Trække renter fra i skat?
Fra : Tychsen

Dato : 25-06-06 14:09

Hej NG!

Jeg kan forstå, at man får skattefordele, ved at stifte gæld i form
af banklån.

Ydelsen består af renter og afdrag. Afdraget får man ikke
skattefordel af, men renterne kan man trække fra i skat - korrekt
forstået?

Lad os nu sige, at jeg (pga. et 30-årigt annuitetslån i banken med en
hovedstol på 300.000 kr. og en rente på 5,25 p.a.) har årlige
renteudgifter det første år på i alt: 15.750 kr. og min trækprocent
er 41 %.

Skal jeg så kun betale 9.293 kr. i renter det første år? Hvis dette
er ukorrekt, hvad ville du så mene, jeg skulle betale i renter?

Fra : KT

Dato : 25-06-06 14:17

Dit tal passer riemligt godt - men husk du skal fortsat betale de 15750 i
renter til banken/kreditforeningen eller hvor det nu er.
Forskellen opnår du ved at din skattepligtige indkomst bliver reduceret - og
dermed skal du betale mindre i skat - i dit tilfælde omkring 6000 kr.

Knud

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 26-06-06 20:56

Hov - pas lige på her!

"KT" <kt.sle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og dermed skal du betale mindre i skat - i dit tilfælde omkring 6000 kr.

Det er rigtigt, at den skattepligtige indkomst bliver reduceret - men det er
jo kun kommune, amts og kirkeskat, der bliver beregnet ud fra den
skattepligtige indkomst. Bundskat, mellemskat og topskat bliver alle
beregnet ud fra den *personlige* indkomst.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130757&chk=200864#pos

> [...]
>
> Skal jeg så kun betale 9.293 kr. i renter det første år? Hvis dette
> er ukorrekt, hvad ville du så mene, jeg skulle betale i renter?

Skattefradraget er kun så mange procent værd som kommune-, amts- og
kirkeskat tilsammen - så det kommer an på, hvor i landet, du bor. Hvis du
f.eks. bor i København er det ca. 32-33%, og så vil nettoudgiften til renter
være ca. 10.700 kr.

mvh.
Lise

Fra : Tychsen

Dato : 25-06-06 14:30

Tak Knud.

Så har jeg forstået det hele 100 % korrekt. Skulle bare lige have den
bekræftet...

Har lige siddet og lavet afskrivningstabel og hele molevitten for et
banklån nemlig. Vi overvejer at låne 300.000 kr.

Fra : Tychsen

Dato : 26-06-06 21:37

Tak skal du have, Lise...

Så er det 34,38 % jeg skal regne med (Odense).

Så skulle mine beregninger være 100 % korrekte... jeg får også det
hele til at stemme.

Fra : MVN

Dato : 27-06-06 15:07

jeg vil gerne lige fortsætte tråden lidt med mit eget spørgsmål ang. hvad
man kan trække fra i skat

jeg har lavet mit lån om fra afdragsfrit til fast rente 5% og hævet lånet
med ca. 360.000...

data på lån lyder ::

ydelse før skat = 7.054,- efter skat = 5.094,- afdrag = 1471,- rente og
bidrag = 5583,-

kan jeg så trække de 5583,- fra eller kun de ca. 1940,- som er forskellen på
før og efter skat ?

Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-06-06 15:15

Den 27-06-06 16.07 skrev MVN følgende:

> jeg har lavet mit lån om fra afdragsfrit til fast rente 5% og hævet lånet
> med ca. 360.000...

> ydelse før skat = 7.054,- efter skat = 5.094,- afdrag = 1471,- rente og
> bidrag = 5583,-

Hvorfor betaler du afdrag på et afdragsfrit lån?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Tychsen

Dato : 27-06-06 15:23

Inden man beregner din skat, trækker man renterne fra.

Dvs., hvis du har en skattemæssig årsindkomst på fx 300.000 kr, og
du har betalt (5.583x12) 66.996 kr. i renter i det forgangende år, så
betaler du kun kirke-, amt- og kommuneskat af 300.000 - 66.996 =
233.004 kr.

Du betaler altså ikke skat af 66.996 kr., hvilket normalt ville have
kostet dig 23.520 kr. i skat. Deler man de 23.520 kr. med 12 måneder
får man da også: 1.960 kr!!! - netop dit skattefradrag
(7.054-5.094=1.960). Så stemmer det hele jo... dejligt.

Selve dit spørgsmål giver ikke umiddelbart mening for mig - jeg tror
du har misforstået noget. Men hvis du gerne vil vide, hvad det er, man
kan trække fra i skat, så er det renterne.

Fra : MVN

Dato : 27-06-06 20:23

> [...]
>får man da også: 1.960 kr!!! - netop dit skattefradrag
>(7.054-5.094=1.960). Så stemmer det hele jo... dejligt.

det var der spørgsmålet lå.... jeg var i tvivl om man kunne trække alt
fra... dvs. 5583,- fra som er renter og bidrag,men når man kan regne den ud
som du har gjort foroven så passer det jo ligemeget hvilke tal man
bruger,bare man bruger dem rigtigt :)

Martin

Fra : Tychsen

Dato : 27-06-06 15:25

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvorfor betaler du afdrag på et afdragsfrit lån?

Hvornår har der været tale om et afdragsfrit lån?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-06-06 16:15

Den 27-06-06 16.24 skrev Tychsen følgende:

> Hvornår har der været tale om et afdragsfrit lån?

Det var det inden, det blev lavet om. Utroligt så meget forskel et
overset "fra" kan gøre.