vi erkender, at det er et sjus. Det efterlader under alle omstændigheder
omkring 15 pct., som er uafklarede,« siger analytiker Christian Hilligsøe
Heinig, der til daglig arbejder med boligøkonomi i landets største
finanskoncern.

Danske Bank mener nu, at boligpriserne er overvurderede med 30 pct. i
forhold til fundamentale økonomiske faktorer"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-06 19:38

Den 21-07-06 20.19 skrev Peter følgende:
> [...]
> KBH igen rigtigt meget og godt kunne tænke mig at flytte tilbage. Men er det

Som investering, nej.

> I børsen står der i dag at ifølge nedenstående at prisen på fast
> ejendom er 30% overvurderet.

Personligt tror jeg, at 30 procent er alt for lidt. Men det skyldes
også, at jeg tror, at vi får en rentestigning og flere tvangsauktioner,
og det vil have en stor effekt på huspriserne.

> Men lige så længe jeg har kan huske har man
> talt om at fast ejendom snart går ned i pris og det er jo ikke set endnu.

Ja, det har man talt om i noget med 4-5 år. Der er flere faktorer, der
har spillet ind, herunder ikke mindst nye lånetyper, og en rente som har
haft sværere ved at stige, end man havde regnet med. Men noget kunne
tyde på, at vi står midt i vadestedet: For nogle dage siden var der en
artikel i Børsen, der handlede om, at priserne i København er gået ned
med cirka 10 procent i årets andet kvartal. Samtidig er udbuddet af
boliger steget voldsomt.

> Ville i pt sætte jer i gæld og købe fast ejendom??.

Hvis det var for at få en bolig, og jeg ikke havde planer om at flytte
igen foreløbig, måske. Men kun med lange fastforrentede lån. Som
investeringsobjekt eller som kortvarig bolig, absolut nej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-07-06 21:56

> Personligt tror jeg, at 30 procent er alt for lidt. Men det skyldes også,
> at jeg tror, at vi får en rentestigning og flere tvangsauktioner, og det
> vil have en stor effekt på huspriserne.

Der er ikke udsigt til rentestigning til f.eks 17%, men måske til 4%.

> Ja, det har man talt om i noget med 4-5 år. Der er flere faktorer, der har
> spillet ind, herunder ikke mindst nye lånetyper, og en rente som har haft
> sværere ved at stige, end man havde regnet med.

"Man" regner ud fra hukommelse, og den siger at vi har haft rente på 20%.
Men reelt har normalrenten ligget på 4 % og hvad gør at den skulle stige ud
over 4%, når der er kontrol med inflationen?

Mvh Maria

Fra : Peter

Dato : 21-07-06 22:36

> [...]
ud
> over 4%, når der er kontrol med inflationen?

Men nu er der vel flere faktorer end renten der tæller når det gælder salg
af boliger. Priserne er begyndt at falde

Peter Norvig siger:

For mit vedkommende er antallet af boliger til salg steget 300 pct. i år. Og
ja, det er helt vildt," siger Peter Norvig fra Nybolig, som er en af de
største ejendomsmæglere i hovedstaden.

Tallet er renset fra projektsalg af nyopførte lejligheder, der ellers kan
give voldsomme stigninger. Men også projektsalget er gået i stå.

"Lige nu har jeg 600 projektemner til salg," siger Peter Norvig.

Har du problemer med at komme af med dem?

"Ja - ja, jeg kan jo ligeså godt være ærlig. Helt generelt er priserne alt
for høje i København, derfor ser vi de her justeringer i udbudspriserne. Og
derfor må vi fortælle sælgerne, at den pris vi satte i januar, den holder
simpelthen ikke," siger han.

http://borsen.dk/763.91984

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-06 23:06

Den 21-07-06 22.56 skrev Maria Frederiksen følgende:

> Der er ikke udsigt til rentestigning til f.eks 17%, men måske til 4%.

Jeg regner nu heller ikke med, at vi skal op på to-cifrede renter,
medmindre det går helt galt på verdensplan. Men jeg tror, vi skal noget
højere op end 4 procent.

> "Man" regner ud fra hukommelse, og den siger at vi har haft rente på 20%.
> Men reelt har normalrenten ligget på 4 % og hvad gør at den skulle stige ud
> over 4%, når der er kontrol med inflationen?

Nej, normalrenten har ikke ligget på 4 procent, medmindre du går
ekstremt langt tilbage i tiden.

Vi har historisk lave renter i øjeblikket. Hvis du ser bort fra de
seneste få år, skal du vist helt tilbage til 1950 for at finde en rente
på under 5 procent. Til gengæld skal du ikke længere tilbage end til
2000 for at finde en kort rente på over 6 procent. Og den gang steg
renten ret hurtigt med 3 procentpoint.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 25-07-06 10:46

> "Man" regner ud fra hukommelse, og den siger at vi har haft rente på 20%.
> Men reelt har normalrenten ligget på 4 % og hvad gør at den skulle stige
> ud over 4%, når der er kontrol med inflationen?

Det er ikke "inflationen" der bestemmer renten. Renten afhænger først og
fremmest af obligationskøbernes forventninger til hvad renten er engang i
fremtiden, dernæst af udbud og efterspørgsel. Centralbankerne "fastsætter
renten" ved at ændre på mængden af obligationer MEN i sidste ende er det
køberne der bestemmer.

Lige nu stiger udbuddet på de lange obligationer fordi huskøberne forventer
at renten vil stige - så renten stiger. Mere

Fra : Svenne Krap

Dato : 25-07-06 23:16

Frithiof Andreas Jensen wrote:

> Det er ikke "inflationen" der bestemmer renten.

Nej, men den har en temmelig stor indflydelse alligevel :)

Såvidt jeg husker bunder argumentet i, at investorer er interesseret i
formuetilvækst i reale priser (dvs renset for inflation) baseret både på
risiko for at miste investeringen og for at skulle "undvære" pengene.

Derfor bliver inflationen ganget på for at finde de nominelle priser -
og ergo betyder inflationen en del ud fra et teoretisk synspunkt.

Jeg mener også at det er påvist i praksis, ihvertfald ifm. store
inflationsudsving.

Fra : Towli

Dato : 30-07-06 14:57

Hej Peter

Bare sådan off topic og af nysgerrighed (tanken om at sælge min lejlighed på
Nørrebro for at flytte på landet har strejfet mig), -hvor flyttede du hen?

/T