Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Famililån!?!
Fra : Tychsen

Dato : 01-07-06 15:39

Hej!

Hvis vi køber en andelsbolig til 420.000 d.kr, og selv har valgt at
lægge 120.000, så mangler vi 300.000 kr.

Et nær familiemedlem har lyst til at smide de sidste 300.000 kr. på
bordet for os. Eneste betingelse er, at vedkommende får de 300.000 kr.
igen, når vi flytter og får penge på hånden igen.

Dette er ikke bare lige så nemt, vel? Vedkommende kan ikke bare
overføre 300.000 kr til vores konto, som vi så kan overføre til
andelsboligforeningen, vel?

Hvad er reglerne og proceduren? Kan det overhovedet lade sig gøre`?

Fra : nvm

Dato : 02-07-06 12:04

Tychsen skrev:
> [...]
> andelsboligforeningen, vel?
>
> Hvad er reglerne og proceduren? Kan det overhovedet lade sig gøre`?

Hvis familien har stor tillid til dig kan det gøres meget nemt. Der er
ikke noget galt i at I låner af familien og selv skriver et
lånedokument/gældsbrev med hvad I aftaler af betingelser.
Det gælder så bare ikke overfor tredjemand, hvis I optager andre lån med
sikkerhed i andelen.

Hvis I vil være mere formelle bør I få tinglyst lånet i andelsboligbogen
ved tinglysningskontoret i Århus (tror jeg det er endnu).
Så forhindres I i at optage flere lån med sikkerhed i andelsboligen og
andelsboligforeningen skal have besked om at indfri lånet ved salg af
andelen.
Det giver selvfølgelig nogle omkostninger og nogle formelle krav til
gældsbrevet.

Men det kan sagtens lade sig gøre at låne af familiemedlemmer.

Fra : Tychsen

Dato : 02-07-06 14:59

Ja, vi laver et anfordringslån med tvangsfuldbyrdelsesklausul. Så
burde långiver i hvert fald være glad.

Er det et krav, at gældsbeviset skal underskrives af to vidner? Og I
hvor nær familie må de to vidner være?