Hvordan regner banker, renter ud?
Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 12-07-06 19:52

Hej..

Hvis et lån på 50.000, har en rente på. f.eks. 12% om året, bliver
renten så udregnet hver måned, eller engang om året?

Og lad os sige at der bliver indbetalt 500 kr hver måned. Eller 6000
kr. om året.
Hvordan regner man ud hvor meget der kommer på i renter?

MVH.
Hjalte

Fra : KT

Dato : 12-07-06 21:23

En metode er at føre 2 konti - den du kan se og en skjult rentekonto.
På renteekontoen tillægges dagligt dagens rente - 1, 2 eller 4 gange årligt
overføres saldoen til den synlige konto.

Knud

Fra : Tychsen

Dato : 13-07-06 06:41

For at regne på et banklån skal du lave en afskrivningstabel.

Det er ikke sådan lige til, jo mindre du har haft økonomi på
relativt højt niveau, eller bare er god til økonomi.

Jeg har haft det første, og kan maile dig et regneark jeg har lavet,
hvor du til enhver tid kan smide renten og løbetiden ind - så vises
afskrivningstabellen, den månedlige ydelse før og efter skat, hvor
meget der er betalt af ranter og hvor meget der er afdraget m.v.

Jeg bruger det selv pt, da jeg er ved at optage et lån...

Fra : René Jensen

Dato : 23-07-06 19:25

Du må også gerne sende mig en kopi på hornbech99@hotmail.com

Eller du kunne jo vedhæfte det i en post her så der er endnu flere der kan
få glæde af det.

På forhånd tak
René

Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 13-07-06 09:03

Tychsen wrote:
> [...]
> meget der er betalt af ranter og hvor meget der er afdraget m.v.
>
> Jeg bruger det selv pt, da jeg er ved at optage et lån...

Det må du meget gerne :)

Jeg prøvede selv at lave et relativt simpelt regneark i aftes.
Det gik ud på at tage restbeløbet og gange det med 1,01 (ved 12%),
hver måned.
Overføre beløbet til næste linie, og så ellers bare det samme
igen...

Men ku da godt tænke mig at se det du har lavet.
Du kan sende det til min mail hjalte81(snabelaf)gmail.com

Fra : JaAndersen@gmail.com

Dato : 13-07-06 09:41

Vil du sende en kopi til a_jan@jubii.fgh (erstat fgh med dk) ?

Jeg roder nemlig sommetider med lidt økonomiberegninger :)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-07-06 01:01

JaAndersen@gmail.com writes:

> Vil du sende en kopi til a_jan@jubii.fgh (erstat fgh med dk) ?
>
> Jeg roder nemlig sommetider med lidt økonomiberegninger :)

Og kopi til mig også

På megafedt (at) hotmail.com

Best regards
Martin Jørgensen